Rajasthan, The Land of Kings and Colours - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu Rajasthan, The Land of Kings and Colours - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Rien Jacobs - WaarBenJij.nu

Rajasthan, The Land of Kings and Colours

Door: Rien

Blijf op de hoogte en volg Rien

15 Maart 2012 | India, Jaisalmer

Namaste!

Mijn eerste reisverslag vanuit India! Hoe is het met jekerein thuis? Mij gaat het in ieder geval goed, gezond en wel!

Om maar meteen met de deur in huis te vallen zal ik starten met mijn ervaringen in New Delhi, waar ik een kleine twee weken geleden voet op Indiase grond heb gezet. Voor mijn vertrek had ik al veel verhalen (met name over Delhi) mogen aanhoren en ik kan wel stellen, er was niks gelogen. Ik hoop dat ik het volgende maar 1x deze trip hoef te zeggen... maar Delhi is verschrikkelijk! Ik was werkelijk waar voorbereid op het ergste en toch heeft Delhi het voor elkaar gekregen. Voornaamste oorzaak: de Indier. Zoals zo vaak kunnen de mensen een bestemming maken of breken. Dat laatste dus. Delhi is niet bepaald de mooiste stad en de bezienswaardigheden maakte niet veel indruk. Ook de drukte, smerigheid, stank, chaos, hectiek en het eeuwige getoeter spreken niet bepaald voor de stad, maar ditalles is gewoon India zullen we maar zeggen. De hele 'tourist rumble' is misschien nog wel het ergste. Ze liegen je constant voor om de centen uit je beurs te wringen. Met name de touristisch ingestelde bookingsbureaus (duizenden) spannen de kroon. Gelukkig heb ik wat ervaring opgedaan in m'n poot stijf houden dus ik heb er niet veel gelukkig gemaakt. Nu is er ook flink wat armoede hiero dus ze zijn tot veel in staat. Het 'leukste' voorval waar ik dan toch ingetuimelt ben wil ik jullie niet onthouden:
In bepaalde gebieden lopen mannetjes rond die de strond van de vele zwervende dieren verzamelen en deze bij onoplettende touristen op de schoenen proberen te deponeren. Zo ook bij ondertekende, een flinke flater. Vervolgens komt er een mannetje die jou hierop attendeert en aanbied dit tegen een vergoeding schoon te maken. Zeg daar maar es nee tegen.. Als de klus geklaard is vraagt hij uiteraard een bedrag dat ver buiten proportie is, waarop mijn reactie hem natuurlijk voor gek verklaarde (wijsvingergetik op het voorhoofd). Per direct staat er dan iemand naast me die verklaart dat hij bij een bank werkt (right!) en zegt dat hooguit de helft van dat bedrag gebruikelijk is. Allemaal niet bepaald met klasse maarja, this is India. Nogmaals, ik was op dit alles voorbereid dus ik ben niet boos, alleen teleurgesteld..
Bij deze Delhi afgesloten want ik heb er weinig positieve woorden voor en wat erna zou komen is in alle opzichten beter! :) Daarnaast voorzie ik dat dit nog wel eens een lang verslag kan gaan worden...

Een paar uur na het verlaten van de hoofdstad zag ik vanuit de bus dan eindelijk het India waar ik voor gekomen was. Velden vol palmbomen, heuveltop tempels, kleurrijk versierde vrachtwagens en luie apen zittend langs de weg. Een zucht van verlichting ging door me heen.Tijdens de rit zag ik ook waar tegenwoordig de Harley Davidsons gemaakt worden en waar het Fosters bier gebrouwen wordt. Namelijk in enorm grote fabrieken in kleine dorpjes langs de noord-indiase snelweg.

Na deze dodemansrit kwam ik aan in Jaipur, hoofdstad van Rajasthan, en het begin van het rondje door deze deelstaat. Jaipur wordt ook wel 'the pink city' genoemd omdat veel gebouwen in de oude binnenstad rose geschilderd zijn (hoewel het meer oranje lijkt). Jaipur was een verademing ten opzichte van Delhi, maar het blijft nog steeds India. Ook hier is het overal smerig en liggen de dode honden en zwijnen gewoon langs de weg, weg te rotten. In Jaipur en nabijgelegen Amber heb ik het er wat meer van genomen. Heb me twee dagen laten rondrijden door een aardige autorikshaw driver en alle sites bezocht. Naast de mooie paleizen en tempels die ik heb bezocht, stonden de twee dagen vooral in het teken van cricket en visvoer. Het cricket omdat het volkssport no.1 is (en omdat mijn gids er aan verslaafd was) en visvoer omdat het gewoon op veel plaatsen gedaan werd. Did you know: Feeding fish is good karma. Feeding fish will clear your sins? Bij deze.

De volgende trip Jaipur - Pushkar was een leuke. In en uit rijdende bussen springen en toch veilig op de plaats van bestemming terechtkomen. Gelukkig duurde de reis maar een paar uur. Het eerste wat ik in Pushkar gedaan heb is de Saraswat tempel bezoeken. Deze ligt boven op een heuvel iets buiten de stad op ongeveer een uur lopen. Hier heb ik wat wierrook opgestoken voor een behouden reis van pap en mam die op dit moment in Thailand zitten. Het uitzicht boven op de heuvel was ook fantastisch.

In Pushkar heb ik vooral genoten. Het stadje ligt om een heilig meer en trekt erg veel backpackers. Ten opzichte van de twee vorige steden was het gewoon enorm rustgevend. Die rust zou overigens een paar dagen later bruut verstoord worden door een van de tofste festivals van India: Holi! Tijdens dit kleurenfestival gaat iedereen de straat op, bekogeld elkaar met een soort kleurstof poeder en schreeuwt daarbij:Happy Holi!! Het poeder wordt werkelijk met zakken tegelijk rondgegooit. Door al de verschillende kleuren veranderd de stad en iedereen er omheen binnen een mum van tijd in een regenboog patroon. We zijn vanuit het hotel met een man of acht de stad ingetrokken en het was werkelijk fantastisch!! Ik zal zo proberen wat filmpjes te uploaden voor een impressie.

Samen met die acht ben ik de dag na het festival met de nachtbus vertrokken naar Udaipur. Hier kwamen we midden in de nacht aan met deze rijdende doodskist, dat zich een sleeping bus mag noemen, en heb ik samen met een duitste jongen een hotel opgezocht. Ook de sfeer in Udaipur was fantastisch! De Indiers hier waren ongelofelijk aardig en relax dus de paar dagen dat ik hier ben geweest heb ik vooral met mensen gepraat en veel chai thee gedronken tussen de vele winkeltjes. Door al dat gelal kregen we ook veel tips te horen dus samen met die hele club van Pushkar zijn we twee avonden op Thali jacht gegaan. Thali is een beetje de mix grill van India. Alle specialiteiten worden in kleine hapjes voor je neer gezet, uiteraard allemaal vegetarisch. Het mooie is dat de thali meestal ook nog 'all you can eat' is. Het recept voor de avonden bestond voornamelijk uit biertjes vatten op een van de rooftop cafes met uitzicht over het sfeervolle meer en nabijgelegen kasteel.

Mijn volgende stop was Jodhpur, the blue city. Ook echt veel knalblauwe huizen hier in een wirwar van kleine steegjes. Ook hier opnieuw een enorm fort en paleis dat boven de stad uit torent. Misschien wel de indrukwekkendste tot nu toe. Rajasthan maakt z'n naam in ieder geval wel waar.
In Jodhpur moet ik toch ook wat melden over de hotels en guesthouses hier in india. Uiteraard zijn ze er in overvloed, maar die hotels die mij de revue gepasseerd hebben waren vrijwel allemaal super. Waar de straten van India een drukte van jawelste zijn, zijn de hotels een baken van rust en gastvrijheid waar je je al snel helemaal thuis voelt. Daarnaast hebben ze bijna allemaal een restaurant als dakopbouw waar je heerlijk je voeten omhoog kunt leggen om bij te komen van de drukke dag.

Waar ik in het begin over Delhi nogal negatief was, begin ik naarmate ik langer in India ben steeds meer bij te trekken. Het is werkelijk een ongelofelijk en boven natuurlijk land. Uniek in zijn soort! Misschien kost het wat tijd om je er aan over te geven, maar als dat moment eenmaal daar is zie je enkel nog schoonheid. De complete chaos op straat, het indiase eten, de sfeervolle hotels, de verschillen in kasten.. Zo kan ik nog wel even door gaan. En ook al is niet elke Indier te vertrouwen en kent het land meer zelfstandige ondernemers dan heilige koeien, het is allemaal fascinerend, werkelijk waar!

Bij het verlaten van Jodhpur werd tijdens de busrit mij maar eens benadrukt dat het begrip 'stapelen' in India een heel andere waarde heeft dan mij bekend was. Op het moment dat de bus echt vol was werden de mensen naar het dak verwezen. Wanneer ik roep dat er uitendelijk 100 man in, op en om de bus hingen is dat weinig!

Hoe verder ik naar het westen reis, hoe droger het landschap wordt. Als je dan uiteindelijk in Jaisalmer uitkomt, wat niet zo ver van de Pakistaanse grens is, begeeft je je dan ook midden in de great Thar dessert. Vanuit hier ga ik vanaf morgen voor een aantal dagen op kamelen de woestijn in trekken, maar meer daar over in mijn volgend verhaal.

Drive slow, reach well

Rien

  • 15 Maart 2012 - 14:11

    Gerard Vd Wildenberg:

    Ha Rieneke.
    Mooi man om al je ervaringen te lezen, wat een chaos moet het daar zijn, hahaha.
    Hebben ze daar geen bus om 60.000 Ajax supporters in te doen zodat we daar vanaf zijn, hahaha.
    Heel veel reisplezier toegewenst en geniet!! Groetjes Gerard en Elly.

  • 15 Maart 2012 - 14:18

    Shiron:

    HAHAH ich zal dich aug wierrook opsteake jong. Veur ein behouden reis in de woestijn. Klink waal weer good allemaol, bin jaloers! Amezasie! x

  • 15 Maart 2012 - 14:45

    Melanie:

    Haha, ik had je gewaarschuwd... ;) Maar mooi dat je nu toch de mooie kanten van het land (en de mensen?) hebt ontdekt! Geniet ervan broertje!!

  • 15 Maart 2012 - 16:58

    Hey Rien:

    Wat wier en sjoon verslaag van dien reis.
    Wits te nog dat veur vorig jaor gaste zoue kriege oet India nou die kwaome aug oet Jaipur.Gennet nog lekker van dien reis en veur leze waal weer dien verslage.
    Aug en schone video opname.

    Gr van die oet Mieldre

  • 16 Maart 2012 - 06:34

    Esther:

    Rieneke
    Wowwwwww wat een mooie verhalen en wat een beleving.
    Ben jaloersssssssss.
    We hebben het vaak over jou en missen je stralende lach..
    Genietze en een mega dikke knuf.

  • 16 Maart 2012 - 07:08

    Robin:

    Ha die Rieneke!!

    Ziet er mooi uit hoor, leuk verslag! Je hebt het goed naar je zin zo te zien, geniet ervan!

    Gr Robin!

    ps. het bevalt helemaal super op jou plekje!

  • 16 Maart 2012 - 15:42

    Hansie:

    Ha RienRien,
    Schitterend, Geweldig geniet er van.
    En snel terugkomen we missen je hier.

  • 16 Maart 2012 - 17:10

    Versteße:

    Yeah, Ronniej; fantastisch versjlaag! Is het echt zonne tar in Delhi? Slumdog Millionaire poogtj het nog enigszins te romantiseren, mer ig gluif dig op dien woeard. Ameseer dig!
    Gr, aug van Renske

  • 18 Maart 2012 - 18:57

    Mams:

    Ha leeve,dank je voor de voettocht naar de Saraswat tempel. We zijn goed thuisgekomen, en ik meende zelfs de wierrook te ruiken, die jij had opgestoken.;) Zoals jij ons al had verteld, Thailand was zooo fantastisch.En India,ondanks al je ervaring, was het toch, ook voor jou, wennen aan hele andere normen en waarden. Dit heb je gelukkig, al snel kunnen bijstellen. Uit je verdere verslag en prachtige fotoos, komt toch vooral de schoonheid naar voren, van dit bijzonder land. Rien, laat ons nog veel meegenieten, van je unieke ervaringen. Take care en geniet xxxxxxxxxxx

  • 19 Maart 2012 - 19:16

    Willem:

    Ronnie!

    Dit zeen de weer de verhoale die ich vanaaf de luie bank wil leaze.
    Mooie ervaringen!

    Nog heel veul plezeer de kommende tied, bun erg benuujd noa ut onbekendere gebied det nog op de planning stuit!

  • 21 Maart 2012 - 15:52

    Greet Muller:

    Hoi Rien,

    Klinkt allemaal indrukwekkend. Heb het Happy Holi festival op tv gezien en inderdaad een kleurenpracht. Nou aan je verslag te zien heb je het naar je zin. Geniet er goed van en pas op jezelf.

    Greet

  • 26 Maart 2012 - 10:10

    Die Van Kranen:

    Pfff, and I never feed a fis!!! But I DID feed camels (for an even greater karma??)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Jaisalmer

Rien

Actief sinds 20 Juli 2009
Verslag gelezen: 666
Totaal aantal bezoekers 130501

Voorgaande reizen:

28 December 2018 - 05 Juli 2019

América del sur

05 April 2013 - 26 April 2016

Canada, Kèn Dà Dá?

21 September 2015 - 15 December 2015

West of China

09 November 2014 - 23 Mei 2015

The land of the long white cloud

24 Februari 2012 - 21 Juni 2012

Delhi to Ulaanbaatar

07 Juni 2010 - 20 December 2010

Working Holiday Oz

03 December 2009 - 07 Juni 2010

Asia Adventure

11 September 2009 - 08 Oktober 2009

De Britse eilanden

Landen bezocht: