One word communication - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu One word communication - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu

One word communication

Door: Rien

Blijf op de hoogte en volg Rien

18 Maart 2010 | Laos, Vientiane

...Een korte episode...

-Traveling in Laos-

Hoe vaak één woord voldoet. Hoe één woord alles duidelijk maakt. Hoe één woord genoeg is om een reeks van gebeurtenissen in gang te zetten..

Je hebt de beslissing genomen. Na drie dagen Vientiane is het tijd om de hoofdstad van Laos te verlaten en door te reizen. Je pakt je backpak, checkt uit je guesthouse en loopt naar de hoek van de straat om een 'tuk-tuk driver' aan te spreken.
- "Can you bring me to the southern busstation?"
"Where you go?" is meestal hun eerste reactie.
Kort en bondig andwoord je; "Savanakhet!"
Okee, duidelijk, say no more. Je springt in de tuk-tuk en sjeest naar het busstation.

Nog voordat je de tuk-tuk kunt verlaten wordt je op het busstation aangesproken door een Lao..
- "where you go?"
- "Savanakhet"
- " Here! Here!
Zonder vragen wordt je backpack op het dak van de dichtsbijzijnde bus geslingert. Er wordt gewezen op een vrouw van wie je een ticket koopt en twee minuten later zoek je een zitplaats in een volgeladen bus. Off you go!

De bus stopt langs de weg. "Nu al??" denk je bij jezelf. Er stappen meer mensen in de bus. Dit wordt drukken.
We rijden twee uur. De bus stopt opnieuw. Er staat een bus met pech langs de weg. Meer mensen stappen in. De vloer en armleuningen worden gebruikt als zitplaatsen. We rijden verder. Je hebt veel bekijks aangezien je de enige westerling in de bus bent. Veel mensen willen met je praten.

Bij de volgende stop wordt de bus omsingeld door locals die hun producten aan de man proberen te brengen. Vanalles wordt aangeboden.
Van zakken vol vruchten tot complete kippen op een stok. Vooral de geroosterde kevers blijken populair.
Het wordt donkerder, de wegen leger en de temperatuur koeler. Je valt in slaap met om je heen het gekraak van kevers die van mond tot mond gaan.

Het loopt tegen 1 uur 's nachts als je wakker wordt gemaakt.
- "Savanakhet!?" roept iemand.
- "Yes!"
Je stapt uit de bus, geen idee waar je bent. Dit lijkt niet echt op de derde grootste stad van Laos..
- "Here, Savanakhet!"
Een man wijst op een truck. Je backpack wordt uit een gaatje getoverd en je stapt met de slaap nog in je ogen in de truck. Deze rijd een half uur en stopt uiteindelijk onder een groot bord; Bus Station. Dit begint ergens op te lijken. Je stapt uit de truck en achter je vraagt iemand; "tuk-tuk?"
Je draait je om en antwoord..
- "Guesthouse?"
- "Okay!"
De tuk-tuk scheurt weg en stopt even later bij een hotel.
- "You have room?"
- "Yes, room for you!"

Niet veel later open je de deur van je kamer en gooit je bagage op bed. Zonder het met zekerheid te weten, ben je overtuigd je dat je in Savanakhet bent beland. Het is kwart voor twee in de ochtend. Je vraagt jezelf af waar de energie vandaan komt om deze episode op dit moment nog snel even uit te schrijven..?

Wat is het toch geweldig.. reizen in Laos..!

• 19 Maart 2010 - 08:32

Jerney:

Ronnie,

tjonge jonge wat maak jij me weer wat moois meee daar allemaal zeg.
    Maar nu ook je andere broer er vandoor is mis ik je toch wel nog meer hoor.
    Ronnie ik blijf je volgen.

Dikke kus Jerney

• 23 Maart 2010 - 10:10

Hans En Thea:

He Rien

Ja ja net als Jerney nschrijft wat een belevenissen allemaal.WE genieten in ieder geval van je verhalen en kijken er naar uit wanneer het volgende verhaal komt.geniet jij er ook maar verder van en over een paar weekjes zie je Sjaak en Jes ook weer.Ook leuk natuurlijk.Veel plezier nog en tot het volgende bericht.

Groetjes Hans en Thea

• 27 Maart 2010 - 23:29

Jessie En Sjaak:

Nu pas, hier helemaal in Singapore, je verslag gelezen. We reizen nu door naar Hanoi- nee, niet met de tuk-tuk- en als we daar geinstalleerd zijn mailen we verder om ook wat af te spreken over ons gezamelijk gedeelte vanaf Phnom penh.
    Leuk verslagje trouwens, weer eens wat anders. Pas goed op jezelf en tot gauw,
    jes en sjaak

• 30 Maart 2010 - 10:13

Loet En Annelies:

Hoi Rien.
    We lezen dat Sjaak en Jessie al aardig in de buurt zijn.Ben erg benieuwd hoe het reizen is gegaan. Een hele fijne tijd samen voor jullie
    En wat een belevenis weer je reis met de bus. Prachtig.
    Lieve groetjes van ons allemaal

• 01 April 2010 - 10:48

Hans En Thea:

He Rien

Wij lezen ook net dat Sjaak en Jessie je al op de hielen zitten.
    Misschien hebben jullie elkaar inmiddels getroffen.Maak er in ieder geval een mooie tijd van samen en geniet ervan.

Groetjes Hans en Thea

• 05 April 2010 - 13:10

Sander:

Hoi Rien,

Hoe gaat het met je? Ben je de paasdagen goed doorgekomen? Hier begint het weer langzaam beter te worden, gelukkig!

Groetjes,
    Sander

• 08 April 2010 - 19:59

Den Buuf:

ha die Ronnie

Adventures, nou in Thorn gebeurt ook ..... niet veel.
    Veel plezier

• 12 April 2010 - 14:42

Fam. Kierkels:

Hoi Rien.
    En je papa en mama het naar hun zin bij jou?
    Natuurlijke hartstikke blij dat jullie elkaar na zo een lange tijd weer zagen.
    We zijn erg benieuwd hoe het is en hoe Sjaak en Jessie het hebben.
    Geniet nog maar lekker een paar dagen samen.
    Doe je pap en mam heel veel lieve groetjes van ons.
    En ook heel veel lieve groetjes voor jezelf.
    Loet Annelies Sjoerd Jord en Tjerk.

• 31 Mei 2010 - 11:02

Paulo:

Super vet beschreven.. Ik loop wat verhalen achter, beetje druk gehad.. Maar vandaag haal ik ze in!