Water - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu Water - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu

Water

Door: Rien

Blijf op de hoogte en volg Rien

06 November 2013 | Canada, Vancouver

In dit verhaal wil ik graag water adresseren. Bietje vreemd misschien, maar ik ben er de afgelopen maanden zo vaak mee in contact gekomen (en nee niet alleen onder de douche) dat ik heb besloten dit helder element een speciale erkenning te geven. Tijdens mijn verblijf in Canada wil ik graag kansen en mogelijkheden onderstrepen, ditmaal is het onderwerp water.

Ik zal beginnen met een waterachtig maar idyllisch plaatje dat zich Horne Lake noemt, waar ik de zomer aan heb mogen vertoeven. Regelmatig zat ik aan de oever van getaway island, een eilandje midden op het meer wanneer slecht geromantiseerde gedachten overheersten. Horne Lake is een oase, een klein paradijsje op Vancouver Island. Omringt door een prachtig landschap zijn hier geen zorgen voor morgen! En in alle eerlijkheid, onderuitgezakt op het kiezelstrand, bergtoppen in de achtergrond en dat op een eiland op een eiland.. wie droomt daar nou niet van?

Toch ben ik niet de hele zomer op dat eiland blijven plakken. Regelmatig heb ik de overtocht naar Vancouver op het vaste land gemaakt. Slechts de straat van Georgia scheid de twee ankerplaatsen, een overtocht met de veerboot van anderhalf uur. Op een heldere dag kun je vanaf het eiland de coastal mountains op het vaste land zien liggen. De manier waarop ze hier zijn omgegaan met deze connectie heb ik enorm weten te bewonderen. Ze hebben bewust gekozen om geen bruggen te bouwen of tunnels te graven, wat betekend dat iedereen zich moet overgeven aan de rompslomp van de BC Ferries pendeldienst. Dankzij deze beslissing blijft Vancouver Island, dat meer dan een miljoen mensen herbergt, een verfrissend eiland gevoel houden. Hier noemen ze de veerboot dienst overigens een rompslomp. In mijn ogen is deze vorm van openbaar vervoer een goed geoliede machine. Het is indrukwekkend om te zien hoe BC Ferries, dat 's werelds grootste passagiersvloot heeft, binnen enkele minuten de kolossale schepen laden en lossen. Voor slechts 16 dollar trakteren ze jou dan op een pleziervaart met uitzichten waar je stil van wordt en wie weet zie je ook nog wat passerende walvissen of orca's onderweg!

In Augustus heb ik me vervolgens een week genomen om wat andere uithoeken te verkennen. Gezien de aard van dit verhaal zal het niemand verbazen dat dit opnieuw met water van doen heeft. Ditmaal op eigen kracht in een kajak. Deze zeekajak trip door Desolation Sound was een van de hoogtepunten van afgelopen zomer.

De start- en finishplaats Lund is er eentje met een verhaal. Dit klein vissersdorpje aan de Sunshine Coast is opnieuw enkel per veerboot bereikbaar. Ongeveer een halve dag rijden vanuit Vancouver, inclusief twee ferry's en je bent daar! Behalve mijn startplaats is dit gehucht tevens het begin (of eindpunt) van een van 's werelds langste routes. Mensen die ooit Zuid Amerika bereist hebben zullen zeker bekend zijn met de Pan America. Deze weg die begint in Chiloe - Chili, blijft plakken aan de westkust van het hele continent, door midden- en Noord Amerika en eindigt, uiteindelijk, in Lund.

Vanuit hier heb ik een week rondgepeddeld door Desolation Sound Marine Park. Fantastische omgeving met een geniaal vervoersmiddel! Overdag was het genieten van de zon en al het zeeleven om je heen. Nieuwsgierige zeehonden en zee otters omcirkelde regelmatig mijn kajak, op zoek naar een glimp van mij en ik van hen. Dobberend tussen de fjorden, op verkenningstocht naar nieuwe baaien en vergezichten. 's Avonds werd de tent verrezen op een van de vele eilandjes en was het genieten van een overweldigende sterrenhemel, schitterend boven de stille, uitgebluste oceaan. Nieuwe ervaring!

De volgende outing was met mijn caving collega’s. Eind September was het seizoen in het cave park voorbij dus hebben we met z’n vieren het tentenkamp ingepakt, alles in een stationwagen gepropt en zijn we begonnen aan een korte road trip over Vancouver Island. Hoewel het dit keer voornamelijk draaide om de zoektocht naar nieuwe grotten, was ook ditmaal het stijgende water een verschil-makende factor. De regen was goed en wel aangekomen op Vancouver Island wat de rivieren vulde en bergstroompjes nieuw leven in blies. Dit hebben we in levende lijve mogen ervaren. Ik zal me weerhouden van een uitgebreide beschrijving te geven hoe een grot ontstaat, maar het heeft haast altijd te maken met (surprise, surprise) water. Kort door de bocht gezet, volg de rivier en je vind je grot. De rivier en watervallen die door de Upana grotten stroomde waren na de regenval zo intens geworden dat het de verkenning flink bemoeilijkte en soms oorverdovend maakte. Deze extra dimensie maakte het in ieder geval een stuk uitdagender!

De week die volgende zag er in deze volgorde ongeveer als volgt uit: Crashing Upana caves, slingerend over logging roads, ontbijt in de kerk van Tahsis, meer doodlopende logging roads, football aan Vernon Lake, ochtend dip in Little Huston caves, logging roads, Artlish cave poging 1, sushi-burger, Artlish cave poging 2, surfing Tofino, buy buy Vancouver Island.

Na die week heb ik ‘the island’ voorlopig vaarwel gezegd en is het stadse leven aangebroken. Het is zeker een omschakeling van de zonder zorgen levensstijl van Horne Lake, maar met een nieuwe baan en woning zet ik vol goeie moet mijn schouders eronder. Het is zeker geen eiland tijd meer hier, maar tevens realiseer ik me hoeveel Vancouver mij te bieden heeft. Een paar weken geleden stond ik op een bergtop in North Vacouver, realiserend hoe speciaal deze met zee omringde stad is. De herfst is hier ook goed en wel ingedaald dat alles nieuwe kleuren en geuren heeft gegeven. Het is hier zo fantastisch mooi dan ik niet weet of ik hier ooit nog wel weg wil.

Groeten aan Nederland,

Rien

  • 06 November 2013 - 02:24

    Melanie:

    Ouwe filosoof!! Maar goed om iets van je te horen, en ook dat je alweer een nieuwe baan hebt! x

  • 06 November 2013 - 07:24

    Esther:

    Rieneke, wat een verhaal weer...wat een schrijver is die man!!!!!!
    Echt te gaaf wat jij allemaal mee maakt.
    Als je weer ooiiiit in eindhoven bent, kom je maar weer een bakkie doen he.
    dikke knuffel en goed uit kijken.

  • 06 November 2013 - 07:27

    Hanny:

    He Rien, Leuk om weer van je te lezen en te zien wat je allemaal mee maakt. Wauw wat een leven....en fijn dat je het zo naar je zin hebt. groetjes en dx

  • 06 November 2013 - 09:25

    Donald:

    Rien, held! Je weet me telkens bewust te maken van hoeveel moois op de wereld ik nog niet gezien heb. Ik wil ook naar Canada!

  • 06 November 2013 - 12:45

    Sjaak:

    Ha die Rien,
    prachtig, prachtig, prachtig, weer;.... maar na die lange koude winter in Canada verlang je toch zeker -al is 't maar even- naar dit kikkerlandje terug??
    groetjes en tot belles,sjaak

  • 06 November 2013 - 13:40

    Versteße:

    Godmiljaar Ronnie, zit ig hiej get op het werk oet mien naas te vreate, leas ig dit. Zeer benijdenswaardig verhoal. Esse doa bliefs, komme we zeker unne keer!

  • 06 November 2013 - 14:49

    Lisanne:

    Hej Rien! Te gek verhaal!! Als ik alles lees wat jij schrijft krijg ik alleen maar meer zin om te reizen. Ik ben op het moment in India, waar ik echt met volle teugen van geniet! Life begins at the end of your comfort zone, right? X Lisanne

  • 06 November 2013 - 16:30

    Jessie:

    Ha leeve, ondanks het onvoorspellende en soms verwoestende element dat water ook kan zijn geef jij er een prachtige beleving op, zowel in woord als beeld blijf genieten en pas goed op jezelf xxx

  • 06 November 2013 - 17:20

    Ruth:

    Super verhaal, Rien. Het is te lezen en te zien dat je het goed naar je zint hebt. En als ik dan je laatste zin lees, vraag ik me af je ooit nog terug naar NL komt.
    Blijf genieten. Groetjes uit Wessem, Ruth

  • 06 November 2013 - 20:45

    Rianne:

    Is één woord genoeg? BAH! Wat een mooi avontuur, damn. Ik wil ook weer reizen, vibes were are you? Oja HIER, nu de rest nog.. haha. Have fun met cityhoppen!

  • 07 November 2013 - 12:27

    Kranen:

    terwijl ik jouw mooie verhaal lees en zit te mijmeren over jouw belevenissen, kijk ik naar buiten en ik zie....water !! xxx

  • 07 November 2013 - 18:35

    Corrie Versteden:

    Ha Rien, fijn weer iets van je te lezen, en wat weer n prachtig verhaal!!!De foto s zijn helemaal geweldig, ik kan me voorstellen dat je niet meer terug wil, maar mis je ons niet n heeeeeel klein beetje??? Geniet en tot mails groetjes!!!!

  • 12 November 2013 - 14:59

    Marleen:

    Hallo Rien,

    Ik bewonder de manier van schrijven van jou en ik kan me voorstellen na dit verhaal gelezen te hebben dat je er helemaal verliefd op bent geworden.
    Ik heb ooit zelf 3 weken mogen genieten van een stukje Canada en dat was ook zeker al voor herhaling vatbaar.
    Geniet nog van al het mooie wat dit land je te bieden heeft en pas goed op jezelf.
    Heel veel groetjes en hopelijk zien we je toch binnenkort nog een keer.
    Marleen en Pierre

  • 27 November 2013 - 17:37

    Annelies Kierkels:

    Wow Rien, wat mooi om te lezen allemaal. Wat een beleveningen.
    En is het serieus dat je daar zou wilen blijven?
    Dat je geniet van alles wat je ziet en doet is wel heel duidelijk.
    En prachtige foto' s die je gemaakt hebt.
    Geniet lekker verder en trakteer ons gerust nog eens op zo een mooi verhaal.
    Lieve groetjes xx
    Annelies

  • 10 December 2013 - 19:50

    Steffie Kranen:

    Ha Rien!

    Ik wou je eigenlijk een paar vragen stellen over Canada...
    Zou je mij als je tijd hebt eens willen mailen?
    SteffieKranen@live.nl

    Groetjes Steffie

  • 09 Maart 2014 - 09:18

    Lily:

    Wat kun jij prachtig schrijven, heerlijk om te lezen.
    Fijn dat je zo geniet van je avonturen daar, geniet er nog maar met volle teugen van!
    Groetjes Lily

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Vancouver

Rien

Actief sinds 20 Juli 2009
Verslag gelezen: 869
Totaal aantal bezoekers 130496

Voorgaande reizen:

28 December 2018 - 05 Juli 2019

América del sur

05 April 2013 - 26 April 2016

Canada, Kèn Dà Dá?

21 September 2015 - 15 December 2015

West of China

09 November 2014 - 23 Mei 2015

The land of the long white cloud

24 Februari 2012 - 21 Juni 2012

Delhi to Ulaanbaatar

07 Juni 2010 - 20 December 2010

Working Holiday Oz

03 December 2009 - 07 Juni 2010

Asia Adventure

11 September 2009 - 08 Oktober 2009

De Britse eilanden

Landen bezocht: