A Northern breeze - Reisverslag uit Salt Spring Island, Canada van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu A Northern breeze - Reisverslag uit Salt Spring Island, Canada van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu

A Northern breeze

Door: Ronnie J.

Blijf op de hoogte en volg Rien

18 September 2015 | Canada, Salt Spring Island


Als de wind daadwerkelijk van het noorden komt, dan is ie koud. Dan kun je je maar beter uit de voeten maken want dan komt er onheil aan! We zijn niet allemaal bijgelovig natuurlijk maar er is ook geen ontkennen aan. De zomer is voorbij; The Northern breeze is coming.

De afgelopen drie maanden heb ik opnieuw een zomer lang tours geleid door de Canadese Rocky Mountains en West Canada. Veel op pad geweest, veel gezien en weer veel inspirerende mensen ontmoet. Het waren dit jaar weer zeer uiteenlopende groepen waarmee ik twee of drie weken alle vreugde en tranen gedeeld heb. De meest uiteenlopende karakters getroffen! Zo waren er groepen die met het motto ‘met-een-bier-achter-de-kiezen-loop-ik-veel-sneller-de-berg-op’ leefden. Andere waren meer van ‘deze-inspirerende-bergen-hebben-mij-nieuwe-kracht-gegeven’. We zullen mijn nieuwe beste vriend nooit vergeten die samen met vrouw en dochter-lief in mijn familie toer zat. Papa was zo onder de indruk van mijn levenswijze dat hij tot in de laatste details alles van mij probeerde te kopiëren. Of de edele heren van 60+ voor wie geen wandeling lang genoeg duurde en enkel de woorden; Waanzin! uit konden kramen.

Opnieuw een zomer prachtige delen van Canada gezien. Van kristal heldere meren in de Rockies tot zingende walvissen bij Vancouver Island. Ik was getuige van de wilde bosbranden aan het begin van de zomer tot de doordrenkte wandelpaden aan de westkust in September. Ik heb 80 jarige vrouwkes mee de bergen op gejaagd en kampeerders wat countrymuziek bijgebracht op campsites aan eenzame meren in Britisch Columbia. (speciale vermelding aan Jerry, de langharige, gitaar spelende hippie bij star lake). De zomer arriveerde zo snel dit jaar, maar zo ook de eerste sneeuw. Nog in Augustus hadden we de eerste sneeuw op de campsite met temperaturen onder het vriespunt. Een goede noordelijke wind is niet te stoppen.

Maar vandaag ben ik klaar. Het seizoen is voorbij. Ik kan een andere windrichting uit. The breeze die er nu staat brengt mij oostelijk, ik ga opnieuw terug naar Azie. Over een paar dagen vlieg ik naar China dat ik vijf jaar geleden met onverrichte zaken heb achtergelaten. Ik hoop in Cheng-du de panda beren te begroeten en in Xi-An het Terra Cotta leger te bewonderen. Het plan is om vanuit China westerlijk te reizen, over delen van de Himalaya naar landen als Kirgizië en Tajikistan.

Op het moment zit ik op Pender Island, een van de Gulf Islands tussen Vancouver en Vancouver Island. Een puur Britisch Columbia gevoel, de wilde rotskusten aan de Pascifische Oceaan. De kleine community's op deze eilanden zijn opengesteld aan de elementen en zo zien de mensen er ook uit. Prachtig in de late zomerzon maar guur en koud wanneer de wind opsteekt. Op deze eilanden pendel ik samen met Lotti op en neer in kleine veerbootjes, verken de baaien en raak geïnspireerd door het weg-van-alles-gevoel. Het lijkt wel of deze eilandjes gemaakt zijn voor de creatieven onder ons en het zou me ook niet verbazen wanneer de helft van de mensen die hier wonen, verstrooide schrijvers zijn die hier boek na boek schrijven.

Vanaf dit retreat, een klein snoezellig B&B met een kneuterig bootthema, kan ik de zomer in Canada rustig afsluiten en een nieuw boek openen over avonturen in Centraal Azie. Ik ben nog altijd van mening dat West Canada een van de meest pure en inspirerende bestemmingen is dus ik hoop dat dit niet de laatste keer is dat ik hier voet aan wal zet.

Rien, Pender Isl.

  • 18 September 2015 - 08:23

    Greet Muller:

    Hoi Rien,

    Fijn dat alles goed met je gaat en je nog steeds de tijd van je leven hebt!! Rien is inmiddels naar Alaska geweest en heeft daar 13 dagen met de kajak rond gepeddeld en gekampeerd in een tentje. Rust, ruimte en absolute stilte. Hij is jaloers op je!!!

    Geniet er nog goed van en kijk goed uit.

    Groetjes Greet.

  • 18 September 2015 - 08:50

    Donald:

    Extreem vet Rien! Ga zo door!

  • 18 September 2015 - 09:32

    Tessa:

    Heerlijk hoe je schrijft! Echt fijn om dit te lezen, brengt weer goede herinneringen op. Laat me weten hoe Tadjikistan en Kirgizie zijn, die interesseren me al een tijdje! Enjoy!

  • 18 September 2015 - 09:58

    Margie Jacobs:

    Hallo Rien
    Weer een boeiend verslag en mooie foto,s geniet er van.
    Zo te merken nog geen heimwee naar ons Kikkerlandje .
    Groetjes uit het ook mooie Limburg Margie

  • 18 September 2015 - 15:31

    Sjaak:

    prachtig verhaal Rien; alweer jaloers op wat je allemaal mee maakt. Je schrijft/verteld het heel beeldend.
    ....en wanneer wil je dat boek af maken??
    groet en doe voorzichtig in die "voormalige sovjet" landen
    sjaak

  • 18 September 2015 - 17:26

    Jessie:

    Ha leeve,ik onderstreep de woorden van Sjaak helemaal..... Wat heerlijk dat je in elk geval de Kerstdagen, in Thorn hoopt te zijn. en je avontuurlijke "kloffie"even aan de kapstok kunt hangen.;)
    Blijf genieten xxxxxxxx

  • 18 September 2015 - 23:02

    Thea:

    Hey Rien

    Wat weer een belevenissen en mooie foto's. Je geniet nog volop zo te lezen.
    Ga daar lekker mee door dan gaan wij door met het lezen van je verslagen.

    Groeten uit ons koude kikkerlandje
    Hans en Thea

  • 19 September 2015 - 12:34

    Versteße:

    Fantastisch Ronnie! Ik hoop dat we rond de Kerstdagen live mogen genieten van de prachtige verhalen! Gr. Ruud

  • 19 September 2015 - 16:18

    Die Van Kranen:

    No worry's Rientje, ze kromme met doezendje deze kantj op veur dien kamer !!

  • 19 September 2015 - 19:31

    Marleen En Pierre:

    Hoi Rien,

    Het is weer een super verhaal om te lezen.
    Man wat doe jij toch mooie dingen, geniet er nog maar volop van.
    Ook de foto s zijn weer zeer de moeite waard.
    Ik lees dat je met de kerstdagen weer thuis wil zijn.
    Hopelijk kun je ons dan nog meer van al je prachtige reizen en belevenissen vertellen.

    Groetjes Marleen en Pierre.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Salt Spring Island

Rien

Actief sinds 20 Juli 2009
Verslag gelezen: 561
Totaal aantal bezoekers 130477

Voorgaande reizen:

28 December 2018 - 05 Juli 2019

América del sur

05 April 2013 - 26 April 2016

Canada, Kèn Dà Dá?

21 September 2015 - 15 December 2015

West of China

09 November 2014 - 23 Mei 2015

The land of the long white cloud

24 Februari 2012 - 21 Juni 2012

Delhi to Ulaanbaatar

07 Juni 2010 - 20 December 2010

Working Holiday Oz

03 December 2009 - 07 Juni 2010

Asia Adventure

11 September 2009 - 08 Oktober 2009

De Britse eilanden

Landen bezocht: