The Definition of Wales.. in 10 minutes - Reisverslag uit Liverpool, Verenigd Koninkrijk van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu The Definition of Wales.. in 10 minutes - Reisverslag uit Liverpool, Verenigd Koninkrijk van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu

The Definition of Wales.. in 10 minutes

Door: Rien

Blijf op de hoogte en volg Rien

29 September 2009 | Verenigd Koninkrijk, Liverpool

Hello gentle people of Holland!

Ons vorige reisverslag kwam vanuit het mooie Bath in het zuiden van Engeland. Ondertussen is er weer een dikke week verstreken en werd het dus tijd voor een nieuwe update aan het thuisfront. Sinds Bath hebben we heel Wales doorkruist en verblijven op dit moment in Beatle-capital Liverpool! Op deze tweede dag in deze stad hebben we even de tijd genomen een stukje te schrijven over wat we nietal beleefd hebben..

Rome in Engeland..?

Ons verblijf in Bath duurde twee dagen, maar in die twee dagen hadden we het gevoel in medeteriaans gebied te zitten. The city of Bath is gebouwd rond enkele warm water bronnen toen de romeinen nog in engeland heersten. Zij hebben de stad geheel in romeinse stijl gebouwd en deze lijn is in de toekomst voortgezet. Het gevolg hiervan in dat vrijwel de hele stad, van toch wel zo'n 90.000 inwoners, beataat uit romeinse architectuur. In het straatbeeld kom je dan ook nergens een met bakstenen gemetseld huis tegen, slechts de goud-gele blokken die ze in die tijd gebruikten. Heel mooi om te zien. De voornaamste bezienswaardigheid in Bath zijn de romeinse badhuizen die we tijdens ons verblijf dan ook hebben bezocht. Echt een enorm complex van verschillende baden, sauna's en warmtekamers die voor een groot gedeelte nog behouden zijn. Er een duik nemen was helaas niet toegestaan, maar tijdens een indrukwekkende rondleiding wordt zorgvuldig het gevoel en de sfeer van deze oude badhuizen geschept. We hebben er enkele uren rondgelopen en toch stiekem even gevoelt aan het warme water van 'the kings bath', dat overigens nog echt warm gehouden wordt door een warm water bron! Ik kan nog wel veel meer over de stad vertellen, maar ik kan het ook wat korter doen. We hebben er twee dagen genoten van de mooie gebouwen, de vele leuke pubs en winkels en de prachtige omgeving!

Over Bier..

In de pubs hebben we onze theorieen over 'het engelse bier' eens op tafel gegooit,, het werd een lange avond. Bierliefhebbers opgelet, een korte uiteenzetting. We hadden er een dikke week op zitten en al verschillende soorten mogen nuttigen. Gewoon een Pint aan de toog bestellen zit ik hier niet in. Bij ons in Nederland wordt over het algemeen voornamelijk pilsener gedronken (de speciaalbieren even buiten beschouwing gelaten) Hier in Engeland werkt dit heel anders! De Ale of Lager, is het bier dat het dichtste in de buurt komt van ons goud goedje. Deze twee worden ook te pas en te onpas door elkaar gebruikt. Maar dat is dan ook slecht het puntje van ijsberg. Cider wordt hier ook veel gedronken. Ik kan het eigenlijk alleen vergelijken met de Jilzz die tegewoordig in Nederland verkrijgbaar is. Bier met een smaakje en het lijkt alsof er koolzuur op zit. Vrouwenbier dus! We besluiten na een slechte ervaring in London hier dan ook niet meer teveel van te bestellen. De Stout zijn de bittere donkere bieren, de Guinness o.a. Grappig van deze bieren is dat ze aan de tap uit het vat bepompt moeten worden. Je moet dan ook altijd even geduld hebben als je deze aan de bar besteld. Dan heb je ook nog de buitenlandse import bieren waar ik nu niet verder op in zal gaan omdat ik dan door de bomen het bos helemaal niet meer zie, maar dit om even een beeld te scheppen.

Heading for Wales

Vanuit Bath gaan we richting Cardiff, de hoofstad van Wales. Hier begint het tweede hoofdstuk van onze trip. Wales is voor ons ook wat minder bekend terrein dus vol verwachting gaan we de Welshmen tegemoed. Tijdens de busreis gaan we zowaar een grensovergang met tolhuisjes over, en meteen merk je dat je in Wales zit. Alle verkeersborden zijn tweetalig. Engels en Wales. We hebben de connectie tussen de twee talen wanhopig proberen te zoeken, maar daar is geen beginnen aan. Aan het Wales is werkelijk geen touw aan vast te knopen! Die echte Welshmen komen we overigens in Cardiff nog niet tegen. Cardiff is een grote, multiculturele en vooral nieuwe stad. De 21eeuwse bouwwerken (heaven voor jimmie) staan hier prominent in het straatbeeld. The Bay area als de utopia. Een kleine shock stond ons te wachten. Tussen 1996 en 2006 is hier ruim een miljard pond vrijgemaakt voor het opleuken van deze bay, dat toe was aan een nieuw gezicht. Met de Mermaid Quay, (winkelcentrum) the National Assembly building en het milleniumcenter (theater en concertcomplex) zijn ze daar goed in geslaagd! Het beschrijven van deze enorme bouwwerken is niet te doen. Oordeel dus zelf met de foto's die ik hopelijk zometeen kan uploaden.
De geschiedenis van Cardiff is overigens ook nogsteeds goed te zien aan een aantal dingen. Allereerst de mensen. Cardiff is groot geworden door de steenkolen industrie waarvoor ze in die tijd veel buitenlandse werklui naar de stad haalde. Deze allochtone groepen zijn nogsteeds heel prominent aanwezig. Ze wonen veelal in Butetown, een wijk tussen de bay en het stadscentrum. Boerka's en andere traditionele kledij zijn geen uitzondering. Een ander aspect zijn de oude klassieke gebouwen in het centrum van de stad. Cardif Castle en het civic center dat bestaat uit de universiteit, het stadshuis en het national museum. In totaal hebben we een dikke twee dagen in Cardiff doorgebracht en het enorm naar onze zin gehad. Het leuke hostel vol met studenten, het grote millenum (rugby) stadium, de leuke gast bij de tourist info die ons verbaasde met zijn wales-sprekend talent, de sushi bar en opnieuw de leuke pubs!

Brecon Beacons national park

Na Cardiff gaan we de outback van Wales in. Allereerst de Brecon Beacons. Dit national park is ook onze eerste wijziging in ons tourschema. Door de slechte bereikbaarheid van Pembrookshire (zuid-west kust) zijn we uitgeweken naar Abbagavenny, iets ten noorden van Cardiff. In dit stadje aan de rand van de black mountains willen we onze wandelschoenen echt stevig ombinden en gaan bergen (lees: Heuvels) beklimmen! Voor een pond kopen we bij de tourist info in Abbagavenny een wandelroute die ons in 4 uur bovenop de 'Suger Loaf' en weer moet brengen. Een heuvel van net geen 700 meter. Dit klinkt misschien niet veel, maar een flinke klim was het. Door de mooie omgeving lopen we richting de top. We passeren bossen, velden vol varens, heide en ten slotte rotpartijen. Op het eind was het zelf even afzien. Hoewel het weer de hele dag prettig was, lag de top van Sugar Loaf in de laaghangende bewolking. De harde wind maakte het ons de laatste meters niet makkelijk, maar dat maakte de blijdschap niet minder toen we met z'n tweeen op de top arriveerden. Onze eerste berg;) Hoeveel zullen er nog volgen..? Op de terugweg leek het ons leuk een extra stuk bos mee te pikken. Het gevolg; Het verkeerde bosje voor ogen waardoor we 8 km buiten Abbagavenny weer onder kwamen. Dit maakte de 4 uur durende wandeltocht iets langer. Het is donker als we bij ons hostel aankomen, waar we verwelkomt worden door de halve lokale bevolking die een verjaardagsfeestje vieren in de pub van het hostel. Gezellig:)
Omdat we twee dagen gepland hebben in dit national park, gaan we de volgende dag naar Brecon, 20km noordelijker. Achteraf hadden we dit plaatsje best over kunnen slaan. Er is niet zo veel te doen en de voornaamste wandelroute (the taff trail) stelt niet bijzonder veel voor. Het meest avontuurlijke wat we die dag hebben gedaan is het hostel vinden dat een stuk buiten het dorp lag. Wel erg mooie lokatie!

Snowdonia National Park

Op de 14de dag zijn we genoodzaakt al om 6.30Am bij ons hostel te vertrekken. We moeten namelijk een enorme afstand afleggen, dwars door Wales. Dit gaan we, lekker goedkoop maar iets minder snel, met bussen doen. Het feit dat Wales vrijwel geen autowegen kent, maakt het er niet sneller op zeg maar. Het zouden enkele busreizen worden die elkaar alleen maar overtreffen! Ons eerste traject; Brecon-Built Wells. Van hieruit is het een busrit van 2,5 uur met pieken en dalen door een mooie omgeving naar Abberythworth aan de westkust. Van hieruit richting Porthmadag. Met deze bus rijden we Snowdonia in. Sprookjesachtig! We komen langs afgelegen dorpjes midden tussen de heuvels. Kilometers lang zien we enkel en alleen natuurschoon. Onze eindbestemming die dag is een hostel net buiten Nantgwynant. Om daar te komen nemen we in Porthmadog de tofste busrit tot nu toe naar Bedgellart. Een oud minibusje pikt ons op en leid ons over smelle kronkelweggetjes tussen de snowdonia heuvels. Het was een rit van 15 minuutjes maar met een enorme smile op ons gezicht leek het een eeuwigheid. De laatste few miles naar het hostel moesten we lopen, maar voor die prijs kreeg je dan ook wat. Enig hostelletje vlak bij een meer aan de voet van Mount Snowdon.
De volgende dag konden we onze borst nat maken, want Mount Snowdon was natuurlijk voor ons om te bedwingen! Er lopen zo'n 6 verschillende routes omhoog. We besluiten aan de oost-kant omhoog te klimmen en aan de andere kant er weer vanaf. De route begon rustig, maar al snel bevinden we ons in posities die in het woordenboek niet meer onder ' lopen' verstaan mag worden. Hoe dichter we bij de top komen, hoe uitdagender het wordt! Paden langs stijle afgronden en ravijnen met als toppunt net voor de top. Een "paadje" waar je net een meter beweegruimte had, superstoer!! De extra uitdaging was dat het steeds kouder en kouder werd. Helemaal ingepakt bereiken we na 2,5 uur goed doorlopen de top op 1085m, waar we geieten van een welverdiende kop warme chocomel:) Voor de terugweg gaan we richting Penn-y-Pass, niet ver van ons hostel. Al met al hebben we enorm genoten van het prachtige snowdonia en vonden we het ook erg jammer dat we dit gebied na twee dagen weer moesten verlaten.

Onze laatste stop in Wales is in Llanduddno, aan de noordkust. Even buiten deze stad ligt Conwy met zijn conwy castle. Er mooi behouden kasteel, mede doordat de stadmuren rond Conwy nog in zijn geheel rechtop staan. Over deze stadmuren kun je om het dorp heen lopen en het kasteel in. Vanuit een van de hoge torens genieten we van het schitterende uitzicht over zee en de laatste uitlopers van Snowdonia.

Hierbij wil ik het voorlopig houden. Voordat we richting Liverpool vertrokken kregen we in Llanduddno al een klein voorproefje van de tegekke live muziek scene die we hier in liverpool ook aanschouwen, maar daar later meer over. Voordat ik de pin erin houw, bedankt voor de leuke reacties allemaal!:D We vinden het heel leuk die allemaal te lezen! Ik zal zo nog even proberen wat foto's te uploaden. Check dan even ronnie86.hyves.nl.

Vanuit Liverpool groet ik iedereen en ga me bij Jim voegen die al op een oor ligt.

Lots of love, Jim en Rien

• 29 September 2009 - 07:52

Kanthi:

Rienos!

Gaaf hoor die "heuvels" daar... toch wel een beetje afzien daar boven naar de top?!
    Leuke verhalen.. Geniet van de laaste dagen!!!!

Tot snel!!

XX

• 29 September 2009 - 07:55

Jord:

echt vet om dit te lezen jongens..ben jaloers op jullie!

Ook in die onuitspreekbare plaats geweest waar Bassie en Adriaan waren? ;)

geniet er nog van, en tot over een paar weekjes!!

• 29 September 2009 - 09:12

Jes:

Hai boys :) Hoe meer beeldend kun je de afgelopen week beter beschrijven als hier staat, super. Geniet van Schotland en de dagen die nu nog resten Een behouden thuiskomst eind volgende week see you ;)xmam

• 29 September 2009 - 09:53

Jerney:

He neefies,

Wat maken jullie toch weer mooie dingen mee daar...

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen als jullie weer terug zijn.

Tot snel.

kusje

• 29 September 2009 - 09:53

Willem:

Mooi verslag Rien,

ik hoor het je allemaal vertellen als ik het lees, lachen:) Geniet ervan!

• 29 September 2009 - 09:55

Bramsk:

Hee kleine man!
    Hartstikke kewl zeg..! Mooie dingen zien/doen/beleven..Goed bezig hoor!
    Leuk zo je verslagen te lezen..Ook de foto's zijn leuk!!
    Veel plezier en succes nog!
    Tot snel

• 29 September 2009 - 10:16

Donald:

Oi, oi, oi!

Klinkt allemaal supertof daar! Ik neem aan dat er bij het volgende verslag foto's zitten van twee aangeschoten nederlanders die in een karaoke bar all you need is love meeblèren?

Groetjes!

• 29 September 2009 - 10:20

Verstesse:

Jonges, ig hub bie deze 'fat man at the pub' es bureaubladachtergrondj! Veul plezeer in Livahpowl!

Gr

• 29 September 2009 - 10:29

Ward:

Ey Rien!!
    Echt super vitte verhoale allemoal. Ge hubtj et echt noa euge zin worre!! Ich zooi zo mit dich wille ruilen =) Geniet der mer van jong, hubs et verdeent!

Groetjes!

• 29 September 2009 - 14:32

Steef:

wat leuk al die bloggen.:D

veel plezier nog en geniet ervan

xxSteef

• 29 September 2009 - 15:50

Sjoeft:

With the power of Ale!
    He could not fale!

beter hebben jullie genoeg foto's gemaakt? Hoor ik daar iemand foto-avond zeggen?

• 29 September 2009 - 17:09

Haggis:

Te gek jonges! Ich snap neet dets ze in Ingelandj neet gewuuan Alfa hubbe, net es bie de Heerlijckheid in Itter........

• 29 September 2009 - 22:43

Jimbo:

Hoi.

Jord, doe bedoels Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch? Dae zeen we helaasch neet gepasseerd, al kwamen we in Cardiff eine oaje mins teage dae het vloeiend zonger adempauzes kos oetspreake. Niks dan respect.

Verder moog ich mien medereiziger complimenteren met een puik verslaag, zelf waas ich te laam om met te helpen (en de meid is hie). Allein 5 plaatsnamen vout gespelt. Achja, det waas toch nog neemes opgevallen ;)

Kusjes vanoet Liverpool!

• 30 September 2009 - 14:55

Sander:

Hey,
    het gaat jullie nog altijd goed lees ik :)
    Veel plezier bij het Liverpool Music Week festival !!

• 30 September 2009 - 15:51

Aad:

Toppers! Sjoean om uch op dees maneer te volge...

Hebtj ge aug angere heuveltjes gechecktj? Mit un vrouwelijk tintje?

Interessant, det verhoal euver die pAadjes ;)

Have fun boys!!
    Aadje

• 03 Oktober 2009 - 12:05

JB:

Hell Yeah!!

echt te gek !

toch jammer dat er geen holger te vinden is..

High Regards

JB