Delhi to ... Luxor - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu Delhi to ... Luxor - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu

Delhi to ... Luxor

Door: Rien

Blijf op de hoogte en volg Rien

19 Juni 2012 | Egypte, Luxor

Salam alaykum!

De ogen zijn groter dan de mond is. Classic! Je kunt nog zoveel plannen maken voor een reis van vier maanden, maar volgens planning gaat het toch zelden. Na een paar weken India had ik al zo'n donkerbruin vermoeden dat ik binnen dit tijdsbestek Mongolie niet zou halen, maar dat ik uiteindelijk in Egypte zou belanden had zelfs ik niet voorzien.

Maar zo lopen die dingen. Nepal was gewoon te vet om vroegtijdig te verlaten en heeft me op enkele momenten bewust en onbewust vertraagd in mijn reis. Daar komt bovenop dat ik waarschijnlijk te veel wilde doen in een te korte tijd. Maar het feit dat ik na drie pogingen Tibet nogsteeds niet in kwam (iets met chinese regels en visabeperkingen) heeft uiteindelijk de doorslag gegeven om niet in die richting door te gaan.

Dus daarom een andere kant op! Via Dubai vlieg ik naar Alexandria. Egypte vanuit de lucht is indrukwekkend! Zelfs vanaf 10km hoogte zie je hoe blauw de rode zee is en hoe groots de pyramides. Al met al is het toch weer heel anders dan centraal azie, hier in de arabische wereld. De broeierige lucht heeft plaatsgemaakt voor een warme woestijnwind, het zingende nepalees voor het scherpe arabisch en de vrouwen gaan verscholen achter zwarte sluiers.

Wanneer ik voet aan wal zet valt het me op dat de Egyptenaren ook net iets meer uitgesproken zijn. Op de weg wordt er flink gescholden en gebotst, op straat wordt hevig gediscussieerd en zie je geregeld hoe mensen een onenigheid uitvechten en in koffiehuizen is het een wedstrijd wie het hartste lacht om de grap van de buurman.

Zelf merk ik de verwarring wanneer ik voor het eerst een museum in Alexandria binnen stap. Ik moet de vele hindoistische goden van India en Nepal uit m'n hoofd zetten want samen met de Egyptische, Griekse en Romeinse goden die mij nu voorgeschoteld worden, wordt het echt te veel. Ik leer hoe Alexander de Grote (stichter van Alexandria) nog voor de jaartelling door middel van straatnamen een duidelijke structuur aan steden gaf, waar dat in Nepal nu nogsteeds niet het geval is...

Van Alexandria naar Cairo. Afgelopen weekend waren de presidentiele verkiezingen in Egypte. Na de revolutie een erg belangrijke dag voor het land! De dag voor en na de verkiezingen waren er flink wat demonstraties (vraag me niet van welke aanhangers) op het Tahrir en enkele andere pleinen. De uitslag zal waarschijnlijk vandaag bekend gemaakt worden.

In Cairo heb ik me niet teveel gemengt in de politiek maar heb ik lekker de tourist uitgehangen. Ik heb HET Egyptische museum bezocht dat zo'n beetje alle waardevolle items tentoonsteld die ooit in de pyramides zijn gevonden. Dagvullend! Daarnaast heb ik vanuit de hoofdstad de belangrijkste pyramides uit de regio bezocht. Te beginnen (uiteraard) met de grote drie van Gize, waaronder die van Cheops. Die dag heb ik ook de hoogtepunten van Saqqara, Memphis en Dahshur bekeken die tevens pyramides, graftombes en andere archiologische bezienswaartdigheden bevatten. Indrukwekkend maar onmogelijk om van te genieten door de opdringende Egyptenaren. Ik denk dat het allemaal nog een beetje moet dalen.

En dan ben ik in Luxor beland, eindpunt van de trip. Voor mijn gevoel ben ik ook geeindigd bij het hoogtepunt van Egypte want Luxor is een groot open lucht museum. Je kunt hier de geschiedenis letterlijk van de stoeptegels af likken. Prachtige tempels en tombes van zo'n beetje elke heerser die het land de laatste 4000 jaar heeft gekend.

Maar hier eindigd het avontuur dan ook. Geen tranen want ik heb ook wel weer zin om terug naar Nederland te komen. Zoals het hoort op het einde van de trip, een afsluiter met enkele facts and figures van de afgelopen vier maanden. Uiteraard zijn ze veel te snel omgevlogen maar dat betekend niet dat ik ook maar een dag uit mijn gedachten kan wegdenken. Vier reismaanden in statistieken:


• Totaal aantal dagen op reis: 119
• Aantal bezochte landen: 4
• Langste verblijf: Nepal, 75 dagen
• Top 3 lekkerste eten: Samosa, India/Nepal - Thenduk, Nepal - VLEES!, Egypte
• Beste bier: Everest Beer, Nepal
• Aantal boeken gelezen: 5
• Hoogtemeters gelopen in Nepal: 49.080m
• "Heilige" koeien ontweken: 237
• Aantal reisgenoten: 29
• Mijn geduld beproeft: Wachtend op een vlucht van Lukla naar Kathmandu
• Hoogste punt bereikt: Chhukkung peak 5833m
• Flessen water gedronken in India: 43 a 1L
• Rollen toiletpapier gebruikt: 1,5 stuks
• Aantal keer in Kathmandu: 5
• Engste busrit: Kathmandu - Saybrubesi, naar Langtang trek
• Mezelf bevuild tijdens: Jungle Safari, Chitwan NP, Nepal
• Petje af genomen voor: Oude Egyptenaren
• Aantal keer niet de touristische prijs betaald: Zelden
• Aantal souvenirs geshopt: 44+
• Meest gemist: Familie en vrienden

Geen afsluiting zonder een bedankje aan iedereen die reacties heeft geplaatst en mij een beetje op de hoogte heeft gehouden van wat er in Nederland allemaal gaande was de afgelopen maanden. Oprecht bedankt! Ik sluit em hier af in Egypte. Tot snel weer in levende lijve!

Rien

  • 19 Juni 2012 - 18:33

    Jimbo:

    Haha, mooi om es 'toetje' nog effe Egypte met te pikken. Toet vriedig Ronnie!

  • 19 Juni 2012 - 19:47

    Shiron:

    Jaa goeie Everest Bier! Veul plezeer nog in Egypte en tot murgeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!! x

  • 19 Juni 2012 - 19:55

    Die Oet Mieldre:

    Hey Rien

    Dat je Egypte eraan had geplakt hoorde we zondag van Sjaak.
    Leuk nog dat laatste verslagje.
    Voor nu goede terugreis en tot ziens en Nederland.
    We hebben wederom genoten van je verslagen maar blijf nu maar eens ff in Nederlad.

    Gr Hans en Thea

  • 19 Juni 2012 - 20:00

    Tom:

    Weer een ruig verhaal en tot snel

    Groetjes Tom

  • 19 Juni 2012 - 20:04

    Ruth :

    Leuk verhaal weer, Rien. Wat een ervaringen. Tot in Nederland. x

  • 19 Juni 2012 - 20:24

    Mam:

    Rientje, Je hebt ons weer enkele maanden, een bijzondere inkijk gegeven, in andere culturen. Heerlijk om je over enkele dagen weer te knoevelen. Behouden vlucht en tot donderdag xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 19 Juni 2012 - 21:13

    Sjaak:

    Rien, je blijft ons verrassen; Egypte????
    .....maar je hebt je portie cultuur wel weer gehad deze maanden.
    Bedankt voor je geweldige verslagen; 'n behouden terugreis en tot over ongeveer 27 uur


  • 20 Juni 2012 - 05:25

    Donald:

    Hej Rien!

    Wederom een topverhaal! Waar gaat de volgende reis heen?

  • 20 Juni 2012 - 05:43

    Rien,:

    Prachtige foto's en mooie verhalen.
    Ik bewonder je moed om zoiets in je ééntje te ondernemen.
    Ik hoop om nog eens met jou te kunnen praten over je reis...

  • 20 Juni 2012 - 06:45

    Greet Muller:

    Hoi Rien,

    Wat een reis, erg mooi beschreven.
    Ja en straks begint het serieuze leven in Nederland. Zou het leuk vinden als je een keer bij IAK Langskomt.

  • 20 Juni 2012 - 08:43

    Alice:

    Wederom tamelijk briljant verwoord Rien! Have a safe trip home ;)

  • 20 Juni 2012 - 15:12

    Esther:

    Jepie....Rien het zit er al weer op.Blij dat je het super gehad hebt, en wij hebben genoten van al je verhalen en prachtige kiekjes.
    Kom je snel bij ons langs. Doeiiiiixx

  • 21 Juni 2012 - 19:55

    Margie Jacobs :

    Hallo Rien ik heb genoten van je verslagen en foto,s een hele belefenis wat je allemaal heb gezien,Welkom op nederlandse bodem en nu op naar het volgende avontuur ,Groetjes

  • 13 Juli 2012 - 09:30

    Lianne Versteden:

    Hey Rien,

    Heb nu al je verslagen gelezen. Echt geweldig wat je weer allemaal meegemaakt hebt. Ik heb genoten van het lezen van je verhalen en het bekijken van je foto's!

    Groetjes, Lianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Egypte, Luxor

Rien

Actief sinds 20 Juli 2009
Verslag gelezen: 774
Totaal aantal bezoekers 130613

Voorgaande reizen:

28 December 2018 - 05 Juli 2019

América del sur

05 April 2013 - 26 April 2016

Canada, Kèn Dà Dá?

21 September 2015 - 15 December 2015

West of China

09 November 2014 - 23 Mei 2015

The land of the long white cloud

24 Februari 2012 - 21 Juni 2012

Delhi to Ulaanbaatar

07 Juni 2010 - 20 December 2010

Working Holiday Oz

03 December 2009 - 07 Juni 2010

Asia Adventure

11 September 2009 - 08 Oktober 2009

De Britse eilanden

Landen bezocht: