D'n pin derin - Reisverslag uit Perth, Australië van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu D'n pin derin - Reisverslag uit Perth, Australië van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu

D'n pin derin

Door: Rien

Blijf op de hoogte en volg Rien

18 December 2010 | Australië, Perth

"To live in the present alone, is to fix your future" (Dennis Haskell)


Daar sta je dan op de vooravond van het einde van je trip. Meer dan een jaar weg van huis geweest en met je gedachten alweer terug in Nederland. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik een top jaar heb beleeft met erg veel pieken en verdacht weinig dalen. Het afgelopen jaar heb ik veel levenservaring opgedaan, veel geleerd en eigenlijk alleen nog maar leergieriger geworden. Ik heb de pracht en praal van de aarde aanschouwd en veel opgestoken van andere culturen. Vaak heb ik met enige trots rondgelopen na het ontdekken van een sprankje Nederlands erfgoed. Landgenoten die honderden jaren voor mij echt op ontdekkingsreis waren en hun voetafdrukken duidelijk achter hebben gelaten.

Het afgelopen jaar heb ik twee verschillende reizen ondernomen. Ik ben dan ook op twee totaal verschillende continenten geweest. Aan de ene kant het walhalla dat zuid oost Azie heet en aan de andere kant het grootse eiland Australie. Een favoriet aanwijzen is uiteraard onmogelijk, maar weet wel dat ik mijn hart in Azie heb achtergelaten.

Alle landen die ik heb aangedaan heb ik goed in me op kunnen nemen en heb hen de tijd gegunt mij hun schoonheden te tonen. Het enige waar ik spijt van kan hebben is dat ik niet meer heb kunnen onthouden. Hoe dan ook, het zullen nu voor altijd goede herinneringen blijven.

"De tijd vliegt voorbij" is een alom bekende gezegswijze dat mij het afgelopen jaar verschillende malen te binnen is geschoten en aan het denken heeft gezet. Uiteraard is tijd een vast gegeven dat, waar je ook bent ter wereld, altijd hetzelfde is. De manier waarop je de tijd ervaart is wat het verschil maakt. De tijd is voor mij persoonlijk het afgelopen jaar langzaam en op een rustig tempo voortgekabbeld. Maar waarom? "Time flies when your having fun" nietwaar?! Om er nog maar een ander gezegde bij te lappen.
Dit brengt mij bij de essentie van het leven op reis. Het van dag tot dag leven, niet wetend wat morgen zal brengen, is mij uitermate goed bevallen. Geen zorgen over morgen! Door deze levensstijl leef je elke dag zo intens en maak je zoveel mee dat de tijd ook maar langzaam vooruit kan gaan om dit alles in je op te nemen.

Toch komt aan alles een eind. Met de wijze woorden van Dennis Haskell is het op dit moment afgelopen om slechts in het hier en nu te leven en is het tijd geworden iets verder vooruit te kijken. Heel ver kan ik op dit moment niet zien maar één vooruitzicht bezorgd me een warm gevoel en dat is dat iedereen die ik ruim een jaar geleden heb achtergelaten nogsteeds daar zal zijn.

In navolging van mijn grote broer vind ik het wel leuk om enkele facts & figures op een rijtje te zetten om het afgelopen jaar een beetje samen te vatten. Een reisjaar in statistieken:

• Totaal aantal dagen op reis: 382
• Aantal bezochte landen: 9
• Langste verblijf: Australie, 196 dagen
• Kortste verblijf: Myanmar, 10 minuten
• Aantal eilanden gehopt: 13
• Stoerste roadtrip (per motor): Kampong Thom - Preah Vinhear, Cambodja
• Stoerste roadtrip (per auto): Westcoast, Australie
• Lekkerste eten: Banh trang, Vietnam
• Beste bier: Beer Lao, Laos
• Aantal boeken gelezen: 14
• Aantal apen gespot: 200+
• Aantal reisgenoten: 29
• Aantal nieuwe facebookvrienden: 86
• Aantal nightmarkets bezocht: 19
• Aantal keer in Kuala Lumpur: 5
• Meest stressvolle situatie: Visa China bemachtigen
• Beste nightspot: Full moon party, Koh Phangan, Thailand
• Alleen op de wereld gevoel: Tropisch regenwoud Taman Negara, Maleisie
• Met beide benen op de grond gezet: Oorlogsmuseum Ho Chi Ming City, Vietnam
• Het kind in mezelf ontdenkt: Tubing, Vang Vien, Laos
• Vol gegeven tijdens: Kung-fu lessen, Dali, China
• Kwaad geworden op: Zakkenroller Hue, Vietnam
• Het zweet brak me uit bij: Thai curries, Thailand
• In hogere sferen geraakt door: Vipassana meditatie, Thailand
• Liefste mensen der aarde: Bolaven Plateau, Laos
• Traantje weggepinkt bij: Verlaten Azie
• Meest diepgegaan tijdens: Pompoenplukken, Humpty Doo, Australie
• Totale afstand afgelegd in Australie: 12.100 kilometer
• Aantal ongevallen: 2
• Meest gemist: Familie en vrienden

Vanachter deze pc in de openbare bibliotheek van Perth, West Australie bedank ik iedereen hartelijk die via deze blog samen met mij deze lange reis heeft meebeleeft. Bedankt voor alle leuke reacties die mij nog die extra boost hebben gegeven. Morgen stap ik in het vliegtuig naar huis en houw ik dan eindelijk d'n pin derin. Ik kijk er naar uit iedereen spoedig weer te zien in Nederland!

Boh Banghan, Rien

  • 18 December 2010 - 09:51

    Hans En Thea:

    Hey Rien

    Voordat je in het vliegtuig stapt nog even een goede reis gewenst vanuit een koud en wit Mieldre.
    Bedankt voor al je mooie verhalen en de foto's.

    Gr Hans en Thea

  • 18 December 2010 - 10:30

    Jord:

    Een mooi eindverslag op een mooi jaar... Ooit treed ik in je voetsporen en ga ik dit ook doen, of iig iets van rondreizen!! We zien ons maandag met eine pils? :)

    Gooi reis terug!!

  • 18 December 2010 - 12:03

    Sjaak:

    Toch nog eine epiloog?
    sjiek Rien, hopelijk zeen v'r dich moandig want 't wear hie is neet om euver noa hoes te schrieve...

    gooi reis
    sjaak

  • 18 December 2010 - 12:30

    Tom Jacobs:

    Hoi Rien,

    Nou wat is een jaar toch snel voorbij!
    Ik kan zeggen dat ik met veel plezier je belevenissen heb gevolgd en het was gewoon leuk om je verhalen te lezen en de foto's te bekijken.
    Een goede terugreis en alvast prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar met familie en vrienden.

    Tot ziens, gr tom

  • 18 December 2010 - 12:41

    Yvette:

    Hey Rien,
    wat een mooie afsluiting van jouw reisblog. Je verhalen waren telkens erg vermakelijk en leuk om te lezen.
    Dit is echt een prachtige ervaring die niemand jou meer kan afnemen....hiervan blijf je genieten, ook al is het nu voorbij.
    Een goede reis en tot snel!
    xx Yvette

  • 18 December 2010 - 13:00

    Die Van Kranen:

    Rientje/Rontje verheug dig op dien truukkomst in oos uuterst pittoreske witte stedje, waat noe nog witter den wit is enne.....het beloaftj veur de 7dje kieér in 100 joar eine witte kerst te weare....extra veur dig !!
    \en vergeat neet det tr dit joar ein mega-gebeurtenis heat plaatsgevonje in oos durpke, we hubbe eine...........
    ..........ALDI...............................

  • 18 December 2010 - 13:38

    Jes:

    Ha leeve, wat een mooie samenvatting, van wat voor jou een topjaar was, en wat hebben we meegenoten. Wat heerlijk om tijd te laten "stilstaan" en op deze intense, bijzondere manier te kunnen beleven, en zo verrijkt te worden, met zoveel mooie ervaringen. Rien ik wens je een hele behouden vlucht en verheug me op maandag xxxxxxxxxx mam

  • 18 December 2010 - 15:30

    Lisanne:

    Ha Rien,
    Mooie woorden over een reis die waarschijnlijk niet met woorden te omschrijven valt...
    Ik hoop dat de kralen ook nog f meewerken voor je terug reis! ;)
    Alvast veel plezier met het weerzien van je familie en vrienden.. dat moet ook een enorm geweldig gevoel zijn!
    En natuurlijk ook een fijne kerst, die toch echt wit gaat zijn voor je ;)
    Rien, Hopelijk tot snel en een dikke kus, wederom vanuit de laak :)

  • 18 December 2010 - 15:46

    Shiron:

    Ronnie ponnie toch,

    Nog effe snel een bietje tof doon mit dien facebookmatties he.
    Sjoean verhoal weer, mer noe weart 't aug waal echt tied detse noa hoes kums om dich weer onger "de liefste mensen der aarde" te begeave!

    Een gooie vlucht en tot moandig!!
    xxx van je zusje

  • 18 December 2010 - 17:06

    Nadieh:

    hey ronnie,

    Een hele goeie terug reis gewenst en we zien ons snel.
    Ik hoop dat het een beetje goed komt met terug komen.
    Voor de verandering ligt hier weer een pak sneeuw en zijn veel vluchten geannuleerd of vertraagd.

    groetjes

  • 18 December 2010 - 19:53

    Doon:

    Ik kan niet anders zeggen dan dat je met dit laatste verslag de bekende spijker op de kop slaat! Succes met de hernieuwde kennismaking met het hier en nu, maar raak er niet te snel aan gewend... :)

  • 19 December 2010 - 11:14

    Alice:

    Gaaf Rien! Wens je n hele goede reis terug.. Maareh.. mss hadje na zo'n lange tijd beter terugkomst in de zomer kunnen planne?? Dit gaat wel koud op je dak vallen :P Anyway, veel plezier en hopelijk tot snel!
    x

  • 19 December 2010 - 12:23

    Verstesse:

    Sjieke epiloog Ronnie, ig verheug mig d'r op om dien anekdotes in levende lijve te moge aanheure! Ig hoap allein desse oppe tied truuk bus, want de nuujsberichte beloave nog neet veul goods...
    Goeie reis!

  • 19 December 2010 - 19:12

    Roumuh:

    Rien (Ronnie), ik hoop dat je een super tijd hebt gehad afgelopen jaar! (als ik je verslagen lees ga ik er zeker vanuit!)

    We zien ons snel weer!

  • 23 December 2010 - 08:36

    Baas:

    Inspirerende woorden van onze kleine materiaal man!

    onwijs vet om alles te lezen man! Als je ooit tijd hebt gaan we weer eens met wat SRS´rs biertje pakken.. misschien kun je wat Beer Lao mee nemen??

    cheers

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Perth

Working Holiday Oz

Werkvakantie Australië

Recente Reisverslagen:

18 December 2010

D'n pin derin

10 December 2010

Wild Wonderful West!

11 November 2010

Fruit picking & plastic fantastic

13 Oktober 2010

Gaan Ghan, gaan!

18 September 2010

Beesjes, beesjes, beesjes
Rien

Actief sinds 20 Juli 2009
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 130617

Voorgaande reizen:

28 December 2018 - 05 Juli 2019

América del sur

05 April 2013 - 26 April 2016

Canada, Kèn Dà Dá?

21 September 2015 - 15 December 2015

West of China

09 November 2014 - 23 Mei 2015

The land of the long white cloud

24 Februari 2012 - 21 Juni 2012

Delhi to Ulaanbaatar

07 Juni 2010 - 20 December 2010

Working Holiday Oz

03 December 2009 - 07 Juni 2010

Asia Adventure

11 September 2009 - 08 Oktober 2009

De Britse eilanden

Landen bezocht: