About Franz - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu About Franz - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu

About Franz

Door: Rien

Blijf op de hoogte en volg Rien

20 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Franz Josef


"De Franz Josef Gletsjer ontspringt hoog in de bergen van de Southern Alps op het Zuider-eiland van Nieuw Zeeland en stroomt bergafwaarts tot diep in het weelderige regenwoud van Westland Tai Poutini National Park. Met zijn 8km lengte en een minimale hoogte van slechts 300 meter boven zeeniveau is het 's werelds steilste en snelst stromende gletsjer, te bewonderen onder leiding van een ervaren team van berggidsen. Het is het ruige karakter en het dramatische landschap wat een bezoek aan de Franz Josef gletsjer een unieke ervaring maakt".

Op deze manier wordt de Franz Josef Gletsjer hier verkocht. Ik ben nu enkele maanden aan het werk voor de Glacier Guides en kan me heel goed vinden in dit verhaal. Elke dag dat ik op het ijs mag staan brengt weer wat nieuws met zich mee. Het begint een beetje oud te worden, maar ik mag opnieuw niet klagen over de job die ik hier geland heb. Een stukje over Franz Josef..

Franz Josef Glacier is een dorpje van niks. Twee staten en dan heb je het wel gehad. Zoals ze hier zeggen: knipper twee keer met de ogen en je mist het. Ondanks de grote, broeit het er in de zomer van de activiteiten. Een van de hoofdwegen op het zuider eiland loopt door Franz Josef heen wat een constante aanwas van reizigers met zich mee brengt. Daarnaast heeft Franz natuurlijk een overduidelijke trekpleister. D'n gletsjer. In het begin vond ik het apart dat zo'n dorpje zich om een natuurverschijnsel heeft gevormd, maar hoe langer ik hier ben hoe logischer het klinkt. Ik vergelijk Franz een beetje met een ski resort. Mensen komen hierheen voor de activiteiten; een gletsjerwandeling, skydive of rondvlucht, leven zich een paar dagen uit in de vele restaurant en kroegen en zijn er dan weer vandoor.

Franz Josef heeft een apart karakter. Bij vlagen een bonte boel en veel toeristen terwijl de mensen die ervoor kiezen om hier aan de westkust te wonen juist vooral gesteld zijn op de vrijheid en het gebrek aan andere mensen. De regio is zeer uitgestorven en de rust zelve terwijl het hier een broeinest is van helikoptervluchten. Op een zonnige dag gaan hier per uur meer helikopters de lucht in dan vliegtuigen op schiphol. Sinds ze drie jaar gelden hebben besloten dat de enige veilige manier om op de gletsjer te komen met een helikopter is, zijn het aantal helikopter bedrijven hier alleen maar toegenomen.

Interessante plek dus maar zeer uitdagend als werkplaats. Wie had dat ooit gedacht, gletsjer gids. Ik moet zeggen, het is een zeer professionele organisatie. Moet ook wel in een zo snel veranderende omgeving. De pre-job training was best wel intens en heeft zo'n zes weken geduurd. Op mijn eerste dag werd ik meteen een gletsjer rivier ingedonderd om te leren hoe je de rivieren hier het veiligste kunt oversteken wanneer deze overstromen, hoewel ze me volgens mij gewoon wilden laten ervaren hoe het voelt om in zo'n rivier terecht te komen. Zo'n beetje alle mogelijke scenario's werden mij de eerste weken bijgebracht. Van het opzetten van handlijnen op het ijs tot reddingsoperaties om mensen uit een gletsjerspleet te redden.

Dus wat doe ik nou elke dag? Om te beginnen stap ik elke ochtend in een helikopter om de gletsjer op te vliegen. De gletsjertochten beginnen ongeveer halverwege de helling en duren zo'n 2-3 uur. Met een ijsbijl loop ik met groepen over het ijs en kap trappen en looppaden zodat iedereen veilig naar boven en beneden kan lopen. Het ijs is constant in beweging dus elke dag is het weer een avontuur om een uitdagende en veilige route uit te stippelen. Maar de glacier guides zouden de glacier guides niet zijn als ze niet elke dag een team omhoog sturen om het ijs te verkennen. De ultieme goal is meestal wat geschikte ijsgrotten of ijsspleten te vinden waar we mensen doorheen kunnen duwen.

Tijdens de tochten worden veel gletsjer verhalen verteld en ik ben natuurlijk de beroerdste niet om hier enkele te delen. Zoals ik al zei, best een unieke gletsjer. De Franz Josef Gletsjer beweegt zich zeer snel voort. Het kost het ijs maar zo'n 70 jaar om van de besneeuwde bergtoppen de 8km tot onder in de vallei te overbruggen. De dramatische ijsval waar we meestal vlak langs lopen beweegt maar liefst vijf meter per dag. Je kunt het ijs bijna letterlijk zien verschuiven. Van daar boven heb je tevens een mooi zicht over zee die enkele kilometers verderop begint. Door het milde klimaat hier sta ik normaal gesproken in m'n korte broek en t-shirt op het ijs en dat zorgt er tevens voor dat de gletsjer tot in een dichtbegroeid regenwoud reikt. Deze combinatie is mogelijk door de hoeveelheid neerslag dat we krijgen hier. Ik beloof bij deze dat ik nooit meer zal klagen over de regendagen in Nederland want wat er hier wel niet naar beneden komt... Waar we in Nederland gezegend zijn met zo'n 76cm regen per jaar, krijgt Franz Josef maar liefst 7 meter voor z'n kiezen. En hoog in de bergen waar de gletsjer ontspringt een zuinige 10 tot 15 meter per jaar, wat daar overigens 40 meter sneeuw betekend.

Op de gletsjer kom je regelmatig Kea's tegen. Deze grote groene papegaaien zijn de bullies van de gletsjer en zijn berucht voor het stelen van je lunch. Een keer heb ik mijn rugzak een momentje uit het oog verloren en voor ik het wist had een Kea mijn rugzak opengemaakt en had ie de helft van mijn telefoon hoesje af geknabbeld. Heel smakelijk zal het niet geweest zijn. De gletsjer is werkelijk een fascinerend fenomeen. Zoals ik al zei kom je elke dag nieuwe dingen tegen omdat het ijs continue veranderd. Een paar weken gelden was de woeste Waiho rivier die vanaf de gletsjer richting het dorp stroomt opeens tot de nok toe verzadigd met ijsblokken. De hele oever was bezaaid met ijsklonten. Bleek dat een ijs holte onder de gletsjer ingestort was en alles meegesleurd werd door de rivier. De volgende dag was alles weer als vanouds. Para.

Ik kan wel door blijven praten over het ijs, maar het verhaal begint een beetje lang te worden. Mocht je meer willen weten over de Franz Josef Gletsjer, bekijk onderstaande link voor een filmpje om een beeld te krijgen hoe het eraan toe gaat of check de Franz Josef Glacier Guides facebook pagina.

https://www.youtube.com/watch?v=44CPWx4YYHs

https://www.facebook.com/FranzJosefGlacierGuides

Kortom bevalt me nog behoorlijk goed hier. Gelukkig geven ze me zo af en toe ook een weekend vrij dus op die dagen cuise ik meestal met wat collega's de westkust af op zoek naar vertier. Het is er uitgestorven maar prachtig tussen bergen en zee. En de sterrenhemel 's nachts, fe-no-me-naal! Ik vul mijn tijd op plekken als Wanaka, Hokitika en Lake Matapouri. De kust kent verschillende kneuterige gehuchten waar bijvoorbeeld het straatnaambordje "school Rd" een oneindige zandweg in wijst.

Dat was um wel zo'n beetje vanuit Nieuw Zeeland. Hoop dat carnaval goed bevallen is in het zuiden!

Rien

  • 20 Februari 2015 - 08:34

    Greet Muller:

    Hoi Rien,

    Weer een nieuwe uitdaging voor je, en met een helikopter naar je werk iedere dag, wie kan dat nou zeggen. Geniet er weer goed van.
    "mijn"Rien gaat nu 18 juni 22 dagen kajakken in Alaska, een droom van hem die uitkomt.

    Groetjes en kijk goed uit.

  • 20 Februari 2015 - 09:09

    Milan Van Wersch:

    Ha Rien,
    wederom een mooi vervolg van je fascinerende wereldreis. Wat een prachtig verhaal als je kunt zeggen dat je met de helikopter naar je werk gaat haha. Geniet er van!

  • 20 Februari 2015 - 09:30

    Jessiejamin:

    Ha leeve, je kunt van Franz zeggen wat je wil, maar hij zorgt voor de nodige spanning, sensatie en avontuur, maar ook onvoorspelbaarheid. jij grijpt dit met beide handen aan, geniet er met volle teugen van. Blijf dit vooral doen en laat ons steeds weer verrassen. take care xxxxxxxxxxxxxx

  • 20 Februari 2015 - 09:30

    Esther:

    He Rien

    Wat een schitterend verhaal en foto"s weer zeg.
    Pfff je gaat wel elke spannende uitdaging aan. Super.
    Genietze, maar doe vooral voorzichtig.

    xxxjes Esther

  • 20 Februari 2015 - 09:36

    Hanny:

    Hoi Rien,

    Wat leuk om weer iets van onze wereldreiziger te horen.
    iedere keer geniet ik van je mooie verhalen en je prachtige foto's.
    Wat maak jij veel mee, geweldig.

    Pas goed op jezelf en tot de volgende keer

  • 20 Februari 2015 - 10:15

    Donald:

    Zocht jij nog collega's?

  • 20 Februari 2015 - 12:27

    Ruth:

    Hey Rien, Ongelofelijk wat een ervaring. Geniet ervan!

  • 20 Februari 2015 - 12:50

    Versteße:

    Fantastisch!

  • 20 Februari 2015 - 13:11

    Hans En Thea:

    Hey Rien.

    Wat weer een mooi verslag en schitterende foto's. Je beleeft wel interessante dingen daar in Nieuw Zeeland.
    Geniet er nog maar lekker van want wij genieten van je verslagen maar doe wel voorzichtig he.

    Gr Thea en Hans

  • 20 Februari 2015 - 16:53

    Corrie Versteden:

    Ha Rien
    Mooi verhaal en sjieke foto s, geniet ervan !!!
    Groetjes uit Thorn

  • 20 Februari 2015 - 17:25

    Lisanne:

    OOOKKKKK.... Ik kom wel voor die bijles ehbo.. als je zo aandringt! ;)
    Mijn god.. die fotos! Heerlijk!
    Enjoy to the max!!
    xx

  • 20 Februari 2015 - 20:08

    Margie:

    Hoi Rien
    Weer een mooi verhaal en prachtige foto,s zo is iedere reis weer uniek geniet ervan .
    Groetjes uit het druilige Limburg

  • 20 Februari 2015 - 20:55

    Die Van Kranen:

    wow

  • 01 Maart 2015 - 21:40

    Sjaak:

    GEWELDIG Rien; det is ff get angesj es de boetegewoëne boetezitting!! Ruule??
    ...en incluzief joetjoeb filmke. Leuk!
    Deesse waal 'n bietje verzichtig?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Franz Josef

The land of the long white cloud

Het is tijd voor Nieuw Zeeland!

Recente Reisverslagen:

23 Mei 2015

There and back again

02 April 2015

NZ huts

20 Februari 2015

About Franz

02 December 2014

Kia ora
Rien

Actief sinds 20 Juli 2009
Verslag gelezen: 773
Totaal aantal bezoekers 130504

Voorgaande reizen:

28 December 2018 - 05 Juli 2019

América del sur

05 April 2013 - 26 April 2016

Canada, Kèn Dà Dá?

21 September 2015 - 15 December 2015

West of China

09 November 2014 - 23 Mei 2015

The land of the long white cloud

24 Februari 2012 - 21 Juni 2012

Delhi to Ulaanbaatar

07 Juni 2010 - 20 December 2010

Working Holiday Oz

03 December 2009 - 07 Juni 2010

Asia Adventure

11 September 2009 - 08 Oktober 2009

De Britse eilanden

Landen bezocht: