Ver-schrik-ke-lijk!! - Reisverslag uit Calgary, Canada van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu Ver-schrik-ke-lijk!! - Reisverslag uit Calgary, Canada van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu

Ver-schrik-ke-lijk!!

Door: Rien

Blijf op de hoogte en volg Rien

18 Augustus 2014 | Canada, Calgary


Goeiemogen/middag/avond!

Graag stuur ik vanuit het mooie Canada weer eens een berichtje over mijn reilen en zeilen. De zomer loopt langzaam ten einde, mijn werkzaamheden hier ook, dus weer hoog tijd om even terug te blikken op de afgelopen maanden.

Het was/is weer een drukke en actieve zomer waarin ik bijna non-stop heb gewerkt. Kamperen, wandelen, kanoën, noem het maar op! Lekker primitief. Voor het bedrijf waar ik voor werk heb ik nu vijf tours mogen leiden met nog een paar weken te gaan. Vrijwel back to back met soms wat dagen rust er tussen. Het is flink aanpoten en je zit voortdurend tussen je gasten dus weinig rust. Tijdens die spaarzame momenten na een tour wanneer ik de mogelijkheid heb om terug te kijken op alle ervaringen en even kan reflecteren op gebeurtenissen, ga ik dan ook helemaal uit m'n dak over dit fantastische land. Nu ook weer zo'n moment. Ik zou er bijna sarcastische van worden...

Het is werkelijk verschrikkelijk hoeveel en gevarieerd natuurschoon hier is. Belachelijk hoe mooi! Het is gewoon niet eerlijk hoeveel pracht en praal en geen mens te bekennen die het samen met jou kan bewonderen. Mijn ogen doen gewoon pijn van de schoonheid van al die fenomenale bergtoppen, die langgerekte verlaten rivieren, gletsjermeren, zonsondergangen, wilde dieren, oneindige bossen.. ik weer gewoon niet waar ik moet stoppen.

Met tourgroepen loop ik bijvoorbeeld door Banff National Park waar we na een paar uur hiken aankomen op een bergtop of een hooggelegen bergpas en getrakteerd worden op oneindige weide vol met wilde bloemen die natuurlijk allemaal in bloei staan. Een 360 graden blik over valleyen met wellicht wat heldere blauwe meren ertussen. Het enige wat we op zulke momenten tegen elkaar kunnen jokken is hoe verschrikkelijk het er is. Ver-schrik-ke-lijk! Het vervelendste op zo'n dag is waarschijnlijk het moment dat je weer terug beneden bent en onderuit kunt zakken in een warmwaterbon aan de voet van de berg. Bah!

Of wellicht andere vervelende momenten. Vier dagen kanoën op de Athabasca rivier, elke dag opnieuw zo'n lelijk uitziend eiland opzoeken om je tent op het zandstrand op te bouwen en net de pech hebben dat een zeeadelaar een vis uit het water plukt voor je ogen. Op dat moment kun je naar mijn mening alleen nog de pijn verzachten door wat steaks op de grill te gooien en wellicht een outdoor sauna bouwen zodat je 's avonds toch nog iets te genieten hebt.

Maar het kan natuurlijk altijd erger. Je kunt ook vijftien uur vastzitten op een veerboot door de inside passage, langs de westkust van Canada die je niets anders dan eilanden en ongerepte natuur laat zien. Je zou bijna kwaad worden op die twee bultrug walvissen die uitgerekend op de plek waar de boot een uur rust houdt, hun middageten bij elkaar proberen te vangen. En laat ik nog zwijgen over die school orca's die me even later mijn uitzicht verpesten!

Het leven is hard hier. Kei hard! Gelukkig brengt dit werk me wel op veel verschillende plekken. Van de Rocky Mountains tot Vancouver Island en alles daartussen. Ik mag me gelukkig prijzen dat ik nog een beetje wildernis heb mogen ervaren op de Athabasca river en heb kunnen zien hoe mensen hun geld verdienen aan de olie in het noorden van het land.

Alle ongein daar gelaten, het is natuurlijk genieten geblazen! Zoals gezegd werk ik lange dagen. Kan ook niet anders als chauffeur/berggids/kok/entertainer, maar het is het dubbel en dik waard in deze setting. Ik gun het dan ook iedereen deze plekken te komen bewonderen en hoop dat de bijgevoegde foto's een goede inspiratiebon zijn om ooit, eenmaal, de tijd te nemen West Canada te ontdekken.

De overmoedigheid en euforie die je voelt bovenop een bergtop terwijl je nietig staat tussen die kolossale reuzen. Het gevoel van saamhorigheid dat je krijgt bij het aanzien van werkelijk wilde dieren. Of het respect dat je creëert bij het trotseren van de elementen die vaak hard en vernietigende zijn. Het totaalpakket ervaar ik hier en dat maakt me intens gelukkig!

Tot snel! Rien

  • 18 Augustus 2014 - 01:06

    Jimbo:

    Niks gelogen Ronnie! Zuut d'r geweldig oet! Wanneer neudigse de familie eens oet veur zo'n tochtje??

  • 18 Augustus 2014 - 02:02

    Loukson:

    Goed bezig Timo!

  • 18 Augustus 2014 - 07:24

    Hans En Thea:

    Kijkend naar de foto's begrijpen wij dat je helemaal hotel de botel van dit prachtige land.Man wat beleef jij een avonturen en wat heb je een mooi leven daar.Om jaloers op te worden.Maar geniet er nog lekker van Rien.Wij blijven genieten van je verslagen al is dat door je drukte wat minder geworden

    Gr die oet Mieldre

  • 18 Augustus 2014 - 07:43

    Hanny:

    Wauw Rien, wat ontzettend mooi weer, wat een geluksvogel ben je dat je dit allemaal mag aanschouwen.
    Geweldig!

  • 18 Augustus 2014 - 09:01

    Yvette:

    Vreselijk Rien...ik heb met je te doen ;-).
    Canada staat steeds hoger op mijn lijstje.
    Je schrijft trouwens geweldig...!! Kunt dus altijd nog
    Een nieuwe carriere starten ala het je te veel wordt in Canada.
    Geniet ervan!!

  • 18 Augustus 2014 - 09:20

    Margie:

    Schitterend Rien prachtige foto,s geniet er maar van groetjes

  • 18 Augustus 2014 - 10:02

    Melanie:

    Jongen wat heb je het toch zwaar...

  • 18 Augustus 2014 - 15:02

    Sjaak:

    Wat 'n moeilijke tijd heb je toch: ben 't wel eens met je broer en zus. Laten we maar eens een toertje boeken o.l.v. Ronnie om aan den lijve mee te maken wat een verschrikkelijk land dat is en hoe zwaar jouw leven........

  • 18 Augustus 2014 - 15:55

    Jessie:

    Enne jongen, is er nog een plekje over in je hoofd, waar je al deze super ervaringen kunt stallen..... En dat toertje, houden we warm ;)
    geneet xxxxxxxxxxxx

  • 18 Augustus 2014 - 16:18

    Jerney:

    Ver-schrik-ke-lijk!!

    Zoals je zelf al zegt.....maar wow wat een avontuur.
    Mogen nichtjes ook mee met die tour?

    Ronnie tot snel

    Xxxxxx

  • 18 Augustus 2014 - 21:12

    Rian:

    Dikke bah daar, ik zou meteen terug komen als ik jou was ;) Ik ben wel in voor de grote wisseltruc!
    Geinig verhaal, het enthousiasme spat ervan af! Keep up the good work!!

  • 19 Augustus 2014 - 10:49

    Versteße:

    Ronnie, doe maaks gans Thoear en omstreken jaloers dink ig; zuut d'r echt fantastisch oet! Groeat geliek esse doa bliefs ;-)

  • 19 Augustus 2014 - 22:25

    Marleen Jacobs:

    Hoi Rien,

    Wat een geweldig verhaal en prachtige foto s.
    Ik kan me voorstellen dat je daar volop van geniet, ondanks dat het hard werken is.
    Geniet nog van dit geweldig stuk land, en hopelijk zien we je dan weer snel terug in ons landje.

    Groetjes

  • 21 Augustus 2014 - 22:01

    Die Van Kranen:

    Leef Rientje, kom onmiddelijk noa hoes want het is neet om aan te huuâre wie dets dig doa gefolterdj weurs!!

  • 22 Augustus 2014 - 04:18

    Steffie:

    Wow, hubs helemaol geliek !! Prachtig hie !

  • 12 September 2014 - 22:40

    Rien Muller:

    Ha die Rien,
    Mijn echtgenote Greet Muller, je ex collega van het IAK, sprak onlangs over jouw avonturen in Canada en ik werd ineens vreselijk nieuwsgierig. Ik wil ontzettend graag eens in de ongerepte natuur verblijven. Kayakvaren, wandelen raften of wat dan ook. Als het zich maar in de natuur afspeelt. Kan ik jou contacten via telefoon, e-mail Skype of wat dan ook om eens overleg te voeren over de mogelijkheden in Canada?
    Hoop snel van je te vernemen.
    E.mail: greetenrien@gmail.com

    Rien Muller

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Calgary

Rien

Actief sinds 20 Juli 2009
Verslag gelezen: 968
Totaal aantal bezoekers 130828

Voorgaande reizen:

28 December 2018 - 05 Juli 2019

América del sur

05 April 2013 - 26 April 2016

Canada, Kèn Dà Dá?

21 September 2015 - 15 December 2015

West of China

09 November 2014 - 23 Mei 2015

The land of the long white cloud

24 Februari 2012 - 21 Juni 2012

Delhi to Ulaanbaatar

07 Juni 2010 - 20 December 2010

Working Holiday Oz

03 December 2009 - 07 Juni 2010

Asia Adventure

11 September 2009 - 08 Oktober 2009

De Britse eilanden

Landen bezocht: