Something's Burning - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu Something's Burning - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu

Something's Burning

Door: Rien

Blijf op de hoogte en volg Rien

02 April 2012 | Nepal, Lumbini

Als je ergens levend wilt verbranden moet je zeker eens naar Jaisalmer, India gaan. Om dan ook echt het onderste uit de kan te halen kun je net zo goed de bewoonde wereld van koelkasten en airco's achter je laten en als nomaden door de woestijn gaan trekken. Op die manier weet je zeker dat je binnen de kotste keren de huid van je botten af kunt pellen. Ook ik vond ditalles zeer aanlonkelijk klinken dus heb ik in Jaisalmer een 4-daagse kamelen safari geboekt. Ondanks temperaturen van respectievelijk 39 en 40 graden, was van dit levend verbranden overigens geen sprake. We waren zo goed ingepakt dat de zon nog geen glimp van onze bleke blanke huid heeft kunnen opvangen. Het enige waar ik na afloop over kon klagen was het pijnlijke achterwerk van de niet altijd even comfortabele kamelenrug.
Samen met met twee andere jongens en onze gidsen, Ganga en Yoga, hebben we de sprong gewaagd. De tocht was fantastisch! Hoewel heel eenvoudig en rechtlijnig. 's Morgens al vroeg op pad waarbij we kleine dorpjes tegenkwamen. Gezien de nabijheid van Pakistan vaak moslim dorpjes die in een heel andere wereld leven dan wij kennen. Mensen die het niet uitmaakt of het nu maandag, dinsdag of woensdag is en die gewoon elke dag proberen te overleven. Tijdens de heetste uren van de dag was het voor ons zo veel mogelijk uit de zon blijven en uitkijken naar antilopen, aasgieren en woestijn vossen die er te vinden zijn. Tegen de avond arriveerde we op een van de vele zandduinen waar kamp opgeslagen werd. Onze gidsen toverde elke avond met de primitieve middelen die ze ter beschikking hadden en verrukkelijke Indiase maaltijd op tafel, waarna ze ons zacht toestopte in het woestijnzand onder een indrukwekkende sterrenhemel.

Terug uit de woestijn heb ik nog enkele dagen in Jaisalmer doorgebracht, om in deze 'golden city' een bezoek te brengen aan het voorlopig laatste fort in Rajasthan. Zie foto's voor Jaisalmer's 'zandkasteel', midden in de woestijn.

Na een korte tussenstop in Ranthambore NP (waar je tijgers kunt spotten, maar helaas niet gezien) was mijn volgende bestemming Agra. Dat kan dus maar een ding betekenen.. Agra is all about the Taj Mahal! Omdat ik hier op een vrijdag arriveerde, en de Taj Mahal op deze dag gesloten is (dus niet meer gratis Randolf!), heb ik 's werelds mooiste gebouw eerst vanuit verschillende hoeken van de buitenzijde bekeken. Wanneer je de volgende dag al vroeg in de ochtend dan eindelijk met je blote voeten over het witte marmer rond de Taj loopt, merk je dat je op een belangrijke en inspirerende plek bent beland. Het is werkelijk een fantastisch gebouw waar je met moeite je ogen vanaf kunt houden. Ondanks dat je um al 1000 keer op foto’s hebt gezien en je dit bezoek met vele duizende mensen moet delen, voelt het speciaal dat jij dit gebouw van zo dichtbij mag aanschouwen. Memorabele dag. Ondanks alle aandacht voor de Taj Mahal mag het nabijgelegen Agra Fort overigens niet vergeten worden wat tevens zeer indrukwekkend is!

Na Agra met de trein (god zegen het Indiase treinnetwerk en comfortabele slaaptreinen!!) naar Khajuraho. In dit dorpje staan de beroemde kama sutra tempels. Ik heb er, deels per fiets, een heel aantal mogen aanschouwen. En werkelijk waar, de schunnigheid van sommige van deze uitgehakte erotische beelden, tot in den extreme toe. Ik snap de uitzinnige reactie van de propere britse generaal die hier in de 18e eeuw bij uit kwam heel goed. Na wat meer studie kom je er wel achter dat deze beelden niets met pornografie te maken hebben, maar dat de kunstenaars in die tijd gedreven werden door religieuse uitingen. Uiteraard heb ik veel foto's gemaakt dus zal ik niemand onthouden van deze 'geloofsovertuigingen' van Khajuraho;)

Vervolgens van de heilige tempels naar de heilige rivier in Varanasi. Mocht je tijdens de vorige stop nog niet geshockeerd zijn, dan doet deze stad dat wel. Zoals veel Indiase steden is ook Varanasi een grote chaos, maar dan op een net iets andere manier, met name aan de rivier de Ganges. Dit heilig water trek mensen van alle windstreken en je vind er daarom ook enorm veel Indiase touristen. Mensen baden zich hier en vullen kannen vol met het heilige water. Er wordt gevist en gezwommen en ook de vuile was wordt hier gewassen. ‘a avonds zijn er enorme ceremonies om dit water de heiligen. Maar de openbare crematies die hier plaatsvinden zijn toch wel even andere koek. Er zijn verschillende plaatsen langs de rivier waar mensen verbrand worden voor je ogen en zeker in de avonduren is er een enorme vuurzee van brandende lijken te zien. Confronterend hoe ze hier met leven en dood omgaan.

En toch is er onder de rook van al het voorgaande iets anders wat nou werkelijk dit brandend gevoel veroorzaakt. Mede veroorzaakt door het feit dat ik een stuk langer in India heb rond getrokken dan de voorafgaand de bedoeling was. Hierdoor is de roep van het volgende land dat ik zal bezoeken als maar sterker geworden. Vanuit Varanasi ligt dit land gelukkig net om de hoek. Nepal, waar ik al enorm lang wanhopig naar uitkijk is aanstaande en ik sta te popellen dit bergvollk te omarmen. Ik ben maar meteen aan de grens gestopt om eens te bekijken waar onze lord buddha nou eigenlijk geboren is.

Mits ik niet ten gronde ga tussen de bergen van de Himalaya, meer vanuit hier in mijn volgende verslag.

Gegroet!

Joëlle:

Wow, prachtig Ronnie! Geniet er mer flink van. x

• 02 April 2012 - 13:04

Jimbo:

Supervet Ronnie, bie de Taj mahal nog van die fake gidsen teage gekomme? (wie in Slumdog Millionaire:))

Klim ze in Nepal!

• 02 April 2012 - 13:23

Versteße:

Heeey Ronnie, brute pic van dea wandelendje tak; puur jeugdsentiment! Ken neet wachte op get kiekjes van Nepal! Geniet ervan!
    Gegroet

• 02 April 2012 - 13:47

Mam:

Ha leeve:) Je laat ons elke keer weer versteld staan, met al je avonturen. Ik vraag me wel af welke studie je moet volgen, om de religie in de beelden te zien van die kama sutra tempels ;) Rien, en als je dan door de woestijn hebt gezworven, de bedrijvigheid aan de Ganges heb meebeleefd en dan betoverd bent geworden door de Taj Mahal, is het tijd om verder te trekken. We hebben meegenoten van India. Take care and enjoy xxxxxxxxxx

• 02 April 2012 - 14:22

Corrie Versteden:

Ha Rien
    Mooi verhaal weer en nog mooiere foto s. Wat jij allemaal meemaakt in n korte tijd, geweldig!! Trouwens, wij hoeven ons nog niet te beschermen tegen de zon, ze voorspellen weer vorst en kans op sneeuw !!!1
    Nu genieten van Nepal en hou ons weer op de hoogte, he?

• 02 April 2012 - 19:03

Lily Vd Oever:

Wil al heel lang naar India, dit verslag maakt de zin om meteen te vertrekken alleen maar groter.
    Super!!
    Nog een hele fijne tijd en geniet ervan !!!!
    Lily

• 03 April 2012 - 06:14

Esther:

Riennnnnnn, ben jaloersssssssssssssssssssss.Wat een schrijver is die man......kei leuk.
    Dikke kus Esther

• 03 April 2012 - 09:00

Hans En Thea:

Hey Rien

Wat wier en moi verslaag hebs te der van gemakt.Doe zits doa in de hitte dich te vermake en we zoate us te vermake op de broelof van diene neef Koen.
    Geweldig wats dich allemaol beleefs doa.Geneet d'r nog mer lekker van dan geneete we van dien verslage.

Gr oet Mieldre

• 03 April 2012 - 15:44

Die Van Kranen:

wea zette dig op facebook bie oos favoriete sjrievers !!

• 03 April 2012 - 15:45

Melanie:

Haha, filosoof! Maar mooi dat het je daar is bevallen, geniet van Nepal!!1 x

• 03 April 2012 - 19:02

Sjaak:

hoi die Rien,

prachtig verhaal weer en al zoveel meegemaakt; dan is zo'n voorgefabriceerd reisje door Thailand toch ff anders ( maar ook wel aardig hoor....)
    Geniet van Nepal en blijf ons verblijden met mooie verhalen.
    groetjes en krieg 't neet te koud wah

• 06 April 2012 - 10:27

Loet En Annelies:

Hoi Rien.
    Pas gisteren je reisverslagen ontdekt. Super zeg, wat jij weer allemaal ziet en meemaakt. Indrukwekkend.
    En wat een foto's zeg. Op de kameel staat je goed zo.
    Geniet van al wat je nog ziet en meemaakt.
    Lieve groetjes
    Loet en Annelies

• 07 April 2012 - 14:31

Willem:

Wederom mechtig verhoal! keep us posted!

• 11 April 2012 - 09:27

Shiron:

Daaaag! Te gek jong! Gelukkig bisse neet zo es Melanie en haojse os neet zo veur de gek euver de Taj Mahal. Geniet van Nepal, al zulse dao aug nog get brandende lieke zeen! Ich bin zjeloers. En doot de groetjes aan mien vrienden Bijaya en Bigyan esse ze zuus!:) x