Cultuur; Hawaii & Prairies - Reisverslag uit Edmonton, Canada van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu Cultuur; Hawaii & Prairies - Reisverslag uit Edmonton, Canada van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu

Cultuur; Hawaii & Prairies

Blijf op de hoogte en volg Rien

16 Juli 2015 | Canada, Edmonton

En strand werd het! Ik heb het nou over Hawaii want daar was ik gebleven. De kleine week dat ik hier was heb ik me gevestigd in Waikiki, het beroemde strand net buiten Honolulu. Ik had het idee opgevat verschillende eilanden in Hawaii te bezoeken maar daar aangekomen moest ik toch eerst een beetje bijkomen van alle Nieuw-Zeeland activiteiten en om eerlijk te zijn had ik ook niet zoveel tijd om veel te bezoeken.

Het weekje Hawaii werd dus voornamelijk strand. Met een paar jongens van het hostel een beetje rond gebanjerd, beetje de winkelstraten af, dagje snorkelen, bergtopje beklimmen, bezoek aan pearl harbour en me toch ook maar weer op een surfboard gewaagd. Dat surfen is toch echt cultuur hier want je ziet iedereen, van jong tot oud, zich in de golven wagen. Met een instelling van “hang loose” \m/ is dat ook rete aanstekelijk. Was voor mij voor de eerste keer op een board in warmer water, wat me toch wel stukken beter bevallen is dan dat koude pacific water. Waikiki is me over het algemeen bijzonder goed bevallen en een stuk minder party town dan ik gedacht had. Ik had het geluk dat ik rememberence day nog mee kon pakken wat in Hawaii gevierd wordt met duizenden Japanse lantaarns die tegelijk de zee op gestuurd werden.

Na dat weekje begint weer een zomer in Canada avontuur! Ik vlieg naar Vancouver waar ik wat oude huisgenootjes en collega’s tref. Het is nu alweer de vierde zomer dat ik hier ben en ik moet zeggen het verveeld niet! Kom hier zo graag. Lang tijd heb ik niet want ik neem snel de bus naar Alberta waar ik opnieuw een zomer voor Timberwolf Tours ga werken. Tijdens de guide week ontmoet ik veel nieuwe collega’s en ook enkele bekende gezichten. We knallen een week door de Rocky mountain parken waar we weer bedolven worden onder beeldige berglandschappen en veel beren op de weg!

Voordat mijn eerste tour start heb ik een kleine twee weken voor wat vertier. Een leuke mogelijkheid om wat meer van Alberta te zien want ik heb het gevoel dat veel nog onbekend gebied is. Samen met Lotti, een leuke Duitse ook van Timberwolf, huur ik een auto en zetten we de koers in richting prairie.

De vlaklanden in. De late lentedagen zijn lekker lang dus we rijden voornamelijk ’s avonds tot een uur of 11 wanneer het eindelijk donker wordt. Uren lang over lange, rechte wegen hier over de prairies. Je zou bijna zeggen dat je in Nederland bent zo plat is het, waar het niet voor de uitgestrekte leegte. Er waren stukken waar werkelijk niks was. Er is zoveel land dat ze vaak nog niet de moeite genomen hebben een paar koeien op de weilanden te zetten die we doorkruisen. Zo groots. De avondstilte brengt een prachtige atmosfeer met zich mee en de lucht en wolken formaties zijn hier zo indrukwekkend, je kunt zo ver kijken!

Na zo’n epische etappe komen we aan in de badlands van Dinosaur Provincial Park. Tot op heden is dit de grootste archeologische vindplaats van dinosaurus botten in Noord Amerika. In een opgedroogde rivierbedding hebben ze botten van duizenden dinosauriërs gevonden. De badlands zelf zijn al indrukwekkend. Extreem droog en woestijnachtig met imposante pilaren die ze hier Hoodoo’s noemen die de langzaam wegirodeerde rivierbedding markeren. Tussen dat alles dus al deze dinosaurus botten met een leuk klein museumpje erbij. Het was een leuk toeval dat net die dag de nieuwe Jurrasic Park film uit kwam. Kind aan huis!

We rijden een paar uur verder naar “Writing in stone” park. Opnieuw weer zo’n ietwat onbekende maar inspirerende plek. Hier kun je oude rotstekeningen van de blackfoot indianen bekijken die hier hele veldslagen op de muur hebben gekalkt. Oud is hier een Noord-Amerikaans begrip want veel ouder dan 200 jaar zijn de tekeningen niet maar het is dat stukje geschiedenis van oudere culturen die hier zo vaak gemist wordt.

Dan is het tijd voor wat bergen. Een van de Rocky mountain parken waar ik zelf nog niet geweest was is Waterton Lakes. Grenzend aan Amerikaans Montana is dit het meest zuidelijke park van de Canadese Rockies. Dit gem maakt alle beloftes waar! Veel wilde dieren, prachtige meren en een kneuterig klein bergdorpje. We zijn hier drie dagen en doen twee lange wandeltochten. De eerste start met een korte boottocht, door bos en weilanden, langs machtig grote watervallen, door een natuurlijke tunnel tot aan een hoog bergmeer, nog half bedekt met ijs. The full package! De tweede brengt ons tot recht aan de landsgrens waar we fenomenale uitzichten hebben over Glacier NP aan de Amerikaanse zijde. Foto’s.. foto’s.. foto’s..

Verder door naar.. daar komt ie; head smashed in buffalo jump. Hoe alleen de naam al duizend verhalen verteld. In dit park ook vele indianen verhalen geabsorbeerd in het interpretive centrum dat op deze first nations reserve gebouwd is. Opnieuw voornamelijk over de blackfoot indianen met als centraal thema de buffalo jump. De nomadische prairie indianen hebben van oudsher altijd de buffel moeten volgen als voornaamste voedselbron, om zo de lange koude winters te overleven. De buffalo jump is een hellende rotswand waar ze met een heel volk hele kuddes buffalo de afgrond in probeerde te drijven. Een succesvolle jump kon honderden dieren tegelijk doden. Zeer interessant hier meer over te lezen. De jump zelf, die uiteraard ook te bewonderen is, is niet meer dan een steile rotswand die misschien 10-15 meter omlaag valt. Het zijn de verhalen die hier meer indruk maken.

Na head smashed in was het weer tijd richting Edmonton te vertrekken. Als afsluiter hebben we nog snel een tour in een oude steenkoolmijn meegepikt, om zo via de cowboy trail terug noordelijk te rijden.

Dit is alweer vier weken geleden nu. Na terugkomst van een weekje prairies ben ik aangevangen met mijn eerste tour. Met 12 gezellige Duitse, Zwitserse, Oostenrijkse (en een Amerikaanse) ben ik van Calgary, door de Rocky Mountains naar Vancouver en Vancouver Island gereisd. Zo ontzettend leuke en enthousiaste groep! Enorm veel beren en ander wildlife gezien, bijna allemaal schitterende zonnige dagen gehad en prachtige wandelingen door de bergen gemaakt. De zomer is hier in west Canada dit jaar vroeg gestart en het is er enorm droog. Bij het bereiken van Vancouver treffen we de stad aan in een deken van rook door alle bosbanden die er woeden. Ook op Vancouver Island veel wegen afgesloten door branden, wordt nog een probleem dit jaar. Aan de westkust van het eiland hadden we gelukkig een beetje broodnodige regen en hadden ook nog het geluk een aantal walvissen vanaf het strand te zien. Prachtige trip!

Dat was um wel weer een beetje vanaf deze kant. Heb een paar vrij nu en dan weer verder met m’n volgende tour!

Ciao! Ronnie

  • 16 Juli 2015 - 21:23

    Margie:

    Nou Rien weer een mooi verslag ,geniet nog maar even van een rust momentje .
    Wij genieten van mooie tropische temperaturen valt af en toe tegen maar dan nemen we een duik in de zwimming pool .
    Nog veel plezier in Canada en tot hoors .
    Groetjes uit Limburg

  • 16 Juli 2015 - 22:49

    Hans En Thea:

    Weer een erg mooi verslag van al je belevenissen. Hier is het nu ook bloedheet. Niet leuk. Maar ja we doen het er maar mee. Zit toch niks anders op.Geniet jij nog maar daar in Canada. Tot horens.

    Groetjes uit Meerlo

  • 17 Juli 2015 - 00:33

    Lisanne:

    Altijd leuk om over je avonturen te lezen!!
    Dat genieten gaat wel goed daar!
    Veel liefs!!

  • 17 Juli 2015 - 08:31

    Sjaak:

    Ha die Rien,
    alweer zo'n jaloersmakend verslag. En die foto's??
    maar ik wil alweer/nog steeds naar canada........
    ever?
    groetjes


  • 17 Juli 2015 - 18:08

    Jessie:

    Ha leeve, het is weer genieten van je verhalen. En nu de foto's nog.......;) Geniet nog van de resterende tochten take care xxxxx

  • 18 Juli 2015 - 09:37

    Rian:

    Niks meer te zeggen dan: (Y) top en have lots of fun!!

  • 19 Juli 2015 - 08:22

    Donald:

    Ik blijf je volgen Rien! En zeer waarschijnlijk ga ik over niet al te lang ook serieus werk maken van Canada!

  • 20 Juli 2015 - 11:36

    Shiron:

    Jaaa noe zeen de foto's der! Fantastisch ronnie! xx

  • 25 Juli 2015 - 18:41

    Lily:

    Auch Zitterd geneit met van dien prachtige verhaole, sjoon om te laeze.
    Geneit van dien vriee daag en dat vr nog vaak zo'n sjoon verhaole mage laeze :)
    Groetjes Lily

  • 27 Juli 2015 - 11:59

    Mams:

    super aanvulling met de foto's xxxx

  • 01 Augustus 2015 - 14:02

    Corrie Versteden:

    Mooi verhaal en prachtige foto s Steeds weer leuk om te lezen. Geniet van alle moois en laat ons Af en toe meegenieten.heel veel groetjes van ons Allen, Corrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Edmonton

Rien

Actief sinds 20 Juli 2009
Verslag gelezen: 568
Totaal aantal bezoekers 130513

Voorgaande reizen:

28 December 2018 - 05 Juli 2019

América del sur

05 April 2013 - 26 April 2016

Canada, Kèn Dà Dá?

21 September 2015 - 15 December 2015

West of China

09 November 2014 - 23 Mei 2015

The land of the long white cloud

24 Februari 2012 - 21 Juni 2012

Delhi to Ulaanbaatar

07 Juni 2010 - 20 December 2010

Working Holiday Oz

03 December 2009 - 07 Juni 2010

Asia Adventure

11 September 2009 - 08 Oktober 2009

De Britse eilanden

Landen bezocht: