Back in time in the English countryside - Reisverslag uit Bath, Verenigd Koninkrijk van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu Back in time in the English countryside - Reisverslag uit Bath, Verenigd Koninkrijk van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu

Back in time in the English countryside

Door: Rien

Blijf op de hoogte en volg Rien

18 September 2009 | Verenigd Koninkrijk, Bath

Hier de gebroeders Jacobs die het al zo ver als Bath hebben geschopt. Wie had dat gedacht;) We hebben weer enorm veel ondernomen en gezien de afgelopen dagen. Een kort overzicht..

Salisbury & Stonhenge

De vorige episode stopte in Londen toen we net onze bus gemist hadden. Gelukkig zijn we diezelfde avond toch nog op onze bestemming, Salisbury, terecht gekomen. Hoewel het al uren donker was toen we na een 3 uur durende busreis eindelijk aankwamen, was onze eerste indruk van onze accomodatie super. Een echt Engels hostel, een prachtig oud gebouw met krakende vloeren en piepende kranen, en een charmante engelse jongeman achter de receptie.
De dag in Salisbury kon niet beter beginnen, met een full english breakfast. Dus Sausages, scrambled egg, bacon en white beans. Een van de redenen dat we naar Salisbury uit zijn geweken was omdat dit pitoreske plaatsje ook de gateway naar Stonehenge was. 's Morgens zijn we eerst Salisbury gaan verkennen, een soort Valkenburg van Zuid-Engeland. Gezellig dus! Ondanks dat we niet echt voor de stad zelf waren gekomen, bleek het toch een stad vol historie te zijn. De grootste en belangrijkste trekpleister is de Salisbury Cathedral, een prachtige en immense gotische kathedraal, gelegen in een mooi park net buiten de stadskern. Hier hebben we enkele uren onze ogen uitgekeken.
Na een hapje in lokaal eetcafe zijn we richting busstation gelopen waar onze Stonehenge tour begint. Je scheurt in een dubbeldekker een mijl of 10 door de Engelse countryside langs verschillende hotspots; om uiteindelijk bij Stonehenge uit te komen. Uiteindelijk is het iedereen toch hier om te doen. De locatie van Stonehenge is adembenemend. Wanneer de bus over de heuvel komt zie je de stenencircel in de verte tussen de grasvelden liggen en.. je wordt er echt stil van. Daar aangekomen volgen we de audiotour om de gigantische stenen heen. Het sfeertje is er, ondanks de drukke weg die langs het monument loopt, nog steeds mysterieus. De oude stenen ademen eeuwigheid uit, die tijdens de tour voelbaar wordt. Mocht je ooit in de gelegenheid komen Stonehenge te bezoeken... zeker doen!
Een warm gevoel van binnen (bij Ronnie) overheerst wanneer we weer terug in de bus zitten. Op weg terug naar Salisbury stappen we nog even uit bij Old Sarum, een kasteelruine uit de middeleeuwen. Niet heel bijzonder maar door het goeie weer en de prachtige ligging was het er heerlijk om rond te lopen.
's Avonds regelden we bij de tourist-information nog snel een slaapplaats voor die nacht, in Bournemouth, waar we wederom met de bus naartoe zouden worden gebracht.
De bus zou om 20u50 vertrekken. We staan om 20u20 bij de bushalte. En om 21u20 was er nog steeds geen bus. Dus toen zijn we maar eens gaan informeren bij het loket. Na een vertraging van een uur arriveerde de bus eindelijk, om vervolgens via enkele vervelende smalle straatjes en een paar zijspiegels ongeveer anderhalf uur later te vertrekken.

Via Bournemouth & Poole naar de Jurassic Coast

Pas tegen middernacht kwamen we bij onze accomodatie aan in Bournemouth, door gebrek aan hostels in deze stad hebben we, met pijn in ons hart, last minute toch maar voor een hotel moeten kiezen. We kregen een riante kamer met ensuite badkamer en een heerlijk ontbijt geregeld voor iets meer dan 20 pond, balen zeg!
Als we 's morgens uit het raam van onze hotelkamer kijken zien we pas goed waar we precies zijn terecht gekomen. Aan de horizon glinstert de Engelse noordzee! Met een van de weinige zandstranden in Groot-Brittanie is Bournemouth een beetje het Knokke van Engeland; niet echt boeiend dus, en zeker niet waar we voor zijn gekomen. Het was ook meer een verplichte tussenstop als startpunt naar de Jurassic Coast.
We vertrekken bepakt en bezakt en banjeren langs het strand richting de aangrenzende stad Poole, waar onze aansluitende bus zou vetrekken. Ook Poole is net als Bournemouth een grote drukke badplaats met veel lelijkheid. Daar moesten we nog even uitzoeken hoe we het makkelijkste bij onze volgende bestemming; Lulworth (Er mag al gelachen worden om de plaatsnaam, maar er volgen er nog meer;)) zouden moeten komen. Dit bleek echter lastiger dan verwacht. Een vriendelijke buschauffeur: “Lulworth, a lovely place! But impossible to get there by public transport”. Dus toen zijn we maar naar de dichtsbijzijnde plaats (Wool) gereisd met de X53 line, de Jurassic Coast Line. In Wool konden we 2 uur wachten op een bus die eventueel zou kunnen komen opdagen richting Lulworth. Dus zijn we maar aan de wandel gegaan. Tijdens deze 2 hour hike lopen we steeds verder niemandsland in, door de prachtige britse heuvels, en passeren we de nodige flora en fauna, waarvan met name de braamstruiken een zeer welkom lunchmaal verschaffen. Hier voelen we de eerste Engelse regendruppels. Moe van het lopen passeren we net voor Lulworth nog een enorme army base.

Lulworth

Onze hike wordt die namiddag al snel beloond in het sprookjesachtige Lulworth. In dit afgelegen plaatsje ga je echt honderd jaar terug in de tijd. De plaats, waar nog geen 1000 mensen wonen, staat echter meer bekend om een aantal prehistorische natuurfenomenen aan de kustlijn net buiten het dorp. The Lulworth Cove is er hier 1 van, een gigantische rondgevormde inham in de rotsachtige kust. Deze zijn we gaan bewandelen tijdens de avondschemering. We zijn echt aan de Jurassic Coast gearriveerd! Overal rond de cove zijn wandelpaden die ons uiteindelijk aan de top van de cove leiden. Het uitzicht is werkelijk fenomenabel wanneer we langs de kliffen van de kust en in het mistige niemandsland van de noordzee turen. Ook de terugweg naar het hostel leidt ons via enorm uitdagende paadjes en trapjes die we bijna in het donker trotseren. Tijdens het zelfbereide macaroni-maal luisteren we naar enkele spannende reisverhalen van 2 reizigers die we in het hostel hebben leren kennen.
De volgende dag gaan we na wederom een heerlijk ontbijt al vroeg op pad. We hebben de regen achter ons gelaten en krijgen een dag met volop zon. Vanuit Lulworth willen we naar Durdle Door lopen. We lopen langs een aantal fantastische wandelpaden die net langs de diepe afgrond naar zee leiden. Na een dik uur bergop en bergaf verschijnt Durdle Door voor ons; een door de zee weggeslagen opening in de rotsen die een 'poort naar de zee' vormt. Hier hebben we veel foto's gemaakt op het kiezelstrand, en genoten van de zon, de omgeving en het heldere blauwe water. Via weer een ander pad lopen we terug naar Lulworth, waar we helaas alweer de bus moeten pakken (die voor de verandering slechts een half uur te laat kwam) richting Beer; onze volgende bestemming.
What a busride! In 3 uur rijdt onze dubbeldekker door het landschap van Dorset langs diverse kustplaaten, een ware rollercoaster ride! Soms verwonderen we ons over hoe die Engelsen op sommige plaatsen een weg aan hebben kunnen leggen, zulke hellingen moest de bus trotseren. Maar waar een wil is, is een weg zullen we maar zeggen.

Beer

Beer is een relaxt plaatsje, iets groter en minder afgelegen dan Lulworth, maar nog steeds pitoresk We hadden goede verhalen gehoord over het youth hostel, en die waren niet geheel onterecht. Een erg luxe hostel op het hoogste punt van het dorp, met een alleraardigste australian chap achter de receptie. We zijn het dorpje ingelopen dat vauit de zee helemaal tegen een berg op is gebouwd. We lopen langzaam het dal in terwijl een beekje langs de weg rustig met ons meekabbeld. Opnieuw een erg mooie en hoge kustlijn! Op het strand van Beer liggen tientallen vissersboten uitgestald, wat een kleurrijk beeld geeft. Bij de lokale fish&chips dealer eten we een goeie burger voordat we een pub uitzoeken. Want ja, in Beer moet natuurlijk wel gedronken worden. In een gezellige kroeg nuttigen we die avond dan ook een lekkere Guiness/ Carling, terwijl we de Champions League wedstrijd van Liverpool op groot scherm kijken. Liverpool wint met 1-0 met dank aan, uiteraard, de noeste werker uit Katwijk.
De tussenstop in Beer hebben we gemaakt om twee redenen. 1: de naam (haha). 2: de Quarry Caves. We hebben nog maar een halve dag in Beer dus gaan we bij het krieken van de dag maar meteen op zoek naar de caves. Nog voor de eerste tour komen we daar aan dus zijn we maar weer aan de wandel gegaan. Geniale wandelpaden weer, die dwars door velden leiden en waarbij we geregeld over hekjes hebben moeten klimmen. De caves waren leuk, maar niet speciaal. Dus..

Exeter

In Exeter hebben we wederom maar een halve dag. Erg jammer achteraf, want het is een te gekke stad. We maken eerst een wandeling door de stadskern, een leuke combo tussen middeleeuwse straten en moderne architectuur. Midden in het centrum staat een enorme kathedraal in een grasveld omringd door pubs en restaurants, waar we effe in de zon gechilld hebben voordat we in ons hostel terecht konden. Na het inchecken gaan we direct weer de stad in, omdat we om 4u30 pm de laatste tour wilden meepikken van de underground passages. Dit zijn ondergrondse tunnels onder Exeter die vanaf de 13e eeuw zijn aangelegd, om in de eerste plaats de kathedraal, en de rijke mensen in de stad te voorzien van drinkwater. Voor de tweede keer die dag gaan we ondergronds, een erg leuke tour waarbij we in de supersmalle gangen zijn geleid, onder de drukke stad door. De rest van de avond hebben we Exeter verder verkend, en zijn we erachter gekomen hoe mooi en veelzijdig deze stad is: de moderne winkelstraten, de oude stadskern met de vele parken en tuinen, én de prachtige havenboulevard aan de rivier de Exe, waar de statige havenpanden uit vroeger tijden een mooi geheel vormen met de luxe nieuwbouw. We sluiten de avond af in alweer een erg gezellige pub, waar Jim een uitstekende meat pie voorgeschoteld krijgt, een plaatselijke delicatesse.

Up next:
Episode 3 – Bath & Cardiff

Cheers Jimmie en Rien

• 18 September 2009 - 19:20

Steef:

Daag neef en Neef

stom van die vertragingen maar jullie zijn wel goed aangekomen;D en die hike geweldig :D

Ik wens jullie nog veel plezier en ik ben benieuwd naar de foto's

xxSteef

• 18 September 2009 - 21:35

Jes:

wauw!!!!!met zo"n beeldend geschreven reisverslag zou je toch zo over willen komen zwemmen ;) En natuurlijk doen fotoos de rest.Over Stonehenge hebben we het vaker gehad en ik begrijp dat jullie hier allebei van onder de indruk waren en niet alleen hiervan, te gek.. boys veel liefs van het thuisfront en xxxx van mams :D

• 18 September 2009 - 22:43

Peter:

Hey Jacobs,
    Wel slim die foto bij stonehenge zo lijk je groter dan je bent!! haha veel plezier nog..

• 19 September 2009 - 03:31

Crissy:

Rien en Broeder :)
    Good om te leaze det geer het zo noa uche zin hubtj!!!
    Super he reisjes maken ,)!!
    De meadjes die ich hie hub leren kinne komme oet Salisbury :)!!
    Och en een hotelovernachtig met riant ontbijt is toch niet verkeerd zo hier en daar dacht ik zo...!
    Have fun there!!
    XX crissy

• 19 September 2009 - 12:55

Kanthi:

Gaaf, Gaaaf!! Jullie hebben het toch goed voor mekaar.. Ben benieuwd naar de volgende verhalen!!!!

Enjoyyy!!

Kus

• 19 September 2009 - 13:31

Jerney:

Daag neefjes,

Wow, wat leuk om jullie verslagen te lezen zou jullie haast na komen hahaha

Amuseer jullie en wij drinken vanavond ene op jullie.

Kusje

• 19 September 2009 - 14:28

Donalld :

Wow dude!

Ziet er goed uit! Maar met plaatsen als Beer en Lulworth cove kan dat ook bijna niet anders...

Have a nice journey!

• 20 September 2009 - 14:55

Aad:

Rotzek!
    Ge hebtj ut weer good he :)

Genietj dr van, sjoean landj!
    Rien, Maurice mot dich nog ffkes spreake euver dien colli-gemiddeldje ;)

Gegroet, Aad

• 20 September 2009 - 16:09

Shiron:

Hey lads!

Wat een leuk verhaaltje! Geschreven door Jimmie? Klinkt goed allemaal, volgens mij zien jullie ook wel veel in de korte tijd dat jullie overal zijn.
    Ben stiekem toch wel een beetje jaloers hoor, want ook al is mijn schoolgebouw nog zo mooi, ik krijg er toch geen warm gevoel van van binnen.
    Leuke foto's ook, jammer van de sik, maar de dikke mannetjes in de pub maken dat weer goed!

Adieu,
    x van de andere zus.

• 21 September 2009 - 15:03

Erik:

Dat klinkt als good times daar in Engeland, leuk dat ik op de mailinglijst sta!

PS. Rien, je mist een aantal hele slechte wedstrijden bij MVV, als je de trainer nog eens aan het werk wilt zien moet je snel zijn! ;)

• 21 September 2009 - 18:14

Yvette:

Heej Rien!
    Het avontuur is dus al in volle gang. Leuk om al die verhalen te lezen. Zo te lezen heb je al heel wat mooie plekken ontdekt in Engeland. Nog heel veel plezier daar en ik zal je blog zeker in de gaten houden.
    x Yvette

• 23 September 2009 - 12:42

Sjaak:

hee boys, zonet jullie kaart uit het beautiful Bath ontvangen; toch maar eens wat laten horen (dacht ik toen)
    Wat zijn jullie toch ontzettende geluksstinkers: in dat regenland bij uitstek en dan zo'n geweldig weer! Jullie hebben al ontzettend veel gezien op die korte tijd, ik ben heel erg jaloers ( maar mijn tijd komt ook nog wel...hihi) Jullie belletje uit Abergavenny naar Jes maakte mooie herinneringen los aan the beautiful countryside en de Breacon Beacons van mid-wales. Nu gaan jullie toch echt het gure weer tegemoet en mogelijk zijn jullie op dit moment (met twee truien aan..) aan 't baggeren door de Black mountains.
    Geniet er nog van en laat gauw weer wat horen want de reisverslagen en foto's zijn zeer de moeite waard. Liefs, sjaak. Oh, ja Rien, MVV-ke is uit de Beker gekieperd.... door een AMATEURKLUPJE !!

• 23 September 2009 - 17:49

Bennie:

Lads!!!

De verhoale doan mig dinken aan mien backpack vakanties in Ierland en Schotland. Te gek!! Veul plezeer nog en keep up the good work

• 26 September 2009 - 13:11

Noomy:

Daaag jongens toet murgen den kom ig aug ff mitgenieten.

Hiel veul kusjes veur Jimmie en ein kleintje veur Ronnie