Rocky Mountain Roads - Reisverslag uit Spruce Grove, Canada van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu Rocky Mountain Roads - Reisverslag uit Spruce Grove, Canada van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu

Rocky Mountain Roads

Door: Rien

Blijf op de hoogte en volg Rien

19 Juni 2014 | Canada, Spruce Grove

Hallo hallo liebe Leute,

De zomer is aanstaande dus het is weer tijd om er opuit te trekken! Ik ben tijdelijk verhuist van de westkust in Vancouver naar de prairies in Alberta. Ander landschap, andere mensen, andere cultuur...

De laatste weken in Vancouver waren toch wel genieten geblazen. Werk zat er bijna op, de laatste leuke dingen doen met vrienden en collega's en de zonnige stranddagen begonnen ook langzaam aan te breken. Op het einde ook nog een paar toffe hikes naar Bowen Island en Lynn Peak kunnen maken. Op het hoogtepunt heb ik dan ook mijn spullen weer gepakt om vervolgens met een tussenstop in Nederland richting oosten te gaan.

In de bus op weg naar Spruce Grove, Alberta zie je het landschap langzaam veranderen. Eerst door de Coastal Mountains en de Okanagan en wanneer je vervolgens de Rocky Mountains achter je laat wordt het allemaal plat. Nederlands plat. Uitgestrekte akkers en veeboerderijen ontpoppen zich, en de enorme pick-up trucks steken de kop op langs kilometers lange kaarsrechte snelwegen. De prairies.

Vanuit Spruce Grove, een slaapstadje net buiten Edmonton begint over een kleine week mijn nieuwe job. Voor Timberwolf Tours, een Duits/ Canadese reisorganisatie ga ik kampeer en wandelvakanties leiden door West Canada. Een heel hartelijk familiebedrijf! Daar aangekomen zie je meteen dat zaken wat anders lopen. Een korte anekdote om even wat opvallende verschillen aan te geven:

De eerste dag werd ik voorgesteld aan het zoontje van de baas. Hij was helemaal in z'n nopjes want hij had de dag ervoor zijn rijbewijs in ontvangst mogen nemen. De jongeman is pas 14 jaar maar dat is de leeftijd waarop je in Alberta een learners permit aan mag vragen. Met alle liefde wilde hij mij natuurlijk overal heen brengen. Rijden doet ie prima, doet ie al jaren volgens eigen zeggen, maar het voelde toch een beetje vreemd om zo'n menneke achter het stuur te zien zitten. Hij rijdt me door dorpjes waar hij uitlegt ''hier wonen de meeste rednecks en daar zitten alleen maar cowboys'', terwijl hij druk met de radio speelt. Het is te merken dat hij enkel met county muziek is opgegroeid want bij een nieuw nummer draait ie opeens het volume helemaal open met de woorden: Ahhh this track is awesome!! In mijn oren is dit nummer precies het zelfde dan het nummer ervoor en het nummer daarvoor (en het nummer daarvoor). Klasse!

Hoe dan ook, na mijn aankomst in Spruce Grove zijn we allereerst begonnen met een week training in de Rocky Mountains. Bijna alle reizen gaan hier doorheen want het is gewoon een van de mooiste en avontuurlijkste stukjes van Canada. Die week heb ik kennis gemaakt met mijn nieuwe Duitse, Canadese en Nederlandse collega's en hebben we een tocht gemaakt door Banff, Yoho en Jasper National Park.

Het is hier nog vroeg in het seizoen dus een aantal meren waren nog bevroren en vele hoger gelegen wandel trails waren nog bedekt met sneeuw. 't Blijft Canada hè. De natuurlijke fauna is ook pas net ontwaakt uit hun winterslaap en hebben nu reten honger. Dit is dan ook het moment om beren, elk en moose te spotten.

Het was niet de eerste keer dat ik in de Rockies was, maar de bergpassen, gletsjers en grizzly beren blijven indrukwekkend. Mijn ogen dus opnieuw uitgekeken, maar voornamelijk veel geologische en historische aspecten van het gebied bestudeerd. De week die daar op volgende samen met een collega een aantal wandelingen gedaan bij Mt. Robson en Maligne Lake om alvast wat paden te verkennen.

De 22e begint mijn eerste tour, in drie weken van Calagary naar Vancouver, dus tot dan moet ik me nog even in Spruce Grove vermaken. In een blokhut op het terrein van de baas verblijf ik met een paar andere gidsen terwijl we veel boeken lezen, wat vissen, de Duitse taal proberen op te halen en geregeld wat voetbal kijken. 5-1 tegen Spanje! Niet normaal eigenlijk hè! Zo af en toe gaan we es richting Edmonton of beter gezegd de West-Edmonton Mall, want dat is de grote trekpleister hier. 's werelds grootste winkelcentrum... Nou!

Ik hoop dat Nederland een goeie en vruchtbare zomer beleeft, en dat de oranje jongens in Brazilië het maar ver mogen schoppen. Ik ben weer de bergen in. We spreken ons later nog!

• 19 Juni 2014 - 07:42

Esther:

Heyyy Rien

Wat een mooi verhaal en avontuur weer.
    Geweldig die beren, woww kijk maar uit.
    Als je weer in nderland bent, moet je weer eens langskomen. Enjoy dikke kus Esther

• 19 Juni 2014 - 08:13

Greet Muller:

Hoi Rien,

Leuk om weer van je te horen/lezen. Je blijft een avonturier, maar je geniet er goed van. Blijf vooral schrijven over je avonturen daar in het verre Canada. Kijk uit en Viel spass.

• 19 Juni 2014 - 09:39

Annelies Kierkels:

Schitterend Rientje. Geneet van alles waats dich mit maaks
    Sjoaen det wer dich mit diene tussestop weer gezeen hubbe.
    Leeve groetjes xx

• 19 Juni 2014 - 14:30

Sjaak:

Ha die Rien,
    Wat is het weer genieten daar! Amuseer je nog maar 'n paar dagen met de Duitse Taal en doe voorzichtig met die Grizzlys!
    Als ik goed reken kun je dan over 'n dikke drie weken nog net de Finale Nederland-Duitsland mee pikken en kun je het spelletje nog een keer aan je Canadese collega's uitleggen: "......en op 't laatst winnen dan weer de Duitsers"

groetjes en tot vlug uit een zonnig Thorn

• 19 Juni 2014 - 16:17

Jessie:

Ha leeve, als ik je enthousiaste verhaal lees en de prachtige fotoos bekijk, lijkt het een onafgebroken avontuur. Dat je een maand geleden nog enkele weken op Nederlandse bodem was, lijkt vreemd, in deze. Blijf genieten en ons verbazen, zorg dat er niet teveel beren je pad kruisen ;) xxxxx

• 19 Juni 2014 - 17:24

Hans En Thea:

Hey die Rien

Wat weer een belevenissen man en wat een schitterende foto's.Geniet jij maar lekker van je avonturen
    dan genieten wij wel van je verhalen en foto's.

Groetjes vanuit een beetje nattig Limburg.

• 19 Juni 2014 - 23:56

Lily:

Sjiek om te lezen, wat een feestje, zoveel moois, geniet er van, tot ziens Groetjes

• 21 Juni 2014 - 11:14

Corrie Versteden:

Ha rien, leuk verhaal en prachtige foto s weer! Geniet van de zomer en alle moois dat je tegenkomt, groetjes !!!

• 24 Juni 2014 - 08:57

Die Van Kranen:

Nou Rientje, ig bun bliej dets ze geine "feetie"stuurs met unne bear aan dien veut want den waas ut good mis !!
    Vanoet miene "feetie"selfie en alk anger puntj zeen ig allein ORANJE ;-p
    Hoad dig !!

• 24 Juni 2014 - 14:58

Melanie:

Broertje! Geniet van de tour en succes met het werk! x

• 18 Juli 2014 - 14:24

Hanny:

He Rien,
    Watt een leven, geweldig.
    Maar in nederland zijn en dan niet even komen, das minder.
    Heel veel plezier met je nieuwe avonturen.
    xx