"...waat ooze Rien kent, kenne veer..." - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu "...waat ooze Rien kent, kenne veer..." - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu

"...waat ooze Rien kent, kenne veer..."

Door: Rien

Blijf op de hoogte en volg Rien

12 April 2010 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

- Een ander perspectief -

"het is 4 april; we zitten in de bus naar Siem Reap, 320 km ten N.W. van Phnom Phen in Cambodja waar we drie dagen zijn geweest. Uitstekend hotel. interressante stad ( Killing fields indrukwekkend, mooie boulevard, Fine Arts museum en Genocide Memorial zeer de moeite waard) maar we willen meer van Cambodja zien. De busrit duurt 6 uur en valt ons mee. De bus rijd niet hard; kan ook niet want de weg is te smal voor al het verkeer of het verkeer is te........ nou ja , vul maar in; niet zoals bij ons in ieder geval. Ook hebben we airco in de bus; gelukkig niet zoals bij ons dus.

Gisteravond hebben we Rien via de mail geantwoord dat we de 7e weer terug zijn en dat we van plan zijn om de dag daarna een trip van drie of vier dagen richting Saigon te boeken over de Mekong; gedeeltelijk per boot dus.Het zou leuk zijn als we dat samen doen (was ons idee). In Siem Reap hebben we eigenlijk ook te weinig tijd want de twee volle dagen die we er hebben zijn niet genoeg - althans volgens de reisgidsen- om al dat moois te bezichtigen. De eerste dag verloopt echter voorspoedig. We worden keurig afgehaald bij het busstation: door twee tuktuks!! Eentje zelf geregeld met 't hotel dat we telefonisch vanuit Phnom Phen gebeld hadden, eentje door een overijverige mervrouw Ly (van 't hotel in Phnom Penh) die ons busticket geregeld had. We moesten de laatste teleurstellen......

Het hotel was welliswaar in klasse 'n stuk minder maar ook veel gezelliger en goedkoper dan dat in Phnom Penh dus dat was voor die drie nachtjes wel uit te houden.
We regelen meteen de tuktuk voor drie dagen: 'n aardige jongen die bijna geen woord verstaat van wat we zeggen of vragen maar dat maakt niet uit. We redden ons wel. Hij brengt ons laat in de middag naar de centrale entree van allemaal die Angkors ( tempels en tempelcomplexen ten NO van Siem Reap ) waar we een driedaags ticket kopen, zet ons daarna af bij de voet van een berg die we moeten beklimmen om van de top van een van die ruines de zonsondergang te bewonderen (valt aardig tegen want de zon kruipt om half zes achter de wolken en laat zich niet meer zien) en brengt ons daarna naar het centrum van Siem Reap waar we wat gaan eten en daarna nog 'n uur of wat over/door de Nightmarket struinen. Jessie laat zich de voeten masseren en geniet, ik ga 'n pint pakken en ben al na 10 minuten weer terug om op haar te wachten. Duurt me veel te lang. Daarna hebben we nog zeker 'n half uur nodig om de uitgang terug te vinden en daarna nog 'n half uurtje om ons hotel te vinden.

6 april: we hebben in twee dagen zoveel tempels en pagodes gezien dat ik -achteraf -blij ben dat we niet alleen naar de reisgidsen geluisterd hebben. Siem Reap is 'n prachtig stadje met 'n geweldige atmosfeer. Iedereen is vriendelijk en/of behulpzaam, maar het is twee dagen rond de 36 graden met een vochtige atmosfeer dus very hot voor ons hollanders. De schoonheid van de omgeving komt door de temperatuur niet altijd tot z'n recht want je wil ook wel 'ns effe schaduw of uitpuffen met 'n drankje.

We hebben inmiddels twee keer gemaild en drie keer ge-smst naar Rien maar nog niets gehoord van dat klootje. Vanmiddag hebben we maar de knoop doorgehakt en vanuit het hotel een driedaagse trip van Phnom Pen naar Ho Chi Minh (Saigon) geboekt: ...voor drie personen! Vanavond lezen we eindelijk dat Rien morgen ook in Phnom Penh is; hij zou liever 'n dagje langer daar blijven want hij wil wel iets van de stad zien. Jammer dan want overmorgen vertrekt de boot al om 8 uur.

De volgende ochtend in de bus, wij vanuit Siem Reap en hij vanuit Sihanoukville, sms-en we met elkaar en spreken af om 7 uur s'avonds bij de ingang van het national museum.
Om kwart over 7, wij zijn er al 'n half uur, komt hij achterop de brommer. We moeten er ff aan wennen hoe hij uitziet want sinds hij weg is heeft hij alles laten groeien, dus: neet miejer dat nette menneke van 4 maanden geleden.
We gaan samen eten en wisselen ervaringen uit en sind die tijd trekken we samen verder.

Het is nu 12 april en we hebben er al heel wat boot- en buskilometers opzitten. Drie dagen over de Mekong via Chau Doc en Can Tho naar Saigon en inmiddels de derde dag hier. We hebben vandaag, grotendeels te voet, 'n "citytrip" gemaakt. Gisteren zijn we met Vic Richaerts en zijn vrouw Dung opgetrokken en naar hun huis geweest in 'n buitenwijk. Supergezellige dag.
Morgen maken we 'n dagtrip naar de Cu Chi tunnels (aangelegd door de Vietnamezen als ondergronds netwerk/wegennet in de Vietnamoorlog: maar liefst 200 km.en meer dan 10 m. diep) en naar de Cao Dai Tempel. Daarna zijn onze plannen nog wat vaag maar we maken nog minimaal een dagtrip in de omgeving en we moeten zeker nog een museum bezoeken omdat dat vandaag niet gelukt is. Donderdag of vrijdag nemen we dan afscheid van Rien en komen wij weer naar ons kikkerlandje. Rien trekt verder naar 't noorden en daarna naar China........de geluksvogel.

Jessie en sjaak

• 18 April 2010 - 17:47

Wendy Arno:

GEWELDIG, hier kun je alleen maar jalours op zijn. Prachtig die reisverhalen en om zo op de hoogte te blijven is ook heel leuk.
    Geniet ervan, dit is iets om nooit meer te vergeten!!!!!

• 18 April 2010 - 18:53

Ward:

Hahaha "We moeten er ff aan wennen hoe hij uitziet want sinds hij weg is heeft hij alles laten groeien" Geweldig!!!!

Veul plezeer nog doa worre Jessie en Sjaak!!

• 18 April 2010 - 20:52

Hans En Thea:

He Sjaak en Jes

Hadden jullie dat nog niet op de foto's gezien dan dat hij alles heeft laten groeien.Hebben vandaag vernomen dat jullie eigenlijk weer terug zouden zijn maar doordat er geen vluchten zijn duurt het een paar dagen langer.Hopelijk kan de terug snel gemaakt worden.In ieder geval een goede reis en tot spoedig in ons kikkerlandje.

Groetjes Hans en Thea

• 18 April 2010 - 21:32

Loet En Annelies :

Hoi Sjaak en Jes.En Rien natuurlijk.
    Geweldig allemaal al klopt het data gebeuren volgens mij niet meer allemaal. Maar maakt niets uit. We dachten jullie natuurlijk allang nu life gesproken te hebben maar ja IJsland gooit roet in de plannen.
    We zijn erg benieuwd naar alles en erg benieuwd wanneer we jullie hier in thoaer weer zien.
    Nog een goeie reis terug en we hopen echt tot gauw.

• 19 April 2010 - 01:52

Theule:

Waat Ronnie kan, heat dr van Sjaak en Jessie geleerdj! :-)
    Super vakantie dus!
    Amesatie nog doa! :-)

Groetjes!
    Theule

• 19 April 2010 - 07:47

Jo En Mieke:

Hardstikke leuk, toch??

Rien krijgt al een behoorlijke baard, maar geweldig dat hij dit alles kan meemaken.

Groetjes en veel plezier. Jo en Mieke

• 19 April 2010 - 12:04

Verstesse:

Geweldig verslaag Sjaak! Hulde aan fam Jacobs!

• 19 April 2010 - 13:54

Steef:

Hey jes en Sjaak

grappig om het eens van een andere kant te kijken. Jullie hebben wel mazzel dat er nu ash crisis is (zo word het nu genoemd in engeland)

maar veel plezier nog die dagen

groetjes

• 21 April 2010 - 01:03

Jimmie En Naomi:

Hola turistas!
    Dat behaarde klootje toch, foeifoei. Maar gelukkig toch nog gereunite. Leuk, dat ander perspectief! Wij zitten hier tussen de planten in Chachapoyas te genieten!
    Een behouden terugvlucht aan jullie.
    xxxxxxx ons