My time in Nam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu My time in Nam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu

My time in Nam

Door: Rien

Blijf op de hoogte en volg Rien

11 Mei 2010 | Vietnam, Hanoi

Hallo allemaal!

Sommige hadden al een beetje door dat ik iets achter liep met mijn verhalen op waarbenjij, maar ik heb de laatste weken hard m'n best gedaan om alles weer bij te werken. En zie hier.. ik ben weer helemaal up-to-date! Een berichtje vanuit Sapa (Noord-Vietnam) waar ik nu twee dagen ben. Maar zoals gebruikelijk ga ik eerst een dikke maand terug. Terug naar mijn tijd in Cambodja..

De laatste week in Cambodja heb ik in het zuiden doorgebracht. Vanuit Battambang ben ik via Phnom Penh naar Kampot gegaan. Een erg gezellig en mooi rivierstadje. In Kampot heb ik o.a. een trek-tour gemaakt in Bokor NP. Ik moet zeggen, de 'trektocht' sloeg nergens op. Je werd langs de kant van de weg afgezet door een pick-up truck, vanaf daar was het drie uur lang een veel te stijle berg opklauteren, om vervolgens aan de andere kant weer door dezelfde truck opgepikt te worden. Helemaal bizar toen we diezelfde weg ook weer terug moesten lopen. De uiteindelijk bestemming was wel erg tof, Bokor Hillstation. Een verlaten oude franse basis. Erg spooky! De afsluitende boottrip van de tour was overigens wel echt om over naar huis te schrijven. (bij deze;)) Best boattrip ever!

Na al dat onnodig gewandel was het tijd wat rust op te zoeken in Sihanoukville. Lekker naar het strand, dat was even geleden. Nou was Sihanoukville dan ook weer niet bepaald rustig, zijnde het de populairste beachspot van Cambodja. Daarbij loopt het touristisch seizoen hier ongeveer ten einde, minder touristen dus, maar wat betekend dat alle kinderen die armbandjes, kaarten, boeken, fruit, kreeft, voetmassages of pedicures aanbieden alleen jou moeten hebben. Het waren er werkelijk honderden. Er werd zelfs aangeboden mijn benen te waxen. Leek me niet zo'n goed idee.. Gelukkig heeft Sihanoukville veel stranden en ik was dan ook positief verrast toen ik een stuk de stad uit ging. Een euforisch gevoel ging door me heen toen ik opeens een pachtig strand voor mij alleen had.

Ik kon niet te lang aan het strand blijven hangen want pap en mam zaten me op de hielen en verwachtte mijn komst in Phnom Penh. De hoofdstad van Cambodja beviel me erg goed, maar helaas had ik hier slecht een dag de tijd voor. De volgende dag ben ik samen met die eltern op de boot naar Vietnam gestapt. De avonturen tijdens deze drie-daagse trip door de Mekong delta van Zuid-Vietnam heeft Sjaak mooi beschreven in "...waat dea jong ken, kenne veer...". (zie vorig verslag)

In Ho Chi Ming City (Saigon) waar we na drie dagen uit kwamen zijn we een kleine week blijven plakken. Veel van de drukke stad verkend en veel trips gemaakt. Het War museum met zijn indrukwekkende maar doodsbenauwde foto's over de Vietnam oorlog zijn me toch wel het meest bijgebleven. Ook de Cu Chi tunnels (opnieuw uit de oorlogstijd) waren erg tof om te bezoeken. In Saigon heb ik weer afscheid genomen van paps en mams, tijd om de rest van Vietnam te ontdekken. Wel leuk om nog te vertellen is dat Sjaak en Jessie nog wat extra dagen Vietnam hebben kunnen beleven door die leuke stofwolk boven Europa. Vier dagen vertraging!

Weer helemaal in m'n uppie ben ik toen naar Mui Ne gereist, een kustplaats aan de South China Sea. Het dorpje is beroemd om zijn enorme zandduinen. Je zou zeggen als hollander, ik weet wel hoe die dingen er uit zien, maar dit was toch wel wat anders. Het is alsof je in de freakin' woestijn loopt! De foto's maken denk ik meer duidelijk. De hele omgeving was er erg mooi en erg droog.

Van Mui Ne naar Nha Trang, vier uur noordelijker, opnieuw aan de kust. Dit was dan weer het populairste strand van Vietnam dus veel faciliteiten voor touristen. Ik ben hier een aantal dagen blijven hangen om wat cultuur op te snuiven en een beetje te strand-en. De zee hier is bezaaid met eilanden dus een Island-Hopping trip hoort er dan ook bij. Ik had natuurlijk weer een nationale feestdag uitgezocht om de trip te maken, dus de boot zat boemvol met Vietnamezen. Het werd pas echt hilarisch toen het tijd werd voor 'singing and dancing'. Onze gids beweerde dat hij in elke taal een liedje kon. En jawel hoor, even later brulde iedereen: "Ik heb een pooootje met veeeet!!!":p

Na een paar dagen leedvermaak was het tijd om naar Hoi An te gaan, 12 uur met de bus. Hoi An heeft mijn ogen hier in Vietnam opnieuw geopend. Een prachtig mooie stad dat de oorlog goed is doorstaan. Je zou het bijna verwarren met een pittoresk frans dorpje, was het niet om de vele motors en vietnamezen die je toeroepen; "Hello! Man! Buy from me!" Ik had tevens het geluk dat ik een volle maan mee kon pikken wanneer iedereen hier felgekleurde lampions ontsteekt en er een optocht is. Sintemaarten alleen dan elke maand;)

Ook rondom Hoi An is nog vanalles te zien. Zo heb ik een bezoek gebracht aan het prachtig gelegen tempelcomplex My Son, wat me weer even terug deed denken aan mijn mooie tijd in Cambodja. Een bezoek aan Marbel Mountain is ook eentje om nooit te vergeten. Het was extreem rustig op de marmer-berg en in je eentje de verscholen grotten ontdekken was erg exciting!

Na Hoi An heb ik mijn tocht richting noorden vervolgd, waarbij ik in Hue uitkwam. Opnieuw een stad met veel erfgoed die met niet al te veel kleerscheuren aan de amerikaanse bommen is ontsnapt. Een erg mooie citadel gebouwd door oude vietnameese heersers is er te bewonderen. Ook rondom de stad zijn nog verschillende tombes uit deze tijd. Erg mooi!

14 uur noordelijker van Hue ligt 'the capital' Hanoi. Gezellig drukke stad met opnieuw een erg leuke backpackers scene. Ook hier weer verschillende trips ondernomen, o.a. naar Halong Bay. De duizende rotseilanden voor de kust van Halong city zijn een van de grootste attracties van Vietnam. Ik heb genoten van een 3-daagse boottocht door deze baai en met name van de prachtige zondsondergang die ik dopperend in de oceaan met een pilsje in m'n hand heb kunnen aanschouwen. Erg mooie scenery en veel leuke mensen ontmoet.
In en rondom Hanoi ben ik een kleine week blijven hangen want ik moest nog vanalles regelen wat ik van te voren niet voorzien had. Zo moest ik voor mijn Australisch werkvisum een medische check ondergaan in een clinic en doordat de Chinese overheid geen visums meer afgeeft in hun ambasade in Hanoi, gaat mijn Chinees visa ook ruim een week duren. Ik ga er vanuit dat ik wel alles geregeld krijg en zal mijn volgende bericht dan ook vanuit China komen.

Ondertussen dat ik geduldig wacht op dit visum, ben ik op de trein naar Sapa gesprongen. Ik ben op het moment net terug van een 2-daagse trek door de beroemde rijstterassen hier in de hooglanden van Vietnam. We hadden erg veel geluk met het weer waardoor alles er super bij lag. Alleen foto's kunnen dit verhaal vertellen denk ik..

Dit was het wel zo'n beetje vanuit Vietnam. Ik zal zometeen wat foto's uploaden, maar omdat Sapa nogal geteisterd wordt door stroomuitval kan het zijn dat dit in verschillende etappes gebeurd. Groetjes aan iedereen thuis en ben erg benieuwd hoe iedereen koninginnedag en 5 Mei heeft beleefd!

Best regards, Rien

  • 11 Mei 2010 - 11:33

    Hans En Thea:

    Ha Rien

    Eindelijk weer een mooi verhaal om te lezen.Jonge jonge wat maak je toch allemaal mee.Prachtig gewoon.En die foto's geweldig.Hier wil het maar niet warm worden,volgens mij blijft het dit jaar een heel jaar winter,wat niet te hopen is.Als we dan die temperaturen bij jou zie worden we wel jaloers hoor.Geniet nog maar van China en we wachten vol spanning op je volgende verhaal.Heel veel plezier nog met alles wat je beleeft en tot een volgende keer.

    Groetjes Hans en Thea

  • 12 Mei 2010 - 08:15

    Yvette:

    Hey Rien!
    Ik blijf me bij ieder verhaal verbazen van wat jij daar allemaal beleeft.
    Zo te lezen verveel je je nog lang niet. De foto's zien er wel echt mooi uit....je bent alleen haast niet meer te herkennen met je baard!
    En nu dus op naar China en dan Australië!! het einde van je wereldreis is nog lang niet in zicht?
    geniet ervan!
    xx

  • 12 Mei 2010 - 09:08

    Kanthi:

    Rienos!!!!

    Jaaa, weer een verhaal van je! En wat een belevenissen weer de afgelopen maand.. Super om te lezen. En nu maar wachten op dat visum en dan op naar China :) Leuke foto's!

    Enjoy!!

    Kuss

  • 16 Mei 2010 - 15:03

    Mams:

    Ha leeve,:) wat een herkenning!!! Jouw verhaal lezende en de fotoos bekijkend,en dat gevoel komt weer boven hoe bijzonder, Cambodja en Vietnam is en zo uniek dat we een stuk samen hebben mogen meemaken. Ben zelf net terug van een week Trier met de Zonnebloem. Als het goed is ben je nu in China, ben heel benieuwd, blijf genieten en pas goed op jezelf xxx ;)

  • 16 Mei 2010 - 18:10

    Donald:

    Hej Rien! Ziet er weer super vet uit! En ook die baard ziet er goed uit! Ik kijk alweer uit naar het volgende verslag en de bijbehorende foto's!

  • 16 Mei 2010 - 21:18

    Sjaak:

    je ziet wel ietsje meer van Vietnam dan wij....
    3 dagen halong Bay en wij 3 uur of zo. De foto´s zijn prachtig en vertellen veel.
    Hou je taai en "gedraag dich" in China; de baard af trouwens??

    Laat vlug weer wat horen!!
    sjaak

  • 31 Mei 2010 - 13:11

    Paulo:

    Hee Ronnie!
    Koninginnedag was erg vet! Ben koninginnenacht en -dag in Eindhoven geweest! Super druk natuurlijk, maar ook super gezellig!
    Maar je bent alweer bijna terug! Was je trouwens helemaal gestopt bij de Plus? Ze hebben nu weer iets nieuws: voice pikken. Maar dat vertel ik nog wel ;)
    De foto's zijn idd ook echt super mooi! Mn zusje is sinds woensdag ook naar Thailand en ze zit de komende 3 maanden ook daar. En ooit, ooit ga ik dat ook doen :P
    Maar dan zie ik je binnenkort weer!
    grs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rien

Actief sinds 20 Juli 2009
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 130627

Voorgaande reizen:

28 December 2018 - 05 Juli 2019

América del sur

05 April 2013 - 26 April 2016

Canada, Kèn Dà Dá?

21 September 2015 - 15 December 2015

West of China

09 November 2014 - 23 Mei 2015

The land of the long white cloud

24 Februari 2012 - 21 Juni 2012

Delhi to Ulaanbaatar

07 Juni 2010 - 20 December 2010

Working Holiday Oz

03 December 2009 - 07 Juni 2010

Asia Adventure

11 September 2009 - 08 Oktober 2009

De Britse eilanden

Landen bezocht: