A day in the life of a cave guide - Reisverslag uit Qualicum Beach, Canada van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu A day in the life of a cave guide - Reisverslag uit Qualicum Beach, Canada van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu

A day in the life of a cave guide

Door: Rien

Blijf op de hoogte en volg Rien

11 Juli 2013 | Canada, Qualicum Beach

Heya iedereen!

Na een aantal maanden Canada is het toch hoog tijd het thuisfront wat meer op de hoogte te stellen van mijn reilen en zeilen. Uiteraard verdient Canada een korte introductie, want dingen zijn hier anders dan in Nederland.

Bier koop je niet in de supermarkt, maar in een drankhandel. In plaats van voetbal zie je enkel ijshockey op tv en mensen bouwen hun huizen niet van baksteen maar van dennenhout. Een döner noemen ze donair, buienradar en Koninginnedag kennen ze niet en het is blijkbaar prima om hier links te blijven plakken op de autoweg. Kleine auto's zijn er schaars en van erwtensoep hebben ze nog nooit gehoord. Ze gaan hier liever naar een van de vele fast food ketens die 24/7 open zijn.

Een ietwat andere wereld, maar je hebt het gevoel dat veel meer mogelijk is. Verbazingwekkend veel! Wel zoveel dat ik heb besloten tijdens mijn tijd in Canada enkel gebeurtenissen te beschrijven waar slechts één reactie op kan volgen; ken dat da?

...

In mei 2013 heeft zich een nieuwe beroepskeuze gepresenteerd. Cave guiding! Deze roeping is mij per toeval aan komen waaien, maar nu twee maanden later, voel ik me als een vis in het water onder het aardoppervlak.

Vanaf het vasteland van west Canada neem je de veerboot over naar Vancouver Island. Na ongeveer een uur rijden over inland highway 19, neem je de afslag richting Horne Lake Provincial Park. Volg deze zandweg langs het meer een half uur en het brengt je uiteindelijk tot de Horne Lake grotten. My new office!

Zoals gezegd, in Canada is veel meer mogelijk dan in eerste instantie aangenomen wordt. Omdat Horne Lake een uur verwijderd is van de dichtstbijzijnde nederzetting, verblijf ik gedurende het zomerseizoen op een campsite aan het meer. Samen met een aantal Canadese en Engelse collega's hebben we een fraai tentenkamp gebouwd in de bush. Elektriciteit, stromend water of winkels zijn hier niet te bekennen. Het is ons behouden huis.

Een korte beschrijving van de omgeving. Aan de voet van Mount Marc strekt zich Horne Lake zo ver dat je vanaf de oever de overzijde nog niet kunt zien. Rondom het meer zie je slechts heuvels, begroeid met permanente regenbossen en rivieren die het meer vullen vanaf de besneeuwde bergtoppen in de verte. Dit is mijn woning voor vijf maanden. Mijn tentje is m'n slaapkamer, het meer de badkamer, de rivier het washok en het bos met de vele heuvels en grotten mijn achtertuin. 's Avonds wordt er in de keuken een vuur gebouwd van sprokkelhout waarop wij ons avondeten fabriceren. Regelmatig komen onze huisdieren, de vele vogels, reeën, beren en wasberen een kijkje nemen.

We verdoen onze tijd in kano's op het meer, op een mountainbike of te voet op de vele trails. Mount Marc is een van de beste locaties voor rotsklimmen, dus dat probeer ik me nu ook aan te leren.

Zo af en toe hebben we plezier op wake boards of tubes achter de boot van de baas, maar we zijn voornamelijk ondergronds te vinden. Het park waar ik als gids werk telt 9 grotten, waar ik toeristen en schoolkinderen doorheen leid. Volledig natuurlijke grotten, dus klaterend in een rivierbedding, gewapend met helm en zaklamp, neem ik mensen mee naar de onderwereld. Vancouver Island telt ruim 1500 grotten dus na werktijd probeer ik met collega's vaak nieuwe grotten te ontdekken.

Het is een super avontuurlijke wereld wanneer je ondergronds gaat. Het is altijd een uitdaging om jezelf door de kleins mogelijke ruimtes te wringen. Je hartslag stijgt geleidelijk wanneer je jezelf in de totale duisternis door een tunnel probeert te trekken om de volgende kamer te bekijken. Een flinke afstand abseilen in een grot is een compleet nieuwe belevenis. Verbonden met een touw jezelf een diep zwart gat inwerpen terwijl een ondergrondse waterval op je hoofd klettert en je het leven moeilijk probeert te maken. Het lijkt of de tijd heeft stilgestaan wanneer je na vier uur uit een koud gat in de grond naar buiten kruipt en je weer daglicht kunt aanschouwen.

Zo zien mijn dagen er tegenwoordig uit. Ik kan het iedereen aanraden! The working man is a sucker is hier opeens niet bepaald toepasselijk meer. Hier in Horne Lake zal ik dan ook tot het eind van het zomerseizoen blijven.

Vanaf de oever van Horne Lake doe ik iedereen de groeten. Ben wel benieuwd hoe het met mensen in Nederland gaat, dus laat gerust wat berichten achter!

Have a good one!

  • 11 Juli 2013 - 02:12

    Shiron:

    Heeeeeeeeeeeeeeeeeujjj het echte leven, heerlijk!
    Ik wil zo snel mogelijk langskomen!
    Amuseer dich nog! X

  • 11 Juli 2013 - 02:43

    Sjoeft:

    Joa, ich woor in Praag toen de canadezen met 2-3 klop kregen van Zweden tiejens de world championship ice hockey.
    Supervet ronnie! Vandaar detse gein bereik hubs!

  • 11 Juli 2013 - 03:13

    Melanie:

    Gaaf jong, klinkt echt heel vet! Hou ons maar op de hoogte, ook over je plannen voor na het zomerseizoen..! x

  • 11 Juli 2013 - 03:14

    Melanie:

    Maarre, waar ben jij in al die foto's??

  • 11 Juli 2013 - 08:04

    Greet Muller:

    Hoi Rien,

    Wat een avontuur, hier is mijn Rien jaloers op! Als ik het zo lees dan leiden wij hier maar een saai leventje.
    Geniet er goed van en blijf mooie verhalen naar ons sturen.

    Groetjes Greet.

  • 11 Juli 2013 - 09:12

    Esther:

    Rieneke, pfffffffffffffffffffffff wat een waaghals ben jij.
    Bij het lezen van je "cave" verhalen krijg ik hartkloppingen en kippevel....DOODENG.
    Kijk je goed uit?
    Wat maak je een hoop mee zeg.
    Geniet ervan

    Dikke kus

  • 11 Juli 2013 - 10:22

    Hans En Thea:

    Hoi Rien

    Wat een waaghalzerij.Wij gaan ons daar niet aan wagen.Wel wat voor jou hé die belevenissen en waaghalzerij.Geniet er nog maar van de zomermaanden zijn om voor je het weet maar kijk ook uit.We willen je toch ook nog een keer in ons Nederland zien.
    Gr Hans en Thea

  • 11 Juli 2013 - 19:40

    Rian:

    Rien jonguh! Je doet het maar weer ffkes en waarom...? Om ons jaloers te maken, dat zie ik al wel (en groot gelijk heb je :d) Nice hoor, heel vet, enjoy it!

  • 11 Juli 2013 - 20:13

    Jessiejamin:

    Ha leeve, dat het avontuurlijk was, had ik al begrepen, maar zooooo!!!! Niet te veel risico's nemen jongen of overmoedig raken..... Tegen welke vrijbuiter zeg ik dat;) Rien blijf vooral zo genieten. take care xxxxxxxxxxx

  • 11 Juli 2013 - 20:38

    Jessie:

    Net de foto's bekeken, te gek, en dat stukje Limburg op de camping, geweldig........

  • 11 Juli 2013 - 20:55

    Lily:

    Via Jessie je geweldige reisverslag gekregen.
    Wat een avontuur. Geniet er nog maar lekker van.
    Prachtige foto's ook, heel veel plezier nog en groetjes Lily

  • 12 Juli 2013 - 21:10

    Donald:

    Goedverdoeme Rien! Je staat er weer goed op! Ik hoor graag een keer uitgebreid van je hoe je dat doet, in Canada terecht komen!

  • 14 Juli 2013 - 14:56

    Nic En Cor:

    Ha Rien Leuk weer eens iets van je te lezen, wat een avontuur weer, echt iets voor jou!!!
    En met de liefde??? ook nog alles goed????
    Hoe lang blijf je weg, of kom je überhaupt nog terug????
    We blijven je graag volgen, groetjes en pas op, liefs Nic en Cor

  • 14 Juli 2013 - 16:37

    Renske En Ruud:

    Erg sjiek Ronnie; fijne update. Smaaktj noa miear!
    Geniet dervanne!

  • 15 Juli 2013 - 22:42

    Sjaak:

    joa mèr rienke!! ik wist wel dat 't ruig was maar zo ruig??
    Kiek mèr oet .

    ...en Grevenbich -of all places - heat 't OLS, mèr vieër hubbe ozze eige avonturier.
    geneet der mer van en loat aaf en toe get heure as ze in de bewoonde wereld bès.
    en groetjes aan Kate as ze truk is.

  • 25 Juli 2013 - 09:06

    Loet En Annelies:

    Ha Rien, jeetje wat spannend allemaal, echt iets voor jou. Wel beetje uitkijken en voorzichtig zijn met dit avontuur. Geniet ervan. Fijn om weer eens iets te lezen hoe het is. Heel veel lieve groetjes, ook aan Kate. Loet en Annelies xx

  • 05 Augustus 2013 - 10:40

    Die Van Kranen:

    Jeetjemiena det is geine poppestrontj Geaf mig mer erwtensoep !!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Qualicum Beach

Rien

Actief sinds 20 Juli 2009
Verslag gelezen: 854
Totaal aantal bezoekers 130656

Voorgaande reizen:

28 December 2018 - 05 Juli 2019

América del sur

05 April 2013 - 26 April 2016

Canada, Kèn Dà Dá?

21 September 2015 - 15 December 2015

West of China

09 November 2014 - 23 Mei 2015

The land of the long white cloud

24 Februari 2012 - 21 Juni 2012

Delhi to Ulaanbaatar

07 Juni 2010 - 20 December 2010

Working Holiday Oz

03 December 2009 - 07 Juni 2010

Asia Adventure

11 September 2009 - 08 Oktober 2009

De Britse eilanden

Landen bezocht: