Scotland; Highlands, Haggis, Music, Whisky & Scots - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu Scotland; Highlands, Haggis, Music, Whisky & Scots - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu

Scotland; Highlands, Haggis, Music, Whisky & Scots

Door: Rien

Blijf op de hoogte en volg Rien

07 Oktober 2009 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Haai Everybody!

Het einde van onze reis in alweer nabij, een goede reden dus om de statistieken er eens bij te nemen. De vorige keer waren we aan het uitbrakken in Liverpool en hadden we er net een weekje Wales op zitten. Vandaag komen we live vanuit Edinburgh, the capital of Schotland! Maar laat ik beginnen in Liverpool, waar we gebleven waren..

City to city

Liverpool is voor vele Beatle-city en ook wij hebben meegedaan aan de Beatle mania. Nog in wales kregen we hier een voorproefje van door een Beatles / jaren 60 coverband in een locale pub. Midden in the city of Liverpool ligt de beroemde Mathew street, waar ooit de cariere van de Beatles is begeonnen. Hoewel deze straat midden tussen de winkelstraten ligt, hebben ze het straatbeeld van van toen behouden. Elke pub en club op deze straat heeft weer een andere eerbetoon aan de vier Liverpoolse jongens, omdat ze gewoonweg in veel van deze tenten ooit gespeeld hebben. De meest beroemde is toch wel de Carvern club. Hier hebben we een avond doorgebracht en genoten van de live muziek van enkele liverpoolse solo artiesten. Maar ook de andere café’s op de Mathew street zijn de moeite waard. Een andere avond hebben we ons bijvoorbeeld vermaakt in een karaoke pub. Erg leuke en gezellige straat!
Verder hebben we in Liverpool natuurlijk ook andere sights bezocht. Het world museum of Liverpool (dat erg de moeite waard was!!), de cathedral en Albert Dock, waar het Beatles museum ligt. We kunnen deze stad natuurlijk niet achter ons laten zonder een bezoek te brengen aan Anfield, het stadion van FC Liverpool. Een wedstrijd van de rooie zat er helaas niet in (is ook bijna niet te doen als toerist) dus hebben we de tour door het stadion gedaan. De sfeer voor de start van een wedstrijd in het stadion wordt door onze twee tour guides leuk opgebouwd! Met de muziek van de Beatles en het gebrul van de Liverpool aanhangers in ons hoofd, laten we Liverpool achter ons en gaan we op naar Schotland, te beginnen in Edinburgh.

Hoge verwachtingen hadden we van Edinburgh! De stad wordt overal enorm aangeprezen als prachtige historische stad. Een jawel, het is een prachtige stad! Om te beginnen hebben we meegedaan aan de free tour die ook hier gegeven worden. Dit is altijd een leuke manier om een gedeelte van de stad te zien. Leuke tour, maar -1 voor de tour guide. De Canadeese studente deed het niet echt voor ons. Met haar amerikaanse manier van vertellen (vaak ook nog over zichzelf) en de slechte grappen die helemaal niet aansloegen kreeg ze de groep niet bepaald in beweging. Verder zien we die dag veel van de binnenstad terwijl we over the royal mile lopen. Erg leuk om te zien waar J.K. Rowling haar inspiratie voor de Harry Potter boeken vandaan heeft. De vergelijking tussen Hogwarts en een priveschool midden in de stad zijn in ieder geval errug groot;)
Je kunt Edinburgh natuurlijk niet aandoen zonder een bezoek te brengen aan Edinburgh Castle. We waren maar net te laat voor het grote tattoo festival want ze waren nog bezig met het afbreken van de enorme tribunes op het grote kasteelplein. Het kasteel zelf ook erg mooi en een groot compex, met musea, kapellen en kerkers. Ook de schotse kroonjuwelen (inc. The Stone of Destiny) worden tentoongesteld binnen de kasteelmuren. De moeite waard. Verder komen we in Edinburgh veel leuke mensen tegen, met name in het hostel. Het is goed te zien hoe multicultureel deze stad is en met name enorm populair onder amerikanen.
Op de laatste avond in Edinbugh verwelkomen we onze nieuwe (Thoearse) reisgenoot Paul. Hij gaat ons vergezellen terwijl we de highlands in trekken. Maar voordat het zo ver is, beleven we eerst nog een doldwaze avond in Edinburgh. Het recept: Een goede bodem van Haggis & Mash, a couple of ciders/beers, wat Edinburghse studenten en 1 private karaoke bar. Geweldig! Overigens, voor de mensen die niet zo into de karaoke zijn. Edinburgh kent ook enorm veel pubs waar elke dag van de week live muziek te aanschouwen is:)

The Highlands!

Op onze 22ste dag in the UK gaan we, jawel, richting highlands. We beginnen in Inverness, the gateway to the highlands. Hier hadden we graag wat willen mountainbiken door de omgeving, maar toen we er achter kwamen dat de fietswinkel die mountainbikes verhuurde, slechts twee fietsen ter beschikking had, hebben we onze plannen enigzins gewijzigd. In inverness zijn we de eerste echte schoftige schotten tegengekomen!:) Voornamelijk in een pub waar die avond maarliefst twee vette bands speelden. Terwijl we luisteren naar de folkmuziek en later wat ska, begint het echte schotse gevoel een beetje te dalen. En dat is nog maar het begin!
De volgende vier dagen trekken we verder de highlands in. Na een snelle berekening komen we er achter dat het huren van een auto niet alleen makkelijker, maar nog goedkoper is ook met z’n drieen. In onze ford focus rijden we vanuit Inverness, via het meer van Loch Ness (prachtig meer, Nessie hellaas niet gespot;)) naar the isle of Skye terwijl we de auto links proberen te houden. Het landschap onderweg is fenomenaal! En jawel het zit ons mee, want terwijl we naar het eiland rijden, regent het pijpenstelen. De vele Lochs (meren) die we passeren maken hoge golven door de wind en het water komt met bakken van de heuvels afgestroomd.
Op Skye gaan we niet eerst op zoek naar een slaapplaats want de jongens hadden het in hun hoofd gehaald dat het wel lache was een nacht in de auto te overnachten.. juist! In het plaatsje Broadfort (pop. 1200) parkeren we de wagen. Ondanks het koude en gure weer hebben we die nacht niks te klagen gehad. Dit kwam voornamelijk door de leuke mensen in Broadfort die we eerder die avond in de pub tegenkwamen! Hier opnieuw een band die er speelde, maar we hebben vooral genoten van de mensen daar. Die waren helemaal (te)gek! Overenthousiaste Claire die zo hield van de verschillende seizoenen, Mel de hobbit die al 20 jaar op het eiland woonde en nog niet alles gezien had, Paul van de juwelier die na 3 jaar nederland zelfs wat leuke nederlandse woorden sprak (i did it all for the drugs) en nog wat andere dames die die drie nederlandse jongens wel erg interessant vonden. Wanneer we met z’n allen na sluitingstijd uit de kroeg worden gejaagd moeten we nog enorm hard lachen om een beer van een Scotsman die aan onschuldige Jimmie vraagt: ‘Are ye goanne reep me???’.
De volgende dag op Skye is de storm geweken en hebben we vooral veel gelopen en onze ogen uitgekeken. Het is echt een super mooi eiland! Je begeeft je echt helemaal alleen tussen de stijle heuvels en the occasional sheep die meer dan eens de weg blokkeren. Na Skye gaan we weer het vasteland op naar Fort William. Dit stadje staat ons direct aan, mede door de leuke ontvangst van onze gastheer in het backpackers hostel. Het feit dat we hier weer lekker kunnen douchen en in een bed kunnen slapen zal vast ook meegespeeld hebben;) Fort William is ook de laatste stop voor Paul. Terwijl hij de trein terug naar Edinburgh pakt, gaan wij onze volgende uitdaging aan; het beklimmen van de Ben Nevis. Met zijn 1300 nog wat meters is het de hoogste berg van de UK. Om stipt 12 uur ’s middags vertrekken we aan de voet van de berg en 5 uur later staan we weer beneden. De omgeving op en rond de berg is niet heel spectaculair, maar de beklimming is best pittig. Met name een paar honderd meter onder de top wordt het afzien wanneer het steeds kouder wordt en we tussen het ijs en de sneeuw lopen.
Vanuit Fort William gaan we een stukje zuidelijker naar Oban. Hier bezoeken we de whisky brouwerij. We krijgen een rondleiding van een schotse madam door de Oban distillery en proeven de sterke 13 jaar oude en uiteindelijk de 14 jaar oude Oban whisky. Omdat we niet bepaald liefhebbers zijn, proberen we allebij ons zuurkijkende gezicht te verbergen:p We zijn wel enorm blij met het gratis glas dat we tijdens de tour krijgen!
Nog dezelfde dag verlaten we de highlands en rijden we naar Stirling, 35 mile boven Edinburgh. In Stirling slenteren we na sluitingstijd van de bezienswaardigheden door het stadje en langs het oude kasteel met naastgelegen begraafplaatsen. Spooky! Stirling is in de geschiedenis van schotland altijd een belangrijke plaats geweest. Veel veldslagen zijn hier gehouden. Dit is dan ook de plaats waar het monument van de nationale held William Wallace staat. Hier hebben we ook nog even een kijkje genomen en de beelden uit de film Braveheart naar boven gehaald.

That brings us up to date. Vandaag zijn we opnieuw in de hoofdstad Edinburgh, vanwaar we morgen weer terug zullen vliegen naar ons koude kikkerlandje. We kijken al uit naar de oude vertrouwde frikandel speciaal en de haring met uitjes! Morgen zit onze trip door Groot Brittanie er weer op.. (pinkt een traantje weg)

Vanuit Edinburgh zeg ik goodbye, thank you and please come again!

Rien en Jim

• 07 Oktober 2009 - 15:58

Sander:

Geniet van die laatste Engels pinten!!!

• 07 Oktober 2009 - 17:05

Manon Nelis:

Heey Rien!!

Geniet van je laatste dag daar en ik wens jullie een fijne reis terug!

Liefs, Manon

• 07 Oktober 2009 - 17:46

Vinnie:

Rienos!

Klinkt weer mooi allemaal. Goeie reis terug en daarna veel werken voor je reis naar Asia!

Enne..drink er nog ene van me :)

• 07 Oktober 2009 - 19:29

Steef:

Heey rien,Jimmie

geniet er nog even van,goede terug reis
    en tot vrijdag

groettjees Steef (oow ja en mam en pap en chelle)

• 07 Oktober 2009 - 20:05

Tom Jacobs:

Hallo Rien en Jim,

Met veel plezier heb ik jullie reisverslagen gelezen, nooit geweten dat er zoveel te doen was in The UK. Zie jullie binnenkort weer in het regenachtige Nederland. Een goede reis nog en tot gauw.

Gr Tom

• 07 Oktober 2009 - 20:52

Jes:

Ik zal morgen ook een traantje wegpinken, maar dan van blijdschap als ik jullie weer zie ;) Jullie hebben een te gekke maand gehad,dat is zeker, en het is bijzonder, om dit als broers te ondernemen. Ik wens jullie een "good last night in England" toe, een behouden terugreis en tot morgen xxxmam

• 08 Oktober 2009 - 10:35

Jerney:

he neefjes,

ik ben blij als jullie er weer zijn en wacht met smagt na de verhalen.

kusje

• 08 Oktober 2009 - 10:51

Crissy:

Super om te lezen dat jullie het nog zo naar jullie zin hebben!!
    Edinburgh is cool he?? Zal wel moeilijk zijn om weer terug te zijn als je ff het backpacken te pakken hebt ;)
    maar dat kun je altijd weer een volgend tripje plannen :D