If friends are visiting, you take it to the summit - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu If friends are visiting, you take it to the summit - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu

If friends are visiting, you take it to the summit

Door: Rien

Blijf op de hoogte en volg Rien

29 Januari 2010 | Thailand, Kanchanaburi

Vrienden back home, het is alweer even geleden. Een ding kan ik jullie vertellen.. deze jongen is aan het genieten!

En dat is nog een understatement.. Het is zo geniaal hier aan de andere kant van de wereldbol, ik weet niet waar te beginnen! Er is zoveel om te vertellen..

Tot 9 Januari ben ik samen met Midas en Joyce in Singapore gebleven. Daar hebben we echt veel verschillende dingen gedaan. Zo was er een dag cultuur snuiven met een tegekke river cruise, een dag dierentuin en nightsafari en zelfs een dag strand. De Singapore Zoo was heel tof en ook tijdens de nightsafari hebben we wat vette dingen gezien. De flighing squirel (ja vliegende eekhoorn) was zo enorm hilarisch:) De laatste dag in Singapore zijn we naar Sentosa gegaan, een eiland net uit de kust. Omdat ze in Singapore overal in willen uitblinken hebben ze dit eiland omgetoverd tot een tropisch vakantieresort, compleet met witte stranden, palmbomen en vakantieresorts. Alleen de zee konden ze zo snel niet helder blauw maken, maar ik denk dat ze daar ooit nog wel iets om vinden:p

Na Singapore richting Melakka, de Nederlandse kolonie bekijken. De Nederlanders hebben hier tijdens de VOC tijdperk een poos geregeerd, wat nog goed terug te zien is. We zijn hier eigenlijk maar een volle dag geweest en die dag had een beetje twee zijdes. Het begon heel smerig en vervallen, en na de meest verschrikkelijke river cruise (lees: riool-cruise) ever, hadden we er een beetje de schurft in. Maar na wat winkelen, een ritje in een trishaw (fietstaxi) en een bezoek aan het oude 'Stadhuys', dat nu een erg leuk museum is, waren we wat meer te spreken over Melakka.

Toch moesten we de volgende dag weer onze backpacks inpakken om via KL naar Maleisisch Borneo te vliegen. Onze eerste bestemming was Kinabalu National park, thuisbasis van Mount Kinabalu..!! (tromgeroffel??) Met zijn 4095 meter, de hoogste berg van Zuid-Oost Azie. Ikzelf zou hem willen omschrijven door middel van de drie O's. Oogverblindend mooi, Ongelofelijk hoog en Ontzettend overpriced! Wanneer je ruim 100 euro kwijt bent aan het beklimmen van een berg, is dat nogal een domper. Haha Joyce heeft dat nog een paar keer duidelijk aangekaart tijdens de pittige beklimming.
De beklimming van de berg duurt in totaal 2 dagen. Als de slechts voorbereidde klimmers ooit (Midas en Joyce liepen omhoog op sneekers:p) begonnen we de tocht 's morgens vroeg met volle moed! Op onze trip kregen we een gids mee. 'Righie' was een mannetje van misschien 150 groot, die na lang nadenken wat engelse woorden uit kon brengen en die ons de weg omhoog moest wijzen. De eerste dag 6 uur gelopen tot ongeveer een kilometer onder de top. Het was erg bewolkt op de berg dus van het uitzicht hebben we niet echt kunnen genieten. Dit eerste deel viel reuze mee, mede doordat het tempo niet te hoog lag. Ik spreek nu voor mezelf, omdat het voor Joyce toch echt wel afzien was. Toen ze hoorde hoelaat we er de volgende morgen alweer uit moesten, besloot ze dan ook het laatste stuk niet meer mee te gaan.
02.00u in de morgen ging de wekker de volgende dag. Met het nodige slaaptekort en gewapend met zaklantaarns begonnen we onze tocht in het donker naar de summet van mount Kinabalu. Het laatste stuk was ongeveer 3 uur klimmen, wat zou betekenen dat we voor zonsopkomst op de top zouden arriveren. Van een leije dakje ging het nu niet meer. Het ging erg stijl omhoog, waarbij we af en toe door middel van touwen omhoog moesten klimmen. Nu hadden we de pas er goed in waardoor Midas en ik rond 05.15u als 2de en 3de op de top aan kwamen! Euforisch en rillend van de kou stonden de twee Limburgse jongens op 4095 meter boven zeeniveau. Ik kan wel zeggen een 'hoogtepunt' in mijn leven;) Een lichte tegenvaller was de zonsopkomst die helaas uitbleef omdat het opnieuw erg bewolkt was. Het uitzicht op die hoogte was overigens prachtig!
Op de weg terug begon het (het kon ook bijna niet uitblijven) te regenen. En goed te regenen! In recordtempo zijn we naar onder gelopen, glibberend en glijend.

Vanuit het national park ging de reis door naar Kota Kinabalu, een stad aan de Noord-West kust. Hier nog meer regen. Zelfs zoveel regen dat we besloten al de volgende avond de nachtbus riching Semporna te nemen. Dit is helemaal aan de Zuid-Oost kust van Borneo, waar ze iets beter weer voorspelde.. Helaas pindaboter, mooi niet dus. Omdat voor Midas en Joyce de laatste week al was aangebroken, hebben we op dat moment besloten apart verder te gaan. Midas en Joyce pakte de vlieger naar Thailand om nog enkele dagen op het zonnige Phuket door te brengen. Ikzelf ben in Semporna gebleven.

Vijf dagen ben ik hier in totaal gebleven wat me de kans gaf mijn PADI open water (duikbrevet) te halen. De eilanden om Semporna hebben een paar van de beste duiklocaties van Maleisie. Bij duikschool 'Scoba Junky' heb ik samen met vijf Canadese jongens de opleiding gedaan. Onder leiding van onze Engelse instructeurs Adam & Sarah hebben we in een paar dagen alle theorie en speciale vaardigheden doorgelopen. Uiteraard zaten hier ook vier duiken bij op de vetste locaties. Dat is een beleving, voor het eerst onder water adem halen en daar dan ook lekker een uur blijven. Na afloop konden we allemaal vol trots ons certificaat in ontvangst nemen, wat betekend dat ik nu ongeveer overal ter wereld zelfstandig tot 16 meter mag duiken:)

Vanuit Semporna terugvliegen naar KL waar ik Midas en Joyce nog een dag kon zien voordat zij alweer terug naar huis moesten. Na een vluchting afscheid van mijn vriendjes in een overvolle monorail, heb ik de nachtbus naar Thailand gepakt. Nu is toch eindelijk het moment aangebroken om Maleisie achter me te laten en richting noorden te trekken. Voordat ik naar de hoofdstad Bangkok zou gaan, wilde ik nog een paar dagen een eilandje in het zuiden meepikken waar ik wat goede verhalen over gehoord en gelezen had. Railay!

Het is maar een klein eiland aan de westkust en heeft twee 'kampen'. Een kant van het eiland heeft de dure vakantieresorts waar vooral veel families zitten. Aan de andere kant zitten de sportievelingen, de bergbeklimmers, die zich kunnen uitleven op de rotswanden. Om even een beeld te scheppen van Railay: Dobberend in de helder blauwe oceaan zie je hoe de limestone rotsen boven het strand en de palmbomen uit-torenen. De rotswanden zijn bezaaid met klimmers, je hoort regae muziek uit de strandbars en je ziet de apen van boom tot boom springen. Diezelfde apen zullen je de volgende ochtend al vroeg weer wakker maken terwijl je nog ligt te slapen in je hutje in de jungle. Het was me daar een relaxe bedoeling!

Niet voor lang want de drukte van Bangkok was calling. Tja Bangkok, gekkehuis!:p En in het bijzonder Koh San Road district, waar de meeste budget accommodaties liggen. Alles leeft hier 24/7 en je kunt hier zo'n beetje alles op straat kopen waarvan je van te voren nog niet wist dat je het nodig had! Calvin Klein ondergoed? Koh San Road! Akoestische gitaar? Koh San Road! Fake ID? Koh San Road!
Gelukkig heeft Bangkok naast deze gekte ook veel cultuur. Ik heb een paar erg mooie tempels bezocht en het Royal Palace. Supertof om op en neer te pendelen over de rivier tussen verschillende bezienswaardigheden. Erg leuke en sfeervolle stad!

En nu.. Kanchanaburi. Home of the famous 'bridge over the river kwai', ook wel 'death railway' genoemd. Vanuit Bangkok heb ik een tweedaagse tour geboekt. Veel te touristisch, maar het geeft je wel de mogelijkheid de meeste bezienswaardigheden te zien. Zo heb ik naast een bezoek aan DE brug een ritje over de death railway gemaakt, een WOII museum bezocht en de begraafplaats gezien waar alle werkers liggen die gesneuveld zijn tijdens de aanleg van de brug. Best indrukwekkend wanneer je ziet dat bijna een kwart van de gesneuvelde Nederlanders waren. Bij de tour was tevens een olifantenrit inbegrepen wat speciaal was om te doen. Kanchanaburi is me zo goed bevallen dat ik besloten heb nog een extra nacht te blijven. Dit komt mede door het super sfeervolle guesthouse waar ik verblijf, dat drijvende hutjes op de rivier heeft naast een prachtinge tuin en de leuke mensen uit Israel en Korea die ik hier heb leren kennen.

Zo dat was het wel zo'n beetje. Pfoeh wat een verhaal. Zal het de volgende keer iets korter houden of gewoon iets eerder een verslagje typen;) Ik ga zometeen wat foto's bij het verhaal voegen, maar omdat dit de volgende keer niet meteen wilde lukken kan het zo zijn dat die iets later komen. Ik ben ook bezig een webalbum te maken van alle foto's, maar omdat het uploaden hier niet altijd even vlot gaat, kan dat nog wel even duren.

Lao jer gun, Rien

• 29 Januari 2010 - 14:03

Jorg:

Rien,
    Mooi verhaal!
    Lees je je mail daar ook! Ik heb je ff een mail gestoord.
    Wacht op je antwoord!?
    Ciaoo

• 29 Januari 2010 - 14:04

Loukson:

Tegekman!!!!

• 29 Januari 2010 - 14:09

Harm:

Gaaf!!! Betekent trouwens dat je nog niet voorbij Bali bent ;)? Dus als je wil, ga er op bezoek zou ik zeggen! Ik zit nu net ff op de kaart te kijken, en volgens mij reis je juist ook precies via Bali naar Australie nietwaar?

• 29 Januari 2010 - 14:46

Theule:

Kutvet ronnie!

• 29 Januari 2010 - 14:56

Midas:

Ronnie,

Doe hubs dr weer een sjoean verhaol van gemaakt! Niks "sorry veur het lange verhaol"! Ich zou het eerder "kort maar krachtig" noemen, want allein al euver dae berg haajse een gans book kinne sjrieve! ;)

Amuseer dich nog!

Midas

PS: Jessie, ich hub de lonely planet & duukbeuske van diene zoon nog thoes ligge, dus ich kom ein dees daag nog es langs!

• 29 Januari 2010 - 15:49

Hans En Thea:

Wat een verhaal weer.Tjonge jonge wat een belevenissen zeg.Wat ons betreft hoef je geen korter verslag te maken wat vaker zou wel mogen,want ze zijn prachtig je verhalen.En dan die foto's geweldig hoor.We zouden zeggen geniet er nog maar lekker van want voordat je het weet is de tijd om en zit je weer hier in het koude kikkerland.We kijken uit naar je volgende verhaal.

Groetjes Hans en Thea

• 29 Januari 2010 - 18:15

Ward:

Nondeju Ronnie. Noa dien reis kinse ein gans book goan sjrieve. Waal ein super vit verhoal! Geniet der nog van worre!

• 29 Januari 2010 - 19:01

Rian:

Haha vet allemaal! Jeetje kun je nog bijna beter in NL zijn met die regen.. whaha! Don't think so!
    Vet hoor die berg beklimmen, nice pica's! En dat hutje ziet er echt supertof (en scheef) uit, zelf gebouwd? hihi!
    Have fun op bali :) en Ozzieland!
    Liefs x Rian

• 30 Januari 2010 - 08:14

Donald:

Su-per-gaaf man! You're living the dream!

• 30 Januari 2010 - 13:58

Bert:

Eey Rien,

super vet wat je allemaal mee maakt daar aan de andere kant van de wereld!

Geniet er van!

• 30 Januari 2010 - 14:16

Crissy:

Rien, je weet ik ben net terug uit Ozzieland. En nu krijg ik door die verhalen van jou nog ergere Post Travelers Blues! Boohoo!! Ik ga dadelijk toch maar even tickets zoeken ;)
    Super wat je allemaal meemaakt!! Have fun! x

• 31 Januari 2010 - 18:25

Broeder:

Ronnie! Dju zeg, des genieten doa. Doe bus waal lekker aant eilandhoppen he? Ich hub dit weekend auch mien versie van ozze trip door Engeland aafgerondj, waat waas det toch auch geniaal. Echt kut detse der neet bus met de vasteloavendj, mer ich goan zelf auch neet veul vieren dit joar ivm werk. Amesatie in Thailand en keep it safe!

Kusjes Jimbo

• 31 Januari 2010 - 19:18

Zus :

Ha broeder! Goed om weer eens wat van je te horen.. :) Klink echt super gaaf allemaal en ook heel vet ook dat je je duikbrevet hebt gehaald! Nog 1 kleine tip: je moet straks echt de boottocht maken van Thailand naar Laos, die mag je echt niet missen. Geniet er van daar!

• 31 Januari 2010 - 19:18

Zus :

• 31 Januari 2010 - 20:59

Loet En Annelies:

Hoi Rien. Geweldig om te lezen en mooie foto's. We genieten een klein beetje mee van zo ver.
    Schattige slofjes op schoentjes die je aan hebt.
    Allerhollands.
    Geniet maar lekker verder.
    Groetjes van ons allemaal

• 31 Januari 2010 - 21:22

Jessie:

Ha jongen,ik denk dat we over enkele weken een "echte" ;) aziaat aantreffen.Als ik zie hoe jij je in die cultuur beweegt, denk ik dat je een goede gids zal zijn, ik verheug me er enorm op.Je verslag en fotoos zijn weer om te smullen,Midas heeft het ook te gek gevonden, dank je voor de leuke souveniers. Voor ons beginnen de "vasteloaves"kriebels te komen, het "pekske"voor die dagen is in de maak,maar vrijdag eerst het LVK, waar we met 280 vrijwilligers zijn en zaterdag het Limburgse artiestengala,en dat ales in "os eige Thoear". We zullen je tijdens die "dolle" dagen missen, pas goed op jezelf en blijf genieten xxxxxxxxxxx

• 01 Februari 2010 - 12:36

Peter:

Hey pindaboter.. Je bent al aardig zwart aan het worden daar! wel beetje vreemd dat je zo denigrerend doet over mannetjes van 150, zo groot ben jij toch ook?

Ik vind het alleen al super om te lezen wat je daar allemaal doet.. Kom al helemaal in zo;n oerwoud sfeertje hier op kantoor.. met springende eekhoorns en drijvende huisjes.. Echt goeie! ik had dezelfde keuze moeten maken..

Maar goed ben zelf dus ook druk bezig.. had je m;n mailtje nog ontvangen?? Ik stop het bericht maar anders lijkt het net of ik je liefje ben.. Gr en blijven schrijven..

• 01 Februari 2010 - 13:20

Kanthi:

Ohh, geweldig die verhalen. Wat ben jij daar ontzettend gave dingen aan het meemaken!!!!! Lekker genieten!

Hou ons op de hoogte :)

Dikke kus!

Ps: Trouwens, wat zag ik , Rien nu met staart :)!

• 01 Februari 2010 - 14:00

Sjaak:

...past wel bij jou, dat relaxte sfeertje daar!?
    wat heb je 't toch geweldig daar, meer genieten is toch bijna niet mogelijk.
    Vastenoavenjd is ook gaaf maar dit slaat alles!!! we zien je in april (met staaaart??)
    en in de tussentijd: hou je taai en keep cool.
    O ja, onze reisplanning zet ik alvast op de mail.
    groetjes, sjaak

• 01 Februari 2010 - 16:08

Den Buuf:

he die rien, man wat kun jij vertellen en schrijven. De moeite en de foto;s. WAt doe ik hier nog.
    Veel plezier en dank voor het leesplezier dat je de lezer verschaft.
    Hou je.

Hanneke

• 01 Februari 2010 - 20:30

Jerney:

He neefje,

wow,alweer zn super verhalen en foto´s...echt niet normaal wat jij allemaal mee maakt.
    Z´n kleine jongen wat z´n groot avontuur aangaat... Echt super...

Vrijdag gaat het dan gebeuren.Het lvk 2010.(helaas zonder jou)maar niet getreurd we drinken er ene op je..

Proost alvast en tot snel.

Kusje jerney

• 05 Februari 2010 - 01:20

TheuleKG:

Neet normaal vet die verhoale van dig Ronnie!
    de foto's zeen nog get extra's veur os hie..
    mer wea goan zo carnaval viere..
    en ig weit detse det tog waal mis.. ig wil waal met dig ruule veur n weakske? ;-) vermaak dig doa bink!

kus, Theule

• 07 Februari 2010 - 20:08

Jessie:

Hoi jongen, waar een klein dorp toch groots in kan zijn,je hebt het zeker al gehoord, maar het LVK was suuuuuper(de fotoos, die Jimmie je gestuurd heeft, moeten je toch een gevoel van heimwee geven, als rasechte vastelaovesvierder)Wij blijven nog een weekje in de carnavalssfeer en drinken ons er eentje op jou gezondheid alaaf ;) mam

• 08 Februari 2010 - 12:52

Marloes:

Rien,

waat n sjoan verhoal!! Aug de pica's zeen super bjoetifoel!

Amuseer dig!!

xx Marloes

• 09 Februari 2010 - 16:24

Steef:

Heey rien,

ik heb t ff druk gehad maar ik heb hem nu helemaal gelezen

geweldig zeg , ben jaloers :$

3 maanden gehad nog 9 te gaan

groetjesss

• 20 Februari 2010 - 13:21

Shiron:

Enne pik?!
    Sjrief nog 'ns get!
    Heurde van Melanie detse in 't klooster haajs gezeate en haaj aug foto van dien vastelaovespekske gezeen. Mooi hoor. Mer toch weit ich zeker detse hie get gemist hups mit carnaval heur, waas weer te gek! En om dich nog meer jaloers te maken, Blink 182 kumt op Lowlands dit joar, haha!:D
    xx

• 21 Februari 2010 - 21:52

Ruth:

Heeeey Rien,
    Bedankt voor je reactie. Hoe is het nog met jouw? Waar zit je ondertussen? Bevalt het nog allemaal goed? Hier is alles prima, time flies! We zijn al bijna een weekje hier. Hopelijk gaat bij jouw de tijd ook snel:P Geniet ervan x Ruth

• 23 Februari 2010 - 14:12

Bramsk:

Hee kleine man!
    Waar hang je nu uit?!
    xx

• 10 Maart 2010 - 19:30

Paulo:

Super mooi! Railay klinkt wel super mooi! Ook zo'n prive hutje! Genieten!!