Kia ora - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu Kia ora - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu

Kia ora

Door: Rien

Blijf op de hoogte en volg Rien

02 December 2014 | Nieuw Zeeland, Franz Josef


Waar gaat je nou weer naartoe? Nieuw-Zeeland. Waar? Naar Nieuw-Zeeland. Ow, das een eind. Kun je het niet nog verder zoeken? Nee volgens mij niet. Hoe kom je nou weer bij Nieuw-Zeeland? Tja, goeie dingen over gehoord,'t stond nog op m'n lijstje. Hoe lang blijf je daar? Kijken wel hoelang het me bevalt hè. Waar doe je dat allemaal van? Nou, ga er wel heen om te werken. En wat zegt je moeder er eigenlijk van?

Mag ik handen zien van iedereen die een dergelijk gesprek met mij gevoerd heeft de laatste jaren? Gaat ie weer, jawel hoor. Fijn de zomer achterna! Die winter, das niks. Nu wil ik niet zeggen dat Nieuw-Zeeland nou zo warm is, maar het is op het zuidelijk halfrond zullen we maar zeggen.

...

Op een frisse Novemberdag heb ik de koffer maar weer es ingepakt om vervolgens aan de afmattende reis van ruim 40 uur te beginnen. Nieuw-Zeeland is inderdaad niet naast de deur. Over vijf vluchten ging het. Ik heb dit hoofdstuk zelf betiteld als 'De Wals der Continenten'.
Nog vrij op het gemakkie liep ik door de douane in Amsterdam waar mijn persoonlijke bezittingen zoals dat hoort grondig onderzocht werden. Bij het enteren van het vliegtuig werd ik verwelkomt door een glimlachende stewardess en hartelijk ontvangen door de zachte klanken van Mozart's Fur Elise dat over de speakers klonk. De vlieger schoot de lucht in en landde uren later op Bangkok International Airport. "Dank voor het vliegen met China Airlines" jade jade ja, en ik werd eruit gebonjourd met een nieuw klassiek muziekstuk. In Bangkok weer netjes door de douane, nee nog altijd geen gevaarlijke stoffen bij, en terug de vlieger in. Garcon! Muziek! Met andermaal Fur Elise swing ik richting Taipei. Met wiegende heupen dans ik in Taipei door de checkpoints. Volgens mij was het de 5de van Mozart die me vergezelde langs Brisbane en respectievelijk Brisbane's douane personeel. Ik werd al raar aangekeken terwijl ik zwierend en waaiend het vliegtuig richting Auckland instapte. Tijdens het laatste traject van Auckland naar Queenstown heb ik me maar rustig gehouden want ik was bang dat ze me voor gek zouden verklaren en me meteen weer op het vliegtuig terug naar huis zouden zetten. (Dat ik met alle liefde had gedaan mits ze met wat goeie klassieke muziek op de proppen kwamen).

Queenstown. Mooi! Niet nor-maal! Het was alsof het vliegtuig vanaf tien kilometer hoogte eerst door een beschermende bubbel heen moest prikken om te kunnen landen op het beeldige, met groene hobbitheuvels omringde vliegveld van Queenstown. Ik werd er hartelijk ontvangen door mijn matties Janneke en David, die ook net naar Nieuw-Zeeland zijn verhuist. Het uitzicht vanuit hun woonkamer over het prachtige meer is fenomenaal. Dat heeft me dan ook een paar dagen op hun logeerkamer gehouden!

Niet te lang want ben hier toch vooral heen gekomen to see about a job. Een dagje in de bus richting de westkust door valleien bezaaid met wijngaarden, fruitbomen en schapen (natuurlijk). Toen we via een hoge pas de West Coast regio binnenreden begon het me toch wel een beetje te kriebelen. Ik moet onderhand eens wat film scenario's erbij gaan lappen want het mag na de verfilmingen van de Tolkien boeken wel duidelijk zijn dat Nieuw-Zeeland picture perfect is. Wat ik zag toen ik de West Coast binnen reed deed me denken aan Jurassic Park. De 'eiland openingsscene' van het welbekende eerste deel wanneer de helikopter over de oceaan vliegt en je langzaam het eiland in zicht ziet komen. De aanmoedigende muziek van John Williams op de achtergrond. Vervolgens vliegt de piloot tussen die karakteristieke steile bergen door, dichtgegroeid met oerbos en parkeed um beheerst naast een denderende waterval. Dat is nou precies hoe het hier uit ziet! Fascinerend!

Ik heb deze route moeten nemen om in Franz Josef Glacier te geraken. In dit kneuterig klein dorpje dat tussen kust en regenwoud is verrezen ga ik werken als Gletsjer gids op de (verrassing) Franz Josef gletsjer. Best een unieke plaats, zo'n ijsmassa die bijna tot op zeeniveau reikt. Het woud hier is fantastisch! Ik ben nu pas een paar dagen bezig met voornamelijk pre-job training, dus ik kan er nog niet zoveel over kwijt. Het enige wat ik kan zeggen is dat ik hier elke dag met de helikopter naar het werk mag, er wordt alleen gewerkt bij goed weer en aan frisse lucht kom ik hier ook niet te kort!

Tot snel weer!

  • 02 December 2014 - 10:37

    Haggis:

    Ronnie, ein correctie is waal noodzakelijk:

    Fur Elise is neet van Mozart, mer van Beethoven ;)

  • 02 December 2014 - 10:46

    Rien Jacobs:

    Haha sorry haggis. Ich heur ut al, mot get vaker mien klassiek inspirator beraden

  • 02 December 2014 - 10:48

    Hans En Thea:

    Wow wat een reiservaring alleen al.Wat een reizen maak je toch.Geniet er maar lekker van en succes met je job.

    Gr die oet Mieldre

  • 02 December 2014 - 11:37

    Melanie:

    En waarom neem je je familie niet mee? Op deze vraag (toch ook gesteld de laatste maand) heb ik nog geen antwoord gehad!

    Wooooow, wat een uitzicht! Ik snap dat je het er dan toch voor over hebt dat je alsnog je winterjas aan moet. Ook al zit je dan op het zuidelijk halfrond... ;)

  • 02 December 2014 - 12:20

    Lisanne:

    Iéts meer details zullen we zeggen.. Top om te lezen! Enjoy.. x

  • 02 December 2014 - 12:20

    Jessie:

    Leeve, in de veur ôs kouje en duustere dagen, kènste van dien verslaag tog allein mer hiééééeeël :) blie en vroolik weere blief geneete en ôs verrasse xxxxxxxxxxxxxxxx

  • 02 December 2014 - 14:38

    Sjoeft!:

    Kan neet van die helicopterscene! Doa hub ig al in Indonesie unne lookalike van gezeen!

  • 02 December 2014 - 14:49

    Margie:

    Nou Rien toch weer boeiend om jou verslag te lezen zeker op zo,n druilige middag als nu .
    Mooi foto,s geniet er van en werk ze

  • 02 December 2014 - 21:54

    Sjaak:

    nondedju Rien, wat hubs 't toch mèr zjwoar; en kriegs se doa oog nog veur betaalt!?
    ............doon mèr verzichtig wah
    toet zoaterdig

  • 05 December 2014 - 21:42

    Corrie Versteden:

    Ha Rien
    Proficiat met je 28e verjaardag en geniet van je nieuwe avontuur!!!!!

  • 05 December 2014 - 23:44

    Antoinette Lemmens:

    hallo Rien,
    vanuit het witte stadje wil ik je toch even feliciteren met je verjaardag.
    happy birthday!!!!
    succes op de gletsjer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Franz Josef

The land of the long white cloud

Het is tijd voor Nieuw Zeeland!

Recente Reisverslagen:

23 Mei 2015

There and back again

02 April 2015

NZ huts

20 Februari 2015

About Franz

02 December 2014

Kia ora
Rien

Actief sinds 20 Juli 2009
Verslag gelezen: 1091
Totaal aantal bezoekers 130649

Voorgaande reizen:

28 December 2018 - 05 Juli 2019

América del sur

05 April 2013 - 26 April 2016

Canada, Kèn Dà Dá?

21 September 2015 - 15 December 2015

West of China

09 November 2014 - 23 Mei 2015

The land of the long white cloud

24 Februari 2012 - 21 Juni 2012

Delhi to Ulaanbaatar

07 Juni 2010 - 20 December 2010

Working Holiday Oz

03 December 2009 - 07 Juni 2010

Asia Adventure

11 September 2009 - 08 Oktober 2009

De Britse eilanden

Landen bezocht: