Winter Adventures - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu Winter Adventures - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu

Winter Adventures

Door: Rien

Blijf op de hoogte en volg Rien

28 Februari 2014 | Canada, Vancouver


Adventure is out there!
UP! (2009)

Het is donderdagavond 22.25u en ik kom net terug van een late dienst. De bank in de woonkamer slaakt een zucht wanneer ik er bovenop plof en ik herinner mezelf opnieuw; tijd voor een update! Het is alweer een aantal maanden geleden dat ik wat van me heb laten horen. Voor mijn gevoel heb ik niet veel bijzondere dingen ondernomen, misschien heeft het daarom zo lang geduurd. Doch realiseer ik me vanavond waarom ik deze berichten schrijf. Buiten de nostalgische waarde om deze krabbels over 20 jaar terug te lezen, houd ik graag contact met het vaderland. Daarbij komt dat voor mij het Canadese leven hier in Vancouver te vanzelfsprekend is geworden en het dus tijd is iets van me af te schrijven. Wie weet kan ik iedereen thuis die dit onder ogen krijgt nog wat nieuws meegeven. Daarom een korte update van mijn winter adventures hier in Vancouver, BC. This one is for all of you!

Laat ik beginnen met wat persoonlijke zaken. Ik woon nu al een tijd met drie andere jongens in een leuk huis in de wijk Kitsilano (Kits), net buiten downtown Vancouver. Dit heeft zo z'n voor en nadelen. Het is een gezellige boel, sociale gelegenheden zijn van alle dag, zolang je er maar genoegen mee neemt dat je in de vroege morgen zo af en toe een hoofd inclusief levenloos lichaam in de toiletbol vind.

Tijdens de wintermaanden heb ik werk gevonden bij Atmosphere, een lekker actieve buitensport winkel. Buiten het feit dat ik hier overladen wordt met meer outdoor gerei dan ik kan hendelen, is dit ook een stimulerende factor om meer te ondernemen. Nu was dit toch al een nieuwjaarsresolutie voor 2014 en Atmosphere maakt dat alles nog gemakkelijker.

Volgens mij heb ik dit al eerder gedeeld, maar Vancouver heeft een geografische ligging om je vingers bij af te likken. Je loopt zo vanuit zee de heuvels in. Vergeet vooral niet de metropool te spotten die tussen beiden ligt. Het kwik daalt in de stad zelden onder het vriespunt en toch zie ik op dit moment de sneeuw in de bergen vallen. In Vancouver liggen de meeste dingen op loopafstand en gelukkig wordt hier ook veel gefietst. Een sublieme eetcultuur en actieve communities maakt deze uber groene stad geen verkeerde plek om te wonen. Natuurlijk is er niet alles koek en ei, zoals dat nergens het geval is. Het leven is er duur, het volk een beetje te vol van zichzelf en er leven hier meer mensen op straat dan waar dan ook in Canada. Maar voor de actievelingen en outdoor georiënteerde is het hemels. Simpelweg omdat alles hier dichtbij ligt.

Op sport en spel gebied heb ik mijn hart kunnen ophalen de afgelopen maanden. Alles is hier binnen handbereik! Ik heb soms moeite een keuze te maken wat te doen met mijn vrije dagen. De lijst is soms te lang om te kiezen.

Woensdag morgen, m'n vrije dag. De bergen in! Maar welke? Cypress Mountain, Grouse Mountain, Mount Seymour? En wat te doen? Een hike, sneeuwschoen wandeling, mountain bike, ski, snowboard, cross country. Of ben ik bereid een uurtje te rijden om naar het rotsklim walhalla Squamish te gaan of naar Canada's grootste ski resort in de bergen van Whistler en Blackcomb? Waarom blijf ik dit weekend niet gewoon in de stad. Ik ga wel een stukje rennen langs de boulevard waar ik de watervliegtuigen kan zien opstijgen of maak gebruik van een van de openbare tennis- of disc golf banen. Nee, dit wordt em, ik leen een kajak op werk en ga een middagje rondpeddelen in de schaduw van downtown's wolkenkrabbers. Zie hier mijn dilemma..

Kortom, we mogen niet klagen. Mis Nederland toch ook wel. Dat heeft pas cultuur en karakter, en daar kunnen ze tenminste wel fatsoenlijk schaatsen! En nu met de Carnaval in zicht, poeh! Ik merk aan mezelf dat, nu ik er bijna een jaar op heb zitten, reflectie de overhand begint te krijgen. Hoewel Canada en Nederland geografisch weinig overeenkomsten lijken te hebben, heb ik het gevoel dat ze niet zo gek veel verschillen. In veel opzichten beginnen ze steeds meer op elkaar te lijken. De andere optie is dat ik het me allemaal naar de kop begint te stijgen en is dit slechts een teken van heimwee.

Hoe dan ook, ik vermaak me nog goed. Wordt binnenkort tijd weer eens te verkassen, nog geen definitieve plannen waar naartoe. Ik blijf m'n tijd investeren in de zoektocht naar nieuwe mogelijkheden en god mag weten waar dat me de komende maanden gaat brengen.

Voordat ik dit zelfzuchtig betoog afsluit bied ik mijn oprechte excuses aan voor m'n taalgebruik. Hoewel ik bewust bent van het feit dat ik hier weinig blootgesteld wordt aan de Neerlandsche taal, is het zelfs voor mezelf verontrustend dat ik in bovenstaande regels Google translate verdacht vaak in de Engels - Nederlandse richting heb moeten gebruiken.

Never the less, geniet van de Carnaval! Tot spreeks.

  • 28 Februari 2014 - 10:58

    Donald En Sandra :

    Te gek Rien! Wie weet volgen we je over een jaar of 2/3 wel... :)

  • 28 Februari 2014 - 17:37

    Corrie:

    Je weet pas wat je mist als je het niet meer hebt, carnaval-schaatsers die winnen-familie en vrienden!!!
    Ben benieuwd wanneer wij je weer eens kunnen zien en spreken!!
    Tot die tijd, geniet van alle moois,dat neemt niemand je meer af, groetjes nic en cor

  • 28 Februari 2014 - 20:22

    Nokki:

    Hey Rien,

    Wat leuk om weer een verhaal van jou te lezen, was me al af aan het vragen hoe het met je ging.
    Echt zo mooi wat jij allemaal meemaakt en beleeft, geniet er maar lekker van.
    Als je terug bent kom je maar eens bij ons op onze oer-Hollandse boerderij met schaapjes kijken.

    Dikke kus Nok

  • 01 Maart 2014 - 15:14

    Rian:

    Haai!
    Als je deze dagen wilt ruilen omdat je de vasteloavend mist, ik weet wel iemand... MOI ;) Heel vervelend die keuzes wat je elke vrije dag moet maken. En ik kan me voorstellen dat die outdoorzaak dat nog eens bevorderd, tof hoor! Mooi walhalla!! Benieuwd naar je volgende "avonturen" zeg ik ALAAF en have fun!
    Gr Rian

  • 10 Maart 2014 - 15:18

    Die Van Kranen:

    Nou Rientje, ig hub zo'n dilemma allein in eine dropwinkel!! Mer in elk geval, es ze thoes bes kins ze aug keezen tussen ter koel, de jooster koelen en vijverbrook, me dunktj!!
    Fijn dets ze weer bienoa truk kums, kins ze keartjes koupe veur pinkpop!!

    xxx

  • 21 Maart 2014 - 12:37

    Annelies:

    Nou Rientje weer eens genoten van je verhaal. Wat een keuzes zeg, genoeg te doen. Je komt wel aan je trekken zo te lezen. Geniet nog maar even want ik heb begrepen dat je reis naar huis al vast staat.
    Tot gauw dan kunnen we zeggen.
    Lieve groetjes xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Vancouver

Rien

Actief sinds 20 Juli 2009
Verslag gelezen: 944
Totaal aantal bezoekers 130503

Voorgaande reizen:

28 December 2018 - 05 Juli 2019

América del sur

05 April 2013 - 26 April 2016

Canada, Kèn Dà Dá?

21 September 2015 - 15 December 2015

West of China

09 November 2014 - 23 Mei 2015

The land of the long white cloud

24 Februari 2012 - 21 Juni 2012

Delhi to Ulaanbaatar

07 Juni 2010 - 20 December 2010

Working Holiday Oz

03 December 2009 - 07 Juni 2010

Asia Adventure

11 September 2009 - 08 Oktober 2009

De Britse eilanden

Landen bezocht: