Fruit picking & plastic fantastic - Reisverslag uit Sydney, Australië van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu Fruit picking & plastic fantastic - Reisverslag uit Sydney, Australië van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu

Fruit picking & plastic fantastic

Door: Rien

Blijf op de hoogte en volg Rien

11 November 2010 | Australië, Sydney

"And now for something completely different!!" (Harry Jekkers, 1999)

Diegene die in Australie verblijven op een working holiday visum (en dat zijn er nogal wat) raken vroeg of laat verzeild in de 'fruit picking' business en wel om twee redenen; Ten eerste om in aanmerking te komen voor een tweede working holiday visum of, zoals in mijn geval, omdat het perfect backpacker werk is waar je snel in en uit kunt stappen. Australie, groot als het is, heeft enorm veel boerderijen die de meest uiteenlopende groenten en fruit verbouwen. Omdat het oppervlakte aan akkers zo enorm groot is, vertrouwen boeren hier voor een groot gedeelte op deze "reiziger" om hun producten van de velden te halen.

Zoals al eerder vermeld ben ik begonnen met het plukken van mango's in Berry Springs, een uurtje buiten Darwin. Mango's plukken is lang geen verkeerd werk. Je loopt met een snoeischaar op een lange stok door de boomgaarden, knipt de mango's uit de bomen en dumpt deze vrolijk in een bak op de tractor waar ze gewassen worden. Het enige vervelende aan dit werk is, is dat het sap van de verse mango's allergische huidreacties opwekt, iets wat overigens pas een week later zichtbaar is, maar het jeukt er niet minder om! Helaas voor mij begon ik met dit werk aan het einde van het mangoseizoen waardoor ik op deze boerderij slechts drie dagen gewerkt heb.
Niet getreurd want zodra de mango's ten einde zijn, is er weer iets anders dat geplukt moet worden. Iets verderop in Humpty Doo waren pompoenplukkers nodig dus heb ik mijn activiteiten daarheen verplaatst.

Ik zal het pompoenplukken niet romantiseren of in enig opzicht mooier maken dan het werkelijk is, want het is verschrikkelijk hard werk. Ik kan met eerlijkheid zeggen dat ik nog nooit zulke zware eerste twee werkdagen heb gehad. De pompoenbusiness in Humpty Doo wordt voornamelijk gerund door Koreanen. Buiten een andere Nederlandse jongen, mijzelf en de Australische boer was het enkel Koreaans wat de klok sloeg. Engels was zeer moeizaam en werd er nauwelijks gesproken. In het begin een beetje vreemd en onverwacht, maar uitendelijk alleraardigst dat je zelfs in Australie iets van de Koreaanse cultuur kunt opsnuiven.

Zoals gezegt het werk was erg zwaar en die koreanen kunnen goed doorwerken. Ook het werken in 30+ graden maakt het allemaal niet makkelijker en heet is het hier elke dag. De eerste twee weken heb ik dan ook 12 nieuwe werkers zien komen en vaak na een halve dag weer zien gaan doordat ze het werk niet meer trokken. Pompoenplukken was niet de enige werkzaamheid die ik op deze boerderij heb gedaan. In de tijd dat er niet geplokken werd, haalden we de plastic van een eerdere oogst van de velden. Maar zoals ze zeggen "no job is an easy job" en zo bleek het plastic trekken nog zwaarder dan de pompoenen. Terwijl we op een kar achter een tractor stonden, trokken we handmatig de meters lange plastic van de velden. De enige activiteit die wel okee was (lees: niet totaal uitputtend) ,was de restjes plastic opruimen die achtergebleven waren op de velden.

Zo heb ik mijn afgelopen vier weken doorgebracht op de boerderij. Werken, eten, slapen. Meer was er niet aan. Het was hard werk, maar heb er uitendelijk wel van genoten en het was een toffe ervaring. Met name met de koreanen heb ik veel plezier gehad en heb dan ook wat koreaanse vrienden gemaakt.
Op deze 11de van de 11de (een feestdag die ik enorm mis hier) en met de kerst in het verschiet ben ik nu van plan de westkust van Australie af te dalen en uiteindelijk in Perth uit te komen. Vanuit daar meer avonturen;)

Tot de volgende keer maar weer!

Ronnie

  • 11 November 2010 - 07:54

    Merel Hommen:

    Hey rien,

    ja de oostkust bevalt me zeer goed! Heb er nou bijna een maand opzitten geloof ik en met eerste kerstdag vlieg ik terug naar huis. Weet nog niet precies wat mn verdere plannen zijn, zou graag even naar alice springs gaan en tasmanie wil ik stiekem ook nog zien, maar het geld zit me niet mee! Zie dat jij nog een jaartje extra hebt besloten te blijven?! Gaaf hoor! Heb je heel australie ondertussen al gehad of heb je nog plekjes onontdekt gelaten?!

    Liefsx

  • 11 November 2010 - 09:44

    Loukson:

    Bestaat er dus toch werk dat minder aantrekkelijk is als werken bij de Plus Retail onder het toeziend oog van Roger???

  • 11 November 2010 - 10:59

    Hans En Thea:

    Hei Rien

    Mooi weer die verhalen van je,en de foto's.Alleen kun je na een dag hard werken wel een douche gebruiken.
    Een keer hard werken is ook niet erg,weet je ook wat de mensen vroeger hebben moeten doen.
    Geniet er nog van.

    Gr Hans en Thea

  • 11 November 2010 - 15:00

    Corrie Versteden:

    Ha Rien. Bij jou is t 30 graden en hier vliegen je de takken om de oren. Maar ja, verschil moet er zijn. Doet me goed om te lezen dat je tussendoor toch ook nog hard moet werken, weet je ook eens wat wij al dat hele jaar deden, toen jij allemaal leuke dingen deed, ha ha

  • 11 November 2010 - 17:51

    Loes:

    Ik plok, jij plokt, wij plokken?

    nog steeds leuke verhalen! geniet van het weer want hier is het echt weer herfst :(

  • 12 November 2010 - 11:13

    Harm:

    Rien!
    Je zou op zijn minst 5 december naar Nederland kunnen komen na een dag werken ;). Je hoeft je immers niet meer te laten schminken oid haha. Ben je trouwens überhaupt wel van plan om nog ooit terug te keren ;)?

  • 13 November 2010 - 19:20

    De Zusters En Broer:

    Je ziet er niet uit jong! Doe eens wassen.

  • 14 November 2010 - 12:38

    Alice:

    Haha, had ik het toch maar goed in mijn restaurantjes in Surfers en Melb ;)
    Enjoy geluksvogel, in NL suckt t weer...

  • 14 November 2010 - 17:45

    Paul Venner:

    Super Rien! Hard werken zodat je straks weer kan genieten ;) toch hele ervaring. Ik hou t in de gaten

  • 20 November 2010 - 19:40

    Sjaak:

    poeh Rien; geef mij maar Mango's dan.
    nu weet ik waarom ze zo'n goedkope auto's afleveren die Koreanen
    Wel weer 'n leuke (?) ervaring er bij.
    Ik ben wel blij dat je de terugreis geboekt hebt......... we zien ons... nog dit jaar!
    Cheers

  • 22 November 2010 - 12:43

    Jorg:

    Rien,
    Mooie verhalen en foto's.
    Geniet ervan!
    Ciao

  • 23 November 2010 - 20:15

    Jessie:

    My God, klinkt als slavenarbeid, maar Rien zou Rien niet zijn, als hij ook hier zijn schouders niet onder zou zetten. Nu nog enkele weken van Perth genieten, en dan stoken we de 20ste dec. de kachel flink op ;) xxxxx

  • 25 November 2010 - 12:20

    Bennie:

    Yo yo ronnyboy!

    Zuuse waal, dig waas t dus waal mit de intocht van sinterkloas! Ig meindje al det ig dig doa hub zeen laupe! Volgende keer waal dea verf beater van dien gezicht hoale he! Werk ze nog jong en den hopelijk tot snel!

    Mzlssss

  • 03 December 2010 - 21:45

    Hans En Thea:

    Hey Rien

    Hopelijk lees je dit berichtje op tijd. Wij willen je vanuit een wit en koud Nederland van Harte Feliciteren met je verjaardag.We hopen dat jaar ondanks dat er geen familie bij is een mooie dag van maakt en de familie maakt het wel goed als je weer in dit koude land terug bent. Maak er nog wat moois van de laatste weken.See you soon.

    Gr Hans en Thea

  • 06 December 2010 - 11:06

    Fam. Kierkels:

    Ha die Rien.
    We willen je even feliciteren met je verjaardag vandaag en wensen je een gezellige dag toe.
    En maak er nog een paar fijne laatste weken van.
    We blijven nog even volgen
    Groetjes en liefs van ons allemaal


  • 06 December 2010 - 16:02

    Lène:

    Hey die lieve Rientje,

    wij wensen jou een geweldige verjaardag toe.
    Van harte gefeliciteerd.

    Heel veel liefs van Lène en alle kids XXX

    We proosten op jou.
    En geniet nog even want nog even en je bent weer terug in ons kikkerlandjes ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Working Holiday Oz

Werkvakantie Australië

Recente Reisverslagen:

18 December 2010

D'n pin derin

10 December 2010

Wild Wonderful West!

11 November 2010

Fruit picking & plastic fantastic

13 Oktober 2010

Gaan Ghan, gaan!

18 September 2010

Beesjes, beesjes, beesjes
Rien

Actief sinds 20 Juli 2009
Verslag gelezen: 573
Totaal aantal bezoekers 130526

Voorgaande reizen:

28 December 2018 - 05 Juli 2019

América del sur

05 April 2013 - 26 April 2016

Canada, Kèn Dà Dá?

21 September 2015 - 15 December 2015

West of China

09 November 2014 - 23 Mei 2015

The land of the long white cloud

24 Februari 2012 - 21 Juni 2012

Delhi to Ulaanbaatar

07 Juni 2010 - 20 December 2010

Working Holiday Oz

03 December 2009 - 07 Juni 2010

Asia Adventure

11 September 2009 - 08 Oktober 2009

De Britse eilanden

Landen bezocht: